بیانیه آمریکا درباره نخستین جلسه کمیسیون مشترک برجام

کدخبر: ۱۲۹۲۷۵
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای موضوع اصلی نشست روز دوشنبه کمیسیون مشترک برجام بین ایران و 1+5 در وین را «تمرکز بر اقدامات سازمان یافته برای دستیابی به نحوه عملکرد کمیسیون برجام در مدت زمان باقیمانده تا تاریخ اجرا» بیان کرد.
بیانیه آمریکا درباره نخستین جلسه کمیسیون مشترک برجام

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره آخرین نشست مشترک ایران و 1+5 آمده است: «تام شانون» به همراه «استفان مول» مسئول هماهنگی اجرایی شدن توافقنامه ایران، از طرف آمریکا در این نشست حضور داشته اند.

در این بیانیه، «تمرکز مذاکره کنندگان بر اقدامات سازمان یافته برای دستیابی به نحوه عملکرد کمیسیون برجام در مدت زمان باقیمانده تا تاریخ اجرا» از موضوع های اصلی این نشست بیان شده است.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه خود اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران در این نشست گزارشی از اقدامات به روز شده خود در مورد پایبندی به تعهدات صورت گرفته در برجام را ارایه کرد و مذاکره کنندگان آمریکا نیز در مقابل درباره اقدامات انجام شده از طرف آمریکا مطابق روز تصویب برجام ارایه داده است.

براساس این بیانیه، دیدارهای دوجانبه با مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر اعضای 1+5 برای هماهنگی هر چه بیشتر و اطمینان از امکان انجام شدن تعهدات طرفین در روز به اجرا درآمدن برجام، از دیگر اقدامات انجام شده در نشست وین بیان شده است.

اتحادیه اروپا: جلسه بعدی کمیته مشترک برجام قبل از اجرایی شدن آن خواهد بود
همچنین اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای با اعلام اینکه کمیته مشترک برجام برای نظارت بر چگونگی پیشرفت کار، در برنامه ای تعیین شده هر سه ماه یکبار و یا در صورت نیاز زودتر و در سطح رؤسا تشکیل خواهد شد، افزود: جلسه بعدی این کمیته پیش از تاریخ به اجرا در آمدن برجام خواهد بود.

اتحادیه اروپا این بیانیه را در پایان نخستین جلسه کمیته مشترک برجام در روز دوشنبه صادر کرد و به تشریح دستاوردها و جدول زمانی تشکیل جلسات این کمیته پرداخت.

در این بیانیه آمده است: 18 اکتبر بعنوان تاریخ تصویب برجام در موضوع فعالیت های هسته ای ایران تعیین شده بود و روز دوشنبه، نشست افتتاحیه کمیته مشترک برنامه هسته ای ایران طبق مفاد برجام، برای نظارت بر چگونگی اجرایی شدن این توافقنامه در شهر وین تشکیل جلسه داد.

این نشست در سطح روسای سیاسی کشورهای شرکت کننده و به ریاست «هلگا اشمید» معاون مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا و با مشارکت کشورهای ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان و آمریکا برگزار شد.

این نشست مشترک برای بررسی و پیاده سازی تاریخ تعیین شده حول محور مسایل هسته ای و لغو تحریم ها و اجرا سازی برجام، با حضور کشورهای شرکت کننده در مذاکرات تشکیل شد.

در ادامه بیانیه آمده است: در جلسه مشترک برجام، نمایندگان همه کشورهای شرکت کننده بر تعهدات خویش در قبال اجرای سریع برجام تاکید دوباره داشتند.

«کمیته مشترک همچنین برای نظارت بر چگونگی پیشرفت کار، در برنامه ای تعیین شده هر سه ماه یکبار و یا زودتر در صورت نیاز، در سطح رؤسا تشکیل جلسه خواهد داد و جلسه بعدی این کمیته پیش از تاریخ به اجرا درآمدن برجام خواهد بود.

نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 روز دوشنبه در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در وین تشکیل شد و دستور کار آن «اعلام تشکیل کمیسیون، مرور آخرین تحولات برجام، مرور چگونگی اجرای تعهدات طرفین در فاصله روز تصویب و روز اجرایی شدن» بود.

منبع: ایرنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید