از سونیا گاندی و سیلویو برلوسکونی تا ولادیمیر پوتین

ثروتمندترین سیاستمداران سال 2014

کدخبر: ۱۱۳۲۵۵
کدام ملت‌ها ثروت سیاستمداران‌شان را به رخ جهان می‌کشانند‌؟ در این گزارش با 10 سیاستمدار ثروتمند جهان که دارایی‌های برخی از آنها سهمی نگران‌کننده از کل ثروت کشورشان را در بر می‌گیرد، ارائه می‌شود.
مجتبی پورحبیبی: 

سیاستمداران غربی اغلب یک رابطه ناراحت با ثروت دارند. به نظر می‌رسد این غیر‌طبیعی باشد که یک رهبر دموکراتیک برای افزایش موجودی حساب بانکی‌اش روزبه‌روز بر زندگی رای‌دهندگانش تاثیر بگذارد. با این حال، این بدان معنا نیست که برخی از حاکمان کسب و کار دست از تلاش خود در شهرستان، دولت، و یا حتی یک کشور بردارند. البته ثروت تقریباً در همه ادوار برای پادشاهان، سلاطین و شیوخ مختلف حکم یک کشور یا خانواده را داشته است.

در این گزارش نام 10 سیاستمدار ثروتمند جهان که برخی از آنها ثروت خود را از راه‌های مشروع ساخته‌اند، اما برخی دیگر که ثروت‌شان به میلیاردها دلار می‌رسد و نشان‌دهنده سهم نگران‌کننده دارایی‌های آنها از ثروت کشورشان است، ارائه می‌شود.

به گزارش TheRichest.com فهرست 10 سیاستمدار ثروتمند جهان در سال 2014 میلادی به شرح زیر است:

10- سونیا گاندی
ثروت: 2 میلیارد دلار

این سیاستمدار 67 ساله ایتالیایی‌تبار، رهبر حزب کنگره ملی هند و بیوه نخست‌وزیر سابق هند راجیو گاندی است که به مدد تمام حساب‌های بانکی‌اش بسیار ثروتمند و بسیار قدرتمند است.

سونیا گاندی در حال حاضر با ثروتی در حدود 2 میلیارد دلار در رتبه نهم ثروتمندترین زنان جهان در مجله فوربس معرفی شده است‌. ارزش خالص ثروت او از حقوق، دستمزد، املاک و مستغلات او محاسبه شده است. نشریه فوربس قبلاً نیز این سیاستمدار پرنفود در سیاست هند را به عنوان سومین زن قدرتمند جهان در سال 2004 معرفی کرد.

همچنین سونیا گاندی در سال 2007 رتبه ششم و در سال‌های 2007 و 2008 در فهرست صد فرد پرنفوذ دنیا قرار داشت. او در سال 1998 رئیس‌جمهور کنگره ملی هند شد و از اندک مقاماتی به شمار می‌رود که در 125 سال گذشته در عرصه اجرایی فعالیت طولانی‌مدت داشته است. او همچنین ریاست جبهه سیاسی‌ای با نام ائتلاف متحد پیشرفتخواه هندوستان و ائتلاف پارلمانی کنگره را در پارلمان هند بر عهده دارد.

9- سیلویو برلوسکنی
ثروت: 6.2 میلیارد دلار


برلوسکنی سیاستمدار و نخست‌وزیر سابق ایتالیا که در سال 2011 مجبور به استعفا از مقام خود شد در سال 2013 نیز به دلیل چندین رفتار خشن و نابهنجار و رابطه نامشروع از مجلس سنا اخراج شد. او سال گذشته از همسرش جدا شد و با یک دختر 28ساله به نام فرانچسکا پاسکال که در تلویزیون فعالیت می‌کرد ازدواج کرد.

این‌طور به نظر می‌رسد که این سیاستمدار 77ساله به لحاظ مالی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. فعالیت‌های اقتصادی او بیشتر از پخش آگهی‌های تجاری در رسانه‌ها، بانک مدیولانوم و باشگاه فوتبال آث‌ میلان است.

مردم ایتالیا در سال‌های نخست‌وزیری او چندین بار نسبت به سیاست‌های آموزشی و اقتصادی دولت برلوسکنی دست به اعتراض زدند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سیاست، برنامه سه‌ساله رم برای کاهش 87 هزار شغل در بخش آموزش و 44 هزار شغل دیگر در ادارات مختلف این کشور است. سیاستگذاری‌های دولت برلوسکنی تا پایان سال 2013 منجر به حذف 130 هزار فرصت شغلی در ایتالیا شد.

8- ساویتری جیندال
ثروت: 7.6 میلیارد دلار

تقریباً تمام ثروت و دارایی ساویتری جیندال از تجارت و درآمد یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد و برق هند است. او در سال 2012 در رتبه هشتادومین فرد ثروتمند جهان قرار گرفت. همچنین ساویتری جیندال تنها مادر میلیاردر جهان است که صاحب 9 فرزند است و در حال حاضر بسیاری از فرزندان او در بخش‌های مختلف تجاری مشغول به فعالیت هستند.

جیندال در سال 2013 از سوی دولت هند به عنوان یک مدیر محلی-‌شهری برای استان هاریانا که خود در آنجا ساکن بود، منصوب شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انتصاب وی به منزله دعوت دولت هند در افزایش مشارکت زنان در جامعه تجاری و افزایش تعداد مدیران زن در دولت هند است.

7- سرژ داسو
ثروت: 11.5 میلیارد دلار


سرژ داسو کارآفرین، سیاست‌مدار، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی فرانسوی است، که در سال 1995 گروه داسو را تاسیس کرد. سرژ داسو در سال 2013 با دارایی خالص 15.3 میلیارد دلار بعنوان چهارمین فرد ثروتمند فرانسه شناخته شد. داسو در سال 2014 در رتبه 65 از فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت.

این سیاستمدار 88 ساله فرانسوی در اواسط فوریه سال 2014 به جرم خریدن رای در یک منطقه در شرق پاریس متهم شد و بازداشت شد. شواهدی وجود دارد که دخالت این سیاستمدار کهنه‌کار را طی فعالیت‌های انتخاباتی او در سال‌های 2008 تا 2010 و صرف مبالغ هنگفت برای خریدن آرای پناهجویان لبنانی که به فرانسه مهاجرت کردند، را نشان می‌دهد.

همچنین وی در سال 1998 متهم به دو سال حبس تعلیقی به اتهام رشوه دادن به اعضای دولت برای دستیابی به یک قرارداد نظامی شد.

6- ژانگ کینگو
ثروت: 11.6 میلیارد دلار

ژانگ کینگو کارآفرین، موسس، رییس و مدیرعامل گروه ‌هانگژو واهاها، شرکت مواد غذایی و نوشیدنی پیشتاز در چین است. ژانگ کینگو را می‌توان به عنوان یک الگوی آرمانی از فعالیت و کار سخت از جمهوری خلق چین نام برد.

وی که در کودکی زندگی سختی را گذرانده بود و هر روز بعد از مدرسه به یک معدن نمک می‌رفت و مشغول به کار می‌شد اکنون مالک بزرگ‌ترین شرکت توزیع محصولات غذایی و آشامیدنی چین است که او را در ردیف یکی از ثروتمندترین مردان چین در سال 2012 قرار داده است.

وی چندین بار از سوی دولت چین متهم به فساد و فرار از پرداخت مالیات شده است. بسیاری موفقیت ژانگ کینگو را ریشه در گرگ‌صفتی او و اخلاق کاری‌اش می‌دانند. ژانگ در سال 2002 و 2007 به عنوان عضو در کنگره ملی چین انتخاب شد.

5- خلیفه بن زاید آل ‌نهیان
ثروت: 15 میلیارد دلار


شیخ خلیفه بن زاید آل ‌نهیان رئيس‌جمهور فعلی امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی با ثروتی در حدود 15 میلیارد دلار است که نقش تعیین‌کننده‌ای در نوسازی کشورش داشته است.

او فرزند زاید بن سلطان آل نهیان است که در سال 2004 و پس از درگذشت پدرش رئیس امارات و امیر ابوظبی شد و به طور کلی دارنده یک چهره مثبت در منطقه است.

در سال‌های اخیر به دستور او دستمزد کارکنان دولت 100درصد افزایش یافت تا وی به عنوان یک عنصر دموکراسی‌خواه در انتخابات شورای ملی فدرال معرفی شود. ساخت و سازهای فراوانی در دوره زمامداری او صورت گرفته از جمله برج دوبی که در سال 2010 به عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته شد.

4- عبدالله بن عبدالعزیز (درگذشته)
ثروت: 18 میلیارد دلار

عبدالله پادشاه ششم عربستان سعودی بود که چند ماه قبل درگذشت. او پادشاه کشوری بود که یک‌پنجم نفت جهان را تولید می‌کند. طبق گزارش فوربس، در سال 2013 وی هشتمین فرد قدرتمند جهان بوده است.

وی پست‌های سیاسی مهمی را بر عهده داشته است. در سال 1961 وی اولین پست دولتی خود، شهرداری مکه، را دریافت کرد. در سال 1962، وی به فرماندهی گارد ملی عربستان منصوب شد و تا زمانی که به پادشاهی رسید، هنوز عهده‌دار این پست بود. همچنین، در سال 1982 به‌عنوان قائم‌مقام وزیر دفاع و ولیعهد عربستان منصوب شد.

این پادشاه 90‌ساله در 23 ژانویه 2015 درگذشت.

3- حسن البلکیا
ثروت: 20 میلیارد دلار

در جنوب دریاهای چین در جزیره برونئو کشور مستقل و کوچک برونئی وجود دارد که نام رسمی این کشور «‌سرزمین صلح» است. به نوشته مجله فوربس این کشور در رتبه پنجم ثروتمندترین کشورهای جهان (به نسبت جمعیت) با دارا بودن ذخایر نفت و گاز است. نام این کشور از واژه پارسی «بارانی» گرفته شده است.

اقتصاد برونئی برپایه صادرات، نفت، الوار، کائوچو و گاز طبیعی به ژاپن استوار گشته ‌است. ذخایر فراوان نفت و گاز طبیعی برونئی را از یکی از بالاترین میزان‌های درآمد سرانه در جهان برخوردار کرده ‌است. حسن البلکیا در حال حاضر سلطان و نخست‌وزیر برونئی و با ثروتی بیش از 20 میلیارد دلار است.

او تحصیل‌کرده آکادمی نظامی سندهورست در انگلستان است که از سوی ملکه انگلستان لقب شوالیه گرفت. برونئی ۱۵ هزار و ۳۴۷ میزبان اینترنتی و ۱۶۵ هزار و ۶۰۰ کاربر اینترنت دارد.

2- مایکل بلومبرگ
ثروت: 31 میلیارد دلار

مایکل بلومبرگ نیکوکار و سیاستمداری مستقل در مورد مسائل ملی و همچنین یک‌صدوهشتمین شهردار کلان‌شهر نیویورک و صاحب شبکه بورسی بلومبرگ از ثروتمندترین مردان آمریک است.

وی در سپتامبر 2013 از سوی مجله فوربس با ثروتی در حدود 31 میلیارد دلار به عنوان سیزدهمین فرد ثروتمند جهان معرفی شد. بلومبرگ در سال 2001 با وجود عضویت طولانی‌مدت در حزب دموکرات، پس از حملات 11 سپتامبر به حزب جمهوریخواه پیوست.

1- ولادیمیر پوتین
ثروت: 75 میلیارد دلار


ولادیمیر پوتین در سال 1999 برای اولین بار نخست‌وزیر روسیه شد. اما از سال 2000 تا 2008 موقعیت خود را به رئیس‌جمهور تغییر داد. در پی انتخاب دیمیتری مدودف به ریاست‌جمهوری، پوتین به عنوان نخست‌وزیر روسیه انتخاب شد و تا سال 2012 در این سمت ماند. پوتین در سال 2012 برای سومین بار به ریاست‌جمهوری روسیه برگزیده شد.

در دوره تصدی پوتین از سال 2001 تا 2007، اقتصاد روسیه به طور متوسط 7 درصد در سال رشد کرد و تبدیل به هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر قدرت خرید شد.

 پوتین مسیر شغلی خود را به اندازه کافی همانند دیکتاتورهای بی‌رحم ادامه داد؛ مسیری که با یک پس‌زمینه از «کا.گ.ب» شروع شد و با سرکوب داخلی و اخیراً الحاق بخشی از خاک اوکراین به روسیه ادامه یافت. با این حال - با وجود ثروت عظیم شخصی خود، تاکتیک‌های اقتدارگرا، سیاست‌ها و عکس‌های تبلیغاتی و بی‌انتها و سوال‌برانگیز این پیام مهم را در رسانه‌ها به تصویر می‌کشد که پوتین در شکل یک سیاستمدار احتمالاً دیوانه و ناپایدار قرار گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید