گزارش میدانی اقتصادنیوز از بازار عبدل‌آباد

در بازار مکاره‌ 1.5 میلیاردی خودرو چه خبر است؟/بازاری با برچسب کلاهبرداری

کدخبر: ۱۱۰۰۷۸
روزانه حدود 1500 خودرو وارد محوطه‌ خرید و فروش خودرو در مرکز عبدل‌آباد می‌شود. با توجه به این که هر خودرو برای ورود به این مرکز 20 هزار تومان پرداخت می‌کند، این مرکز سالانه حداقل حدود 1.5 میلیارد تومان تنها از محل ورودی این خودروها درآمد کسب می‌کند.
در بازار مکاره‌ 1.5 میلیاردی خودرو چه خبر است؟/بازاری با برچسب کلاهبرداری
آیسان تنها:

بازار خودرو عبدل آباد با سال‌های گذشته تفاوت زیادی کرده است. شرکت «ساماندهی صنایع و مشاغل شهر» سازمان شهرداری تهران، خرید و فروش خودرو در این مرکز را تا حدودی ساماندهی کرده است و اکنون قریب به اتفاق همه‌ خریداران و فروشنده‌ها، در داخل محوطه‌ شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل مبادلات خود را انجام می‌دهند.

اکنون فقط افراد معدودی را می‌توان در خیابان‌های اطراف عبدل‌آباد دید که خودرو خرید و فروش می‌کنند. که البته به نظر می‌رسد تعدادی از آنها نیز در داخل محوطه‌ فروش ماشین با یکدیگر آشنا شده‌ و برای انجام قول‌نامه‌ دستی به خیابان آمده‌اند.

زمانی اگر برای خرید و فروش خودرو به عبدل آباد مراجعه می‌کردید، انواع خودروها را در آنجا می‌دیدید که با قیمت‌های مختلف خرید و فروش می‌شوند؛ از بنزهای مدل جدید گرفته تا پیکان‌های قدیمی فرسوده.

سرهنگ مهدی مفید، سرپرست کلیه‌ مراکز خرید و فروش ماشین در بازار های جمعه خودرو، در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز، اظهار می‌کند: از سال 92 شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران، مرکز عبدل آباد را ساماندهی کرده و چند مرکز خرید و فروش خودرو به راه انداخت. که در این مکان‌ها خودرو به صورت تخصصی خرید و فروش می‌شود؛ مثلا اکنون در مرکز عبدل‌آباد، فقط پراید خرید و فروش می‌شود.

کلاه‌برداری در بازار خودرو
او درباره‌ مزایای ساماندهی این مرکز اظهار می‌کند: با ساماندهی این مراکز توسط شهرداری تهران، کارشناسانی به صورت رسمی در این مرکز فعالیت دارند که خودرو را در چهار مرحله کارشناسی و از نظر فنی، بدنه و اصالت خودرو را بررسی و قیمت‌گذاری می‌کنند.

مفید ادامه می‌دهد: کل هزینه‌ای که صرف کارشناسی خودرو در این مرکز می‌شود، 15 هزار تومان است، که این مبلغ نیز میان فروشنده و خریدار تقسیم می‌شود و این مبلغ در زمان معامله‌ خودرو از طرفین دریافت می‌شود.

او همچنین بیان می‌کند: ساماندهی خرید و فروش خودرو در این مراکز باعث شده کلاه‌برداری در این مرکز کاهش فراوانی پیدا کند، هر چند که نمی‌توانم بگویم کلاه‌برداری به طور کامل از این مراکز حذف شده است چون هنوز افرادی هستند که به جای قول‌نامه‌های مرکز از قول‌نامه‌های دستی استفاده و البته بدون استفاده از نظر کارشناسان خودروی خود را معامله می‌کنند.

او همچنین درباره‌ مرکز خرید و فروش عبدل‌آباد، توضیح می‌دهد: روزانه حدود 1500 خودرو به این مرکز می‌آید و از این میان حدود 150 خودرو خرید و فروش می‌شود. البته این مقدار در زمان‌های مختلف سال تغییراتی هم می‌کند.

چرا از نظر کارشناسان بهره نمی‌برند؟

به نظر می‌رسد اغلب کسانی که به مرکز خرید و فروش عبدل‌آباد مراجعه می‌کنند تمایل چندانی ندارند که طبق نظر کارشناس خریداری کنند.

یکی از فروشنده‌ها می‌گوید: کارشناسان، روی خودرو کمتر از قیمت واقعی آن، قیمت می‌گذارند. حتی اگر خودروی صفر را برای کارشناسی کردن نزد این کارشناسان ببریم، 400 هزار تومان کمتر از قیمت واقعی روی آنها، قیمت می‌گذارند. در نتیجه ترجیح می‌دهیم که بدون نظر کارشناس روی خودرو قیمت‌گذاری کنیم.

یکی دیگر از فروشنده‌ها هم که برگه‌ کارشناسی شده‌ خودرویش را روی داشبورد خودرو گذاشته است، می‌گوید: کارشناسان روی خودروی من 14 میلیون تومان قیمت گذاشته‌اند ولی من آن را 500 هزار تومان گران‌تر می‌فروشم چون قیمت واقعی خودروی من 14 میلیون و 500 هزار تومان است.

دلالان مشغول به کارند!
علاوه بر اینکه در این بازار همواره تعداد قابل توجهی دلال وجود دارند که خودروها را با قیمت پایین از فروشنده‌ها می خرند و با کشیدن دستی به سر روی آنها، آنها را با قیمت‌های بالاتر به خریداران می‌فروشند، به نظر می‌رسد همواره تعداد زیادی دلال هم در حال رصد کردن افراد و شرایط هستند تا خریداران غیر ماهر را متقاعد کنند که سخت به راهنمایی آنها نیاز دارند و اگر از راهنمایی آنها بهره نبرند، شاید که بر سرشان کلاه خواهد رفت!

این افراد از ابتدای ورود خریداران به داخل محوطه‌ خرید و فروش خودرو که 20 ‌هزار تومان ورودی دارد، مشتریان خود را شکار می‌کنند و به آنها پیشنهاد می‌دهند که خود را درگیر پروسه‌ کارشناسی خودرو نکنند و در عوض به خودشان اعتماد کنند که می‌توانند با کمترین قیمت بهترین خودرو را برای مشتریان خریداری کنند.
یکی از آنها می‌گوید: رفتن پیش کارشناسان تلف کردن وقت و صرف هزینه‌ زیاد است! در حالی که من می‌توانم در کمترین زمان بهترین خود را برای خریدار تهیه کنم.
این دلال بابت شناسایی خودروی مناسب خریداران و قیمت‌گذاری روی آنها، از مشتریانش بین 100 تا 150 هزار تومان می‌گیرد.

ترجیح عبدل‌آباد به نمایشگاه و روزنامه!
هر جمعه افراد زیادی برای خرید و فروش خودروهای پراید خود به عبدل آباد مراجعه می‌کنند، سوال اینجاست که چرا این افراد از طریق نمایشگاه‌های اتومبیل یا آگهی‌های روزنامه‌ها که امن‌تر به نظر می‌رسد برای خرید و فروش خودروهایشان اقدام نمی‌کنند؟

یکی از خریداران می‌گوید: آگهی دادن به روزنامه زمان‌بر است و معلوم نیست که کی آگهی داده شود و کی مشتریان آن را ببینند و زنگ بزنند و ...

یکی از معدود زنان فروشنده‌ این بازار هم می‌گوید که قیمت‌ها در نمایشگاه ماشین خشک(بالا)، هستند بنابراین مردم معمولا ترجیح می‌دهند که خودروهای خود را در این بازار خرید و فروش کنند.

تاثیر عکس« یاس»، بر قیمت خودرو!
به گزارش اقتصاد نیوز، در بازار پراید عبدل آباد اغلب خودروها، سفید رنگ هستند و گاهی به تعداد انگشت شماری هم ریو در این بازار دیده می‌شود.

فروشنده‌ یکی از این خودروهای ریو که بر خودروی خود، 22 میلیون تومان قیمت گذاشته است، می‌گوید خودروی ریو موتور پراید دارد و در نتیجه محل فروشش همین بازار است.

همچنین برخی فروشنده‌های خودرو در این بازار خودروی خود را با استفاده از جملات و شکل‌هایی مزین کرده‌اند؛ یکی از فروشنده‌های خودرو که تصویری از «یاس»، خواننده را بر پنجره‌ ماشینش حک کرده بود، می‌گوید: تصویر یاس بر افزایش قیمت خودروی من تاثیرگذار است!


هم‌زیستی دست‌فروشان و دلال‌ها
بازار خودرو فقط محل کسب درآمد دلالان، کارشناسان و مسوولان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر سازمان شهرداری تهران نیست.

در این بازار علاوه بر وجود رستوران کوچکی برای خرید و فروش غذا و نوشیدنی‌های مختلف، همواره دست فروشانی هم هستند که اقلامی مانند سیگار و چای را میان خریدان و فروشنده‌ها توزیع می‌کنند.

علاوه بر این در این مکان دست‌فروشی هم به خریداران خودرو وسیله «تست رنگ‌« می‌فروشد. تست رنگ وسیله‌ای است که مشتریان به وسیله‌ آن تشخیص می‌دهند که خودرویی که می‌خواهند آن را بخرند رنگ شده است یا خیر؟

هرچند اینجا بازاری برای خریدوفروش تنها ماشین پراید به نظر می‌رسد اما در این بازار گاهی خودروهایی مانند ماکسیما و 207 هم دیده می‌شود که گفته می‌شود این خودروها متعلق به مسئولان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر سازمان شهرداری تهران است و فروشی نیستند.

لینک خبر مرتبط:
گزارش تصویری بازار دست‌فروشی پراید در تهران

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید