تعدد نرخ ارز مانع سرمایه گذاری خارجی

کدخبر: ۱۶۰۶۹۶
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید به طور مستمر موضوع تک نرخی کردن ارز را پیگیری کند و این منبع فساد را جمع کند، گفت: چند نرخی بودن ارز یکی از موانع سرمایه‌گذاری خارجی است.
تعدد نرخ ارز مانع سرمایه گذاری خارجی

به گزارش فارس، مهدی پورقاضی امروز در بیست و سومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد تک نرخی شدن نرخ ارز، گفت: مسئولان مختلف از سال 92 در رابطه با تک‌نرخی شدن ارز نظر و قول می‌دهند، اما تاکنون این مهم محقق نشده است. 

وی با اشاره به صحبت‌های بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی در فروردین 92 اظهار داشت: وی در آن موقع اعلام کرد که تک نرخی شدن ارز در سال 92 انجام می‌شود. 

وی همچنین با اشاره به سخنان ممبینی معاونت بودجه معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور در همان سال اشاره کرد و گفت: ممبینی هم در سال 92 گفت که پیش‌بینی ما این است که امسال نرخ ارز تک نرخی می‌شود. 

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بیان داشت: سیف در برج 8 همان سال اعلام کرد که در بودجه 93 ارز تک نرخی می‌شود و باز هم در فروردین 94 سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بحث تک‌نرخی کردن ارز را در سال 94 برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به سمت آن پیش می‌رویم. 

وی همچنین با اشاره به سخنان جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در فرودین ماه 95 در مورد تک نرخی شدن ارز گفت: معاون اول رئیس‌جمهور در آن زمان اعلام کرد که در سال جاری به دنبال اصلاحات ساختاری در این حوزه و تک نرخی کردن ارز هستیم و طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در مهرماه امسال اعلام کرد که دولت در تک نرخی کردن ارز تا پایان سال جاری مصرّ است.

وی گفت: اما بعد از آن، سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که به نظر می‌رسد، با شرایط فعلی نمی‌توان ارز را تک نرخی کرد. 

پورقاضی بیان داشت: لابی قدرت و منفعت اجازه نمی‌دهد که تک نرخی شدن ارز محقق شود و آنهایی که می‌گویند امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد، دلیل آن را عدم وجود منابع کافی برای تک نرخی کردن ارز عنوان می‌کنند. 

وی گفت: بعضی می‌گویند تک نرخی کردن ارز سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود و به نظرم راجع به این موضوع و تبلیغات پوپولیستی راجع به عدم امکان تک نرخی کردن ارز، اتاق بازرگانی باید کار کند. 

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بیان داشت: بعضی معتقدند که تک نرخی کردن وقتی امکان دارد که بانک‌های ما با بانک‌های خارجی در ارتباط باشند که این هم قابل قبول نیست. 

وی با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز منافع یک عده و نورچشمی‌ها و کسانی که در قدرت هستند، را تأمین می‌کند، بیان داشت: درخواست ما از اتاق این است که به طور مستمر موضوع تک نرخی کردن ارز را پیگیری کند تا این منبع فساد را جمع کنیم، چرا که چند نرخی بودن ارز یکی از موانع سرمایه‌گذاری خارجی است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید