بازدهی هفتگی دلار منفی شد

قیمت دلار در آخرین پیچ نوسان

کدخبر: ۱۶۱۶۳۶
معامله‌گران و فعالان ارزی درباره روند بهای دلار پیش از ورود به اسفندماه انتظارات متفاوتی دارند. بخشی از فعالان بازار اعتقاد دارند دلار ممکن است در آخرین روز بهمن‌ماه دچار نوسان شود. به گفته این دسته، شماری از معامله‌گران پیش از آغاز آخرین ماه سال سعی خواهند کرد وارد بازار شوند و با خرید دلار قیمت را از محدوده 3 هزار و 810 تومان بالا بیاورند. به گفته آنها، گروهی از معامله‌گران معتقدند تقاضا با عبور از یازدهمین ماه سال در روزهای ابتدایی اسفند بالا خواهد رفت.
قیمت دلار در آخرین پیچ نوسان

به گزارش اقتصادنیوز ، به همین دلیل ممکن است نوسان‌گیران ارزی یک روز قبل از آغاز اسفندماه (روز شنبه) وارد بازار ارز شوند و با خرید ارز افزایش قیمت‌ها را پیش خور کنند. در این شرایط می‌توان گفت روز شنبه یکی از آخرین گردنه‌هایی خواهد بود که معامله‌گران ارزی در آن سعی خواهند کرد اقدام به نوسان‌گیری کنند. البته زمزمه‌های نوسان‌گیری درباره روند آخرین روز هفته پیش نیز در بازار وجود داشت، ولی برخلاف چنین زمزمه‌هایی قیمت در آن روز نوسان چندانی را تجربه نکرد و با کاهش مواجه شد.

روز پنج‌شنبه، دلار 5 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 811 تومان رسید. با افت روز آخر، بازدهی هفتگی دلار به منفی 7 دهم درصد رسید. به گفته فعالان، کاهش تقاضا و نوسانات محدود نرخ حواله درهم در کنار عرضه بازارساز از عواملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت شدند.

به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، روز پنج‌شنبه زمانی که یکی از صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را زیر 3هزار و 800 تومان تعیین کرد، انگیزه خرید در میان بازیگران غیررسمی کاهش یافت. این موضوع نشان می‌داد تقاضای واقعی چندانی در بازار وجود ندارد که معامله‌گران غیررسمی با جوسازی پیرامون آن به مقابله با عرضه بازارساز بپردازند. در نتیجه چنین موضوعی، گروه دیگری از فعالان باور دارند که ممکن است روز شنبه بازار بار دیگر با نوسان چندانی روبه رو نشود.به گفته شماری از بازیگران بازار، اگر قیمت در روز شنبه دچار نوسان خاصی نشود، شاخص ارزی به احتمال زیاد هفته با ثباتی را پشت‌سر خواهد گذاشت؛ چراکه روند اولین روز هفته تا حدی نشانگر و شکل‌دهنده انتظارات معامله‌گران بازار خواهد بود. تعدادی از معامله‌گران حتی باور دارند، اگر قیمت در روز شنبه نوسان خاصی را تجربه نکند، دلار به‌سوی سطوح پایین تر حرکت خواهد کرد. به گفته این دسته، خریداران بازار اگر مشاهده کنند قیمت توانایی افزایش بیشتر را ندارد، از مقاومت خسته می‌شوند و سعی می‌کنند با اهرم فروش و خالی کردن دلار دپو شده سود کسب کنند.

در چنین شرایطی، در حالی که برخی معامله‌گران انتظار دارند قیمت با ورود تقاضای جدید (تقاضای مسافرتی) در اسفندماه کمی تحریک شود، عده دیگری باور دارند عرضه ارز ازسوی شرکت‌های تجاری در ماه پایانی سال اثرات تقاضای یاد شده را خنثی خواهد کرد. حتی برخی انتظار دارند تحت‌تاثیر این موضوع قیمت وارد سطوح پایین‌تری شود. به گفته این دسته، دلار در بهمن‌ماه از روند نوسانی دی‌ماه تقریبا به‌طور کامل عبور کرد و انتظار چندانی وجود ندارد که روند بهای این ارز در اسفندماه به‌گونه متفاوتی رقم بخورد.روز پنج‌شنبه، برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و به آستانه مرز یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. در ششمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 8 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 198 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، روند افزایشی بهای اونس جهانی مهم‌ترین عاملی بود که سکه‌بازان را در موقعیت خرید قرار داد. با وجود رشد فلز گران بهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، بازدهی آن در آخرین هفته بهمن‌ماه منفی شد. هفته گذشته، در مجموع سکه 2 دهم درصد از ارزش خود را از دست داد، این در حالی بود که دو هفته پیش افزایش 9 دهم درصدی را به ثبت رسانده بود.

سرازیری دلار

شاخص بازار ارز در 4 روز ابتدایی هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار داشت، ولی زمانی که این ارز وارد محدوده 3 هزار و 800 تومان شد، مقاومت در بازار بالا رفت؛ در نتیجه این ارز توانست روز چهارشنبه از کف قیمت هفتگی بلند شود و تنها افزایش در هفته گذشته را به ثبت برساند. شنبه گذشته، دلار 6 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 834 تومان رسید. روز یکشنبه این ارز در ادامه روند کاهشی با 9 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 825 تومان رسید. در سومین روز هفته، فروشنده‌ها در بازار ارز و سکه دست بالاتر را داشتند تا رکوردهای کاهشی جدیدی برای هر دو دارایی به ثبت

برسد.روز دوشنبه، دلار 9 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 816 تومان رسید. این کمترین نرخ فروش دلار از سوم بهمن‌ماه بود. به گفته فعالان، پایین آمدن نرخ حواله درهم، افت تقاضا در بازار و فروشنده شدن معامله‌گران سه عامل اثرگذار در ثبت این رکورد کاهشی بودند.

همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام‌بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در بیست و پنجمین روز بهمن‌ماه، سکه تمام‌بهار آزادی 12 هزار تومان (نزدیک به یک درصد) کاهش را تجربه کرد و روی قیمت یک میلیون و 190 هزار تومان آرام گرفت. با این افت، این فلز ارزشمند به کمترین قیمت از 14 بهمن‌ماه رسید. روز سه‌شنبه این ارز 8 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از محدوده 3 هزار و 810 تومان به قیمت 3 هزار و 808 تومان رسید. به گفته فعالان، ادامه افت نرخ حواله درهم در کنار فروشنده شدن بخشی از معامله‌گران دو عاملی بودند که زمینه پایین رفتن قیمت را فراهم کردند. به اعتقاد شماری از حاضران در بازار، روند قیمت دلار در روزهای انتهایی بهمن‌ماه با نوسانات بسیار محدودی همراه بوده است؛ به‌طوری‌که قیمت از تاریخ 20 بهمن نوسان دورقمی را تجربه نکرد و از تاریخ 19 بهمن زیر سطح 3 هزار و 850 تومان معامله شد.

به گفته فعالان، در فضایی که قیمت دلار با نوسانات محدودی در مسیر کاهشی قرار دارد، خریداران بازار عصبی شدند و بخشی از آنها تصمیم گرفتند ارز دپو شده خود را به فروش برسانند. این در حالی بود که عده دیگری همچنان در انتظار بازگشت قیمت‌ها، ارز خود را نگه داشتند. روز چهارشنبه، روند قیمت شاخص ارزی تغییر کرد و اولین افزایش این ارز در هفته گذشته به ثبت رسید. روز چهارشنبه معامله‌گران سکه و دلار در برابر کاهش بیشتر قیمت مقاومت کردند تا سنگرهای حمایتی قیمت هر دو دارایی حفظ شود.

در پنجمین روز هفته، دلار از محدوده 3 هزار و 800 تومان بالا آمد و با 8 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 816 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش جزئی نرخ حواله درهم به‌علاوه تحرکات معامله‌گران فردایی دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افزایش و ماندن دلار در کانال 3هزار و 800 تومان شدند. در حالی که برخی معامله‌گران انتظار داشتند روند افزایشی دلار در آخرین روز هفته ادامه پیدا کند، چنین اتفاقی رخ نداد و این ارز با کاهش قیمت به کار خود پایان داد. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز 5 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 811 تومان رسید.

1091632_74770190-f992-4d19-9100-13a23a828bf7

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید