پیش بینی صرافان از آینده قیمت دلار

کدخبر: ۱۵۶۶۱۲
اول دی ماه 1395 قیمت دلار مرز 4 هزار تومان را رد کرد و در حالی که روز گذشته در محدوده 4 هزار و 30 تومان بود صبح امروز به 4 هزار و 65 تومان و پس از آن بلافاصله به 4 هزار و 80 تومان و سپس ظهر امروز به 4 هزار و 100 تومان رسید. حتی در برخی از صرافی‌ها بهای دلار تا 4 هزار و 110 تومان نیز به فروش می‌رفت. دلار امروز به 4 هزار و 130 تومان هم رسید اما در این قیمت عملا معامله ای انجام نمی شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا ، یکی از کارمندان صرافی بختیاری به خبرنگار ایلنا گفت: هر ساله با توجه به تعطیلات ژانویه در این زمان شاهد افزایش قیمت دلار هستیم، اما رشد امروز قیمت‌ها طبیعی نیست و می‌بینیم که صرافی‌ها تابلوهای اعلام نرخ را در میدان فردوسی پایین آورده‌اند تا بازار به ثبات برسد.

وی معتقد است؛ این روند غیر طبیعی باید از سوی بانک مرکزی هر چه سریع‌تر مهار شود تا جو بازار تغییر کند و بانک مرکزی باید در این زمان وارد میدان شود تا بتواند بازار ارز را کنترل کند.

فرد دیگری که در صرافی امین مشغول به کار است اظهار داشت: به دلیل نوسان قیمت‌ها، امروز خرید و فروش دلار محدود بود البته کریسمس و سفرهای خارجی نیز در این نوسان قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است و بانک مرکزی نیز خود به دنبال افزایش قیمت است.

یکی دیگر از فعالین حوزه ارز در میدان فردوسی به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: طی روزهای گذشته دلار 3600 تومان بود که هر روز 70  تا 80 تومان افزایش پیدا کرد و قیمت آن طی روزهای گذشته به 3800 تومان رسید و شب گذشته قیمت آن تا 4 هزار و 30 تومان افزایش یافت و امروز 4 هزار و 100 تومان را هم رد کرد.

وی افزود: اگر حتی بانک مرکزی منابع نداشت با ناامن کردن بازار می‌توانست قیمتها را پایین بیاورد. مثلا اعلام می‌کرد تمامی صرافی‌هایی که مجوز ندارند را پلمپ می‌کنیم و بازرسان ما در بازار این صرافی‌ها را شناسایی خواهند کرد یا با دلالان کنار خیابان برخورد می کنیم. در این صورت  بلافاصله قیمت دلار 100 تا 200 تومان پایین می‌آمد، اما به نظر می رسد در حال حاضر دولت به دنبال کاهش بهای دلار در بازار نیست.

وی گفت: این نوسان هر ساله بوده اما برای امسال غیرطبیعی است و اگر این رویه در روزهای آینده ادامه داشته باشد باید منتظر دلار 4 هزار و 300 تومانی بود.

یکی دیگر از صرافی‌هایی که در چهار راه استانبول مستقر است، اظهار داشت: عملا امروز مشتری در بازار نبود و خرید و فروشی هم انجام نشد زیرا بازار ثبات ندارد و همگی منتظر هستند ببیند تا نتیجه چه می شود.

 وی افزود: با توجه به این که حواله آن طرف مرز بالا است و بهای دلار در ترکیه 4 هزار و 200 تومان شده اما در تهران  دلار 4 هزار و 10 تومان معامله می شود برای همین دلار از ایران خارج می‌شود، هر چند قیمت واقعی بسیار بیشتر از این  است و دولت به زور آن را پایین نگه داشت که این امر هیچگونه منطق اقتصادی ندارد .

وی افزود: قیمت واقعی دلار بالاتر از این است و در روزهای آینده باید در انتظار افزایش بیشتر بهای آن باشیم.

وی در مورد جمع آوری تابلوهای اعلام قیمت صرافی‌ها  نیز گفت: صرافی‌هایی که مجاز نیستند، تابلوها را در این مواقع جمع می‌کنند اما به دلیل این که همین امروز بهای دلار 100 تومان افزایش پیدا کرد صرافی‌های دارای مجوز نیز  تابلوهای اعلام قیمت را جمع کردند. معمولا زمانی که اوضاع به هم می ریزد تابلوها را جمع می‌کنند.

وی افزود: قیمت حواله‌ها بالاست و احتمال دارد دلار بالاتر هم برود و به نظر من این امر ارتباطی با ژانویه ندارد و دولت خودش می خواهد دلار را بالاتر بفروشد. دلیل این امر این است که  دلار  حاصل از فروش نفت وارد کشور شده و می خواهد آن را به بالاترین قیمت در بازار به فروش برساند که این امر در نهایت به نفع دولت است.

وی معتقد است؛ خبر روز گذشته بانک مرکزی نیز در مورد خرید و فروش ارز به نرخ بازار در بانک‌ها نیز در این افزایش قیمت‌ها بی تاثیر نبوده است.

 فعالان بازار ارز در این نکته متفق القول هستند که اگر دولت در بازار ارز امروز دخالت نکند، قیمت دلار باز هم بالاتر خواهد رفت و عدم ورود دولت به این موضوع در روزهای اخیر  نشانه این است که دولت از وضع موجود راضی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید