با این علائم، سرطان ریه دارید!

کدخبر: ۱۵۶۱۶۰
درد قفسه سینه بارزترین نشانه ابتلا به سرطان ریه است اما بسیاری از سیگنالهای خاموش دیگر در ارتباط با این بیماری وجود دارند که نباید از آنها غفلت کرد.

سلامت نیوز؛ سرطان ریه یکی از کشنده ترین سرطان ها در هر دو جنس زن و مرد است و 20 درصد از کسانی که جان خود را در اثر آن از دست می دهند، هرگز سیگاری نبوده اند.
سرفه های مکرر: برخی افراد مبتلا به سرطان ریه که بیماری ‌شان تشخیص داده شده است به یاد می‌ آورند که در گذشته دچار تغییر در صدا یا سرفه ‌های مکرر طولانی چند ماهه یا بیشتر بودند. در این موارد فرد مرتب به صاف کردن صدا نیاز پیدا می‌ کند، تولید بزاق افزایش پیدا می‌کند، صدا کمی خشن می‌ شود، سرفه‌ ها خشک یا مانند هنگام سرماخوردگی است، رنگ خلط ممکن است کمی قهوه‌ ای باشد، گاهی در بزاق دهان کمی خون مشاهده می ‌شود. تومورهای ریه ممکن است روی تارهای صوتی و حنجره ها فشار وارد کنند. در صورت مشاهده سرفه‌ های مزمن یا خونی حتما باید به پزشک مراجعه شود.
عفونت های مزمن: بیماری‌ های مکرر مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، برونشیت یا ذات‌ الریه به ویژه در زنان سیگاری می‌ تواند به علت ضعف سیستم دفاعی یا سرطان ریه باشد؛ این بیماری ‌ها در بیماران مبتلا به سرطان ریه پس از فروکش کردن علایم بیماری دوباره بروز می‌ کند. سرطان ریه با ساکن شدن در بافت ‌های ریه و لوله ‌های برونشیتی، علایم مشابه به سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد می ‌کند. این سرطان، ریه را به بیماری‌ ها و عفونت‌ ها مستعدتر می‌ سازد و سیستم دفاعی بدن که مشغول مقابله با سرطان است کمتر می ‌تواند خود را در برابر میکروب‌ ها محافظت کند و در نتیجه دچار عفونت ‌های جدی از جمله برونشیت و ذات‌ الریه می شود.
کاهش وزن: اگر بدون تغییر در شیوه زندگی دچار کاهش وزن شدید یا اینکه به غذاهایی که قبلا دوست داشتید تمایلی ندارید جای نگرانی دارد. سرطان ریه با علایمی مانند کاهش وزن و از دست دادن اشتها، سخت نفس کشیدن و کم اشتهایی خود را نشان می ‌دهد. درد معده باعث حالت تهوع می شود. از دست دادن اشتها هنگامی رخ می ‌دهد که سرطان به کبد سرایت کرده است. به علایم توجه کنید تا مطمئن شوید ناشی از ناراحتی روده‌ ای، مسمومیت غذایی، نفخ یا قاعدگی نیست؛ اگر بی ‌اشتهایی و کاهش وزن ادامه پیدا کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
درد استخوانی: اگر سرطان ریه به اندام های دیگر بدن نیز گسترش پیدا کند، شما ممکن است دچار درد عمیق در استخوان یا مفاصل شوید. علاوه بر این، ضخیم شدن نوک انگشتان دلایل زیادی دارد اما شایع ‌ترین آن سرطان ریه است؛ بیشتر مردم به اشتباه این علایم را به آرتریت ربط می‌ دهند؛ ناخن ‌ها متورم، قرمز یا کمی گرم می ‌شود و فرد در برداشتن اشیاء مشکل پیدا می‌ کند؛ علت این علایم، رهایی «سیتوکینز» یا ماده شیمیایی دیگری در خون است که باعث رشد بافت و استخوان در زیر ناخن می ‌شود.
خستگی مفرط: علامت دیگر سرطان ریه، خستگی مفرط و ضعف بدون دلیل است، این احساس خستگی مانند زمانی است که به تب، سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده ‌اید و قادر به بلند شدن از جا نیستید. علت این خستگی رها شدن ماده ‌ای در خون است که از طریق تومورهای سرطانی روی میزان اکسیژن و سلامت گلبول‌ های قرمز و عملکرد غده فوق‌ کلیوی تاثیر می‌ گذارد. غده فوق کلیوی به طور مستقیم تحریک کورتیزول را کنترل می ‌کند. از آنجا که خستگی مفرط می‌ تواند به علت بی‌ خوابی و کار بیش از حد باشد، از علت آن مطمئن شوید و سپس به پزشک مراجعه کنید.
ضعف عضلانی: خستگی در هنگام انجام کارهای ساده مانند حمل خرید منزل یا کارهای فیزیکی می تواند علایم اولیه برخی انواع سرطان باشد؛ کارهایی مانند بالارفتن از پله‌ ها، انجام کارهای منزل سخت‌ تر یا غیر قابل انجام به نظر می ‌آید؛ ورزش‌ هایی را که قبلا خوب انجام می‌ دادید نمی ‌توانید کامل انجام دهید؛ سلول ‌های سرطانی ماده شیمیایی رها می‌ کند که در فعالیت طبیعی گلبول‌ ها اختلال ایجاد می ‌کند و باعث کم خونی یا کاهش میزان سدیم و افزایش میزان کلسیم خون می ‌شود. گسترش سرطان ریه به مغز می‌ تواند در یک طرف بدن ضعف ایجاد کند.
افسردگی: به تازگی محققان ارتباط شگفت ‌انگیزی بین اولین تشخیص افسردگی، اضطراب و علایم روانی با سرطان ریه پیدا کرده ‌اند؛ در موارد زیادی، افراد در مرحله اول پیشرفت سرطان ریه و بدون آگاهی از آن پس از ارجاع به بخش مراقبت‌ های روانی در می‌ یابند که تومور دارند؛ علایم روانی که در این افراد دیده می‌ شود شامل خستگی مفرط، خواب‌ آلودگی، افسردگی، بی‌قراری و حمله ‌های عصبی بی ‌دلیل است. اگر چه هنوز ارتباط بین اضطراب، افسردگی و سرطان ریه روشن نیست اما مشخص شده که مبتلایان به سرطان ریه بدون دلیل احساس غیرعادی پیدا می ‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید