قرارداد 7 میلیون یورویی راه‌آهن با فرانسه

کدخبر: ۱۲۱۲۲۱
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم انعقاد قرارداد توسعه ایستگاه‌های قطار با یک شرکت فرانسوی گفت: ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن ۲۰ ماهه توسعه می‌یابد و ارزش این قرارداد هفت میلیون یورو است.
قرارداد 7 میلیون یورویی راه‌آهن با فرانسه

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران صبح امروز چهارشنبه ۱۰ تیرماه با شرکت ارپ فرانسه قرار‌داد توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن اصلی کشور را منعقد کرد.

ایتین تریکو رئیس هیات مدیره شرکت ارپ در مراسم انعقاد قرارداد توسعه ایستگاه های اصلی راه آهن ایران گفت: خوشحالیم که امروز برای پروژه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران اینجا هستیم. همچنین از ملاقات با آقای آخوندی خوشحال شدیم.

وی افزود: از پروژه های که در آینده که ایران روی آن تاکید دارد توسعه ایستگاه های راه آهن به خصوص ایستگاه های مشهد، قم و تهران در گام اول است.

وی با بیان این که پروژه های مختلفی را در کشورهای دنیا انجام داده ایم با اشاره به ایستگاه راه آهن شهر استراسبورگ تصریح کرد: این ایستگاه یک ایستگاه تاریخی بوده است که به ایستگاه چندوجهی تبدیل شده است. یا ایستگاه تورین در ایتالیا که یک ایستگاه اجتماعی و اقتصادی بسیار قوی است که به صورت چندوجهی بازسازی شده است. همچنین در ایستگاه کازابلانکای مراکش یک طراحی دارد که هم شهری محسوب می شود و هم چند وجهی.

وی ادامه داد: ایستگاه بعدی شهر شانگهای در چین است که برای قطارهای سریع السیر ساخته شده که در آن المان های معماری چین در طراحی ایستگاه استفاده شده است.

وی با اشاره به ایستگاه قطار شهر بمبئی هند نیز گفت: این ایستگاه بسیار مهمی است که دو شاخصه دارد که ثبت یونسکو شده و شلوغ ترین ایستگاه دنیاست که روزانه یک میلوین و ۲۰۰ هزار نفر در آن تردد می کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت ارپ فرانسه گفت: در ایران هم دوستان برنامه ای برای بازآفرینی ایستگاه ها و توسعه بر مبنای حمل ونقل دارند، این برنامه شامل تهران، مشهد و قم می شود که اهداف اصلی پیگیری شده در آن بهینه سازی طراحی سایت ایستگاه ها، طراحی جامع ایستگاه ها، به روز رسانی ایستگاه های موجود و تبدیل آن به ایستگاه مدرن، ساخت ایستگاه های جدید است.

تریکو افزود: در تهران یک ایستگاه بسیار شاخص و قابل توجه داریم که حدود ۸۰ سال پیش ساخته شده که با نیازهای امروز همخوانی ندارد. نکته بعدی که در این ایستگاه داریم سایت ۱۷۰ هکتاری است که کاملا قابل برنامه ریزی است.

وی با بیان این که ۵ برنامه برای این ایستگاه داریم ، تصریح کرد: یکی از این برنامه پیش بینی یک ایستگاه قطار سریع السیر است. مشهد دومین شهری است که به آن می پردازیم که ایستگاه راه آهن بسیار شکیلی از لحاظ تاریخی دارد. سه هدف بهینه سازی محوطه، طراحی ایستگاه مولتی مدل ایستگاه و طراحی ترمینال ۲ این ایستگاه را دنبال می کنیم.

وی بیان کرد: ایستگاه قم هم در جای بسیار مهمی در مرکز شهر قرار گرفته در آن دو هدف بهینه کردن سایت و طراحی طرح جامع ایستگاه و در نهایت جانمایی ایستگاه سریع السیر قم در مسیر تهران-قم -اصفهان است.

پورسیدآقایی: تمام انواع حمل و نقل باید در یک ایستگاه متمرکز باشد

محسن پورسید آقایی در مراسم انعقاد قرارداد توسعه ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن کشور بین راه‌آهن ایران و شرکت ارپ فرانسه، گفت: خوشبختانه ادغام وزارت راه و مسکن فرصت طلایی‌ای را برای تفکر جدید در یکپارچگی حمل و نقل و توسعه شهری به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه به این فرصت قبلاً پرداخته نشده بود، افزود: وزارت مسکن فقط در توسعه شهری و وزارت راه فقط در توسعه حمل و نقل حضور داشت، اما توسعه شهری بدون محوریت حمل و نقل امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه این کار در سایر کشورها هم صورت گرفته و اتفاق خوبی است، گفت: حمل و نقل و توسعه شهر را باید در کنار هم طراحی کنیم و موضوعی که مورد توجه وزارت راه در این قرارداد قرار دارد، حمل و نقل حومه‌ای است.

پورسید آقایی ادامه داد: برای رفت و آمد به شهرهای اصلی و جلوگیری از حاشیه‌نشینی باید سیستم حمل و نقل مدرن و سریعی را با فاصله ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در حومه ایجاد کنیم تا مردم به راحتی به شهرهای مادر تردد کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع موجب می‌شود تا ما بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی را برای گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها داشته باشیم و مردم امکان زندگی زیبا و راحتی را داشته باشند، افزود: مردم در حاشیه شهرهای بزرگ، زندگی چندان مناسبی ندارند که می‌توان با استفاده از حمل و نقل حومه‌‌ای، شرایط راحت‌تری را به وجود آورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از شرکت «اَرپ» به عنوان یکی از به نام‌ترین شرکت‌ها در جهان نام برد و افزود: موضوع دیگر یکپارچگی در بحث حمل و نقل است، زیرا در کشور به صورت جزیره‌ای طراحی شده و حتی یک خط مترو با ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه ارتباط ندارد.

وی افزود: در تهران هفت خط مترو داریم که اخیرا با توجه به بحث‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی، یکی از خطوط در حال اتصال به فرودگاه مهرآباد است، همچنین ایستگاه مترو در میدان راه‌آهن داریم در حالی که باید به داخل ایستگاه راه‌آهن مرتبط باشد.

پورسید آقایی با تاکید بر اینکه در سایر شهرها هم این مشکل را داریم، گفت: این نشانگر تفکر جزیره‌ای در سازمان‌ها است بنابراین امروز به دنبال طراحی ایستگاه‌های حمل و نقل چند وجهی هستیم که ترمینال‌های اتوبوس، مترو و دیگر انواع حمل و نقل در یک جا متمرکز باشند تا مردم مفهوم یکپارچگی را احساس کنند.

منبع:پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید