بازار سهام در هشت روز 2.5 درصد رشد کرد

حمایت فلزات اساسی از بورس در سال آینده

کدخبر: ۱۵۵۳۷۰
بازار سهام کشور که طی 8 روز کاری گذشته با صف‌های خرید در برخی نمادها همراه بود و حدود 2 هزار واحد افزایش معادل 5/ 2 درصد رشد را در کارنامه خود به ثبت رساند، اما روز شنبه باوجود جهش در ساعات اولیه در نهایت با 91 واحد کاهش کار خود را به پایان برد.
حمایت فلزات اساسی از بورس در سال آینده

بررسی روند معاملاتی دیروز نشان از آن دارد که در ساعات ابتدایی معاملات و در حالی که هنوز دقایقی از شروع معاملات سپری نشده بود، نماد معاملاتی پالایشگاه بندرعباس بدون انجام هیچ معامله‌ای متوقف شد. شایعات پیرامون این توقف نیز تعدیل مثبت سود هر سهم سال مالی جاری «شبندر» را حکایت می‌کند. این شایعات موجب شد تا دیگر نمادهای پالایشی نیز با موجی مثبت همراه شوند. در ادامه نیز رشد پرقدرت نماگر بازار را به دنبال داشت؛ بر این اساس سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 29 واحد، پالایش نفت تهران با 18 واحد و پالایش نفت تبریز با 15 واحد افزایش اهرم رسیدن شاخص به سقف شاخص سال 95 در ابتدای ساعات معاملات شدند. اما این روند صعودی تداوم چندانی نداشت و تاثیر منفی نمادهای فلزی از جمله فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و توسعه معادن و فلزات نه‌تنها به عاملی بازدارنده برای صعود شاخص بدل شدند بلکه در نهایت کاهش نماگر بازار را در پی داشت.

در این میان رفت و برگشت و به عبارتی واکنش نشان دادن شاخص به دوران صعودی خود نشان از تقابل ریسک‌ها و دیگر مسائل پیرامون بازار دارد؛ پیش از این شاخص در دوران رونق ابتدایی سال جاری و به عبارت دقیق‌تر در روز14 فروردین در محدوده 81 هزار و 500 واحد قرار داشت. واکنش دیروز شاخص چه از لحاظ بنیادی و چه تکنیکال به این سقف، نشان از نیاز به عاملی پایدارتر و قوی‌تر برای تداوم در محدوده‌های بالاتر است. عاملی که با توجه به ریسک‌های موجود و مسائل سیاسی و اقتصادی حال حاضر بتواند به‌عنوان اهرمی قوی به حفظ شاخص در محدوده‌های صعودی کمک کند؛ بهبود قیمت در بازارهای جهانی و افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر به افزایش ورود خریداران به بازار سهام منجر شد. در این میان شاید رشد اخیر نرخ دلار می‌توانست یکی از این عوامل مثبت در تثبیت بازار باشد اما با اظهارات رئیس بانک مرکزی مبنی بر گران بودن نرخ دلار در حال حاضر، با تحمیل یک سیگنال منفی از این ناحیه به بازار ارز، رشد قیمت این ارز فعلا منتفی شده به شمار می‌رود. در شرایط کنونی سیگنال‌های مثبت از ناحیه بازارهای جهانی همچنان به چشم می‌خورد. در این میان نسبت قیمت به درآمد بالای شرکت‌ها همچنان به‌عنوان عاملی کاهنده در ارزندگی سهام مطرح است، این موضوع موجب شده سهام کالایی مانند گذشته خریدار نداشته باشد. حال باید در انتظار ورود جریان نقدینگی تعیین‌کننده و سیگنال‌های بعدی از بازارهای جهانی و نوسانات نرخ ارز بود تا بتوان دلیلی استوار برای تثبیت روند صعودی بورس داشت. اما سوال مطرح شده در این شرایط این است که آیا روند نزولی روز گذشته یک اصلاح طبیعی شاخص بوده یا سرآغاز روندی نزولی است؟

در این راستا ولید هلالات از کارشناسان بازار سرمایه،  به بررسی روند حرکتی شاخص کل بورس پرداخت و گفت: تحولات نشان می‌دهد در فضایی که حداقل نیمی از بازار سرمایه ایران از رشد قیمت‌های جهانی تاثیر مثبت گرفته‌اند، شاخص کل حرکتی بسیار کمتر از انتظار انجام داد. بنابراین حتی چنین تصوری که بازار یک ریزش را تجربه کند، قابلیت توجیه ندارد. هلالات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر صنایع بزرگ بورسی، به بازارهای کالایی مرتبط بوده و از رشد آن تاثیر مثبت می‌گیرند، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که شرایط امروز در قیاس با سه ماه قبل بسیار بهتر شده؛ در حالی که شاخص‌ها به همان میزان رشد را نشان نمی‌دهند و فرضیه آغاز یک روند نزولی مردود است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به این مطلب که در فضای کنونی افزایش میزان عرضه سهام توسط سهامداران عمده به خصوص در شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه، سرعت رشد را کم کرده و طبعا در برخی نمادها که رشد قیمتی و بازدهی مناسبی در کوتاه‌مدت رخ داده، اصلاح قیمتی مورد انتظار است. اما برای تصمیم‌گیری درخصوص عمق این اصلاح به لحاظ مقداری و زمانی لازم است تاثیر تحولات اخیر مورد بررسی واقع شود. هلالات ادامه داد: در فلزات اساسی، رشد قیمت محصول نهایی به اندازه‌ای بوده که منجر به رشد بسیار با اهمیت سودآوری خصوصا در سال مالی آتی شود. به این معنا که افزایش قیمتی که فلز مس، روی و فولاد داشته‌اند با قیمت‌های دلار امروز تاثیر با اهمیت مثبت بر سودآوری سال آتی خواهد داشت که تاثیر مستقیم آن در قیمت‌های فروش این شرکت‌ها در بورس کالا دیده می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید