گزارش اقتصادنیوز از بازار لباس عروس

قیمت فروش و اجاره این کالا فرقی با یکدیگر ندارد

کدخبر: ۱۱۳۳۴۹
به نظر می‌رسد قیمت خرید و اجاره کردن یک لباس عروس در یک حدود است، چنانچه در مواردی اگر لباس عروسی با قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان فروخته شود، با قیمت دو میلیون تومان اجاره داده می‌شود!
قیمت فروش و اجاره این کالا فرقی با یکدیگر ندارد

به گزارش اقتصادنیوز، میدان مادر تهران یکی از خیابان‌هایی است که معمولا عروس‌ها و دامادها برای انتخاب، خرید و حتی دیدن عنوان مدل‌های لباس عروس سری به آن می‌زنند.

پاساژها و مغازه‌های این خیابان انواع مدل لباس عروس و نامزدی را عرضه می‌کنند. تعدادی از آنها ادعا می‌کنند که لباس‌ عروس‌های خارجی را از برندهای مطرح لباس عروس فروشی ایتالیا و اسپانیا وارد می‌کنند، تعداد زیادی هم می‌گویند از روی ژورنال‌های مطرح لباس عروس دنیا لباس‌عروس می‌دوزند و کارشان آن‌قدر تمیز است که با نمونه اصلی کار مو نمی‌زند.

برندهای خارجی گران‌تر از کار دست ایرانیان

به طور کلی قیمت لباس عروس‌های خارجی وارداتی گرانتر از لباس عروس‌هایی است که در ایران دوخته می‌شود و به نظر می‌رسد که گرانترین این لباس‌ها نیز متعلق به برندهای اسپانیایی «پرونویا» و «رزا کلارا» است.

قیمت لباس‌هایی که به نام پرونویا و رزا کلارا فروخته می‌شود گاه تا 20 میلیون تومان می‌رسد. ولی اغلب آنها قیمت‌هایی در حدود 10 تا 16 میلیون تومان دارند.

لباس عروس‌هایی هم که در ایران دوخته می‌شوند، قیمت‌هایی از حدود 1.5 میلیون تومان به بالا دارند. قیمت این لباس‌ها نیز گاه تا 10 میلیون تومان می‌رسد.

لباس‌های دست‌دوز کیفیت لازم را ندارند؟

یکی از فروشندگان لباس‌عروس که می‌گوید لباس‌هایش را از دو برند «اولیشا» و «دون» ایتالیا می‌آورد، اظهار می‌کند: لباس‌هایی که از روی ژورنال برندهای خارجی دوخته می‌شوند، هرگز کیفیت کالای اصل را ندارد. ‌چون در نهایت دوزندگان لباس الگوی لباس‌ها را در اختیار نداشته و فقط از روی شکل لباس‌ها سعی می‌کنند، لباس بدوزند و طبعا در چنین شرایطی لباس‌های دوخته شده ظرافت لباس برند را ندارد.

او اضافه می‌کند: علاوه بر اهمیت دوخت لباس و ظرافت آن که در لباس‌ عروس‌های خارجی بیش از لباس عروس‌های ایرانی به چشم می‌خورد، در بسیاری از مواقع پارچه‌هایی که برندهای مطرح برای لباس‌های خود مصرف می‌کنند بسیار با کیفیت‌تر است. مثلا در مواردی لباس‌های ایرانی به جای حریر از تور و به جای پارچه ابریشم از پارچه ساتن استفاده می‌کنند.

یکی از فروشندگان لباس‌‌عروس‌هایی که در ایران دوخته می‌شوند نیز بیان می‌کند: ما تلاش خود را می‌کنیم که با کیفیت‌ترین لباس‌ها را با کمترین قیمت به دست مخاطب برسانیم. طبعا اگر قرار باشد که بهترین نوع دانتل و ... را استفاده کنیم، قیمت لباس عروس بسیار گران‌بهاتر از چیزی که به دست مردم می‌رسد، تمام می‌شود.

چیزی که قیمت لباس‌ عروس را تعیین می‌کند!

اغلب لباس عروس فروشان می‌گویند، عامل تعیین‌کننده‌ قیمت لباس عروس دانتل به کار رفته در آن است. هر قدر دانتل مرغوب‌تر باشد و متراژ بیشتری از آن در لباس عروس به کار رفته باشد، لباس عروس گران‌تر خواهد بود. در ایران لباس‌ عروس‌ها‌یی‌ وجود دارد که دانتل به کار رفته در آنها متری 400 هزار تومان قیمت دارد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد میزان سنگ‌دوزی نیز بر قیمت لباس عروس تاثیر چشمگیری دارد.

مشتریان چه می‌گویند؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد اغلب مشتریان هم به لباس‌ عروس‌های خارجی علاقه بیشتری دارند ولی قیمت‌های بالای آن‌ لباس عروس‌ها مشتریان را روانه مغازه‌هایی می‌کند که لباس عروس‌های ایرانی می‌فروشند.

یکی از مشتریان می‌گوید: واقعا لباس عروس‌های خارجی بسیار جذاب‌تر از این لباس عروس‌هایی هستند که در ایران دوخته می‌شود، ولی آنقدر بهای لباس‌ عروس‌های خارجی بالاست که قدرت مالی ما اجازه نمی‌دهد از آنها بخریم.

او اضافه می‌کند: هزینه برگزاری مراسم عروسی در ایران بسیار بالاست. اغلب عروس‌دامادهای جوان نمی‌توانند ‌حدود 10 میلیون تومان صرف لباس عروس کنند.

اجاره بهای لباس عروس چقدر است؟

معمولا قیمت اجاره بهای یک شب لباس عروس تفاوت چندانی با خرید همان لباس عروس ندارد! در مواردی لباس عروسی با مبلغ دو میلیون تومان، شبی یک میلیون و 700 هزار تومان اجاره داده شده و لباس عروس سه میلیون تومانی هم شبی دو میلیون و 500 هزار تومان اجاره داده می‌شود.

یکی از فروشندگان می‌گوید: گاهی مشتریان از داخل ژورنال لباس‌هایی انتخاب می‌کنند که ما آن لباس‌ها را نداریم و مجبوریم برای آن‌ مشتریان، آن لباس‌ها را بدوزیم، پس مجبوریم هزینه‌ آن را دریافت کنیم.

او اضافه می‌کند: وقتی مشتری یک لباس را سفارش می‌دهد، معلوم نیست که دیگر برای آن لباس مشتری پیدا شود یا خیر پس ممکن است ما هزینه‌ای را صرف یک لباس کنیم و دیگر مبلغ هزینه شده به ما بر نگردد.

فروش لباس عروس‌های تاناکورا

در این مغازه‌ها لباس عروس‌هایی دیده می‌شود که زمانی خریده و پوشیده شده‌اند، صاحبانشان آنها را آورده‌اند تا بار دیگر به‌فروش برسانند! قیمت این لباس عروس‌ها غالبا شکسته‌اند، مثلا بنا به گفته یکی از فروشندگان لباس عروس هشت میلیون تومانی دست دوم به مبلغ دو میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید