مبادله سیب‌زمینی و آهن/یک دهه تجارت ایران و آذربایجان به روایت نمودار

کدخبر: ۱۴۳۸۰۵
ارزش مبادلات تجاری دو کشور ایران و آذربایجان در یک دهه اخیر نوسان‌های بسیاری داشته و در نهایت افت کرده است.
فاطمه شیرزادی:

بر اساس برنامه‌ها وزیر جهاد کشاورزی روز 26 اردیبهشت ماه در رأس هیأتی اقتصادی به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند. آن طور که ایرنا گزارش داده، در همایش مشترک کارآفرینان بخش کشاورزی جمهوری آذربایجان و ایران که در قالب این سفر در باکو برگزار می‌شود، مسؤولان و نمایندگان بیش از 40 شرکت ایرانی فعال در تولید محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی شرکت خواهند کرد. این همایش را بنیاد ترویج صادرات و سرمایه‌گذاری با مساعدت وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان برگزار می‌کند. همچنین قرار است در جریان این سفر چشم انداز گسترش همکاری دو کشور در بخش کشاورزی بررسی شود. اما در حال حاضر وضعیت همکاری‌های تجاری دو کشور چگونه است؟ ایران و آذربایجان بیشتر چه کالاها و محصولاتی مبادله می‌کنند؟ در یک دهه اخیر روند مبادلات تجاری دو کشور چگونه بوده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، مبادلات تجاری دو کشور ایران و آذربایجان در یک دهه اخیر نوسان زیادی داشته است. ارزش صادرات ایران به این کشور که در سال 85 معادل 323 میلیون دلار بوده، با طی روندی افزایشی به میزانی معادل 375 میلیون دلار در سال 89 رسیده است. پس از آن ارزش صادرات ایران به 464 میلیون دلار در سال 90 کاهش یافته و در سال‌های 91، 92 و 93 نیز در همین حدود بوده، اما در سال 94 با افتی شدید به میزانی معادل 231 میلیون و 700 هزار دلار کاهش یافته است.

افت ارزش واردات ایران از آذربایجان در یک دهه اخیر بسیار شدیدتر بوده است. بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در حالی که ایران در سال 85 معادل 281 میلیون و 600 هزار دلار و در سال 86 معادل 322 میلیون و 100 هزار دلار کالا از کشور آذربایجان وارده کرده است، ارزش واردات ایران از این کشور در سال 94 به میزانی معادل 32 میلیون و 200 هزار دلار تقلیل یافته است.

اقتصادنیوز شکل زیر را بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران تهیه کرده است.

ایران و آذربایجان چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
به گزارش اقتصادنیوز، اقلام عمده صادراتی ایران به آذربایجان در سال 94 عبارتند از: «سیب زمینی»، «کاغذ از انواعی که به عنوان کاغذ توالت یا دستمال کاغذی و... کرپ شده به شکل رول یا ورق»، «گرید نساجی پلی پروپیلن»، «پلی اتیلن گرید بادی»، «سیمان سفید پرتلند»، «خرما مضافتی»، «مواد شروع‌کننده و تسریع‌کننده واکنش شیمیایی» و «نباتات زنده».

در همین بازه زمانی اقلام عمده وارداتی ایران از آذربایجان نیز عبارتند از: «شمش از آهن و فولاد غیرممزوج»، «چوب اره شده»، «کنجاله و سایر آخال‌های جامد»، «دانه به‌جز گندم دامی»، «جو به استثنای بذر»، «پنبه»، «سبوس، فضولات و آخال گندم»، «لوله‌های بدون درز مورد استفاده در خطوط نفت یا گاز»، «وسایل نقلیه موتوری» و «دانه آفتابگردان».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید