فرمان نابخردانه ترامپ و ایرانیان مقیم آمریکا

کدخبر: ۱۵۹۶۳۹
نام هیچ یک از این کشورها که اتباع آنها حادثه 11 سپتامبر را رقم زدند در لیست ممنوعیت ورود به خاک آمریکا نیست؛ به ویژه اینکه نام فرمان اجرایی جدید " حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست های خارجی به خاک آمریکا" عنوان شده است!

به گزارش عصرایران، دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا روز جمعه با حضور در مقر وزارت دفاع آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی شهروندان 7 کشور مسلمان از جمله ایران را به مدت 3 ماه از ورود به خاک آمریکا محروم کرد.

او در سخنانی همزمان با امضای این فرمان اجرایی گفت: می خواهد با امضای این فرمان مطمئن شود تنها کسانی ویزای ورود به خاک آمریکا را دریافت می کنند که عاشق آمریکا و مردم این کشور باشند ... او همچنین در سخنانی پیش از امضای فرمان اجرایی جدید افزود:  ما هرگز درس های حادثه 11 سپتامبر را فراموش نمی کنیم...

اما درس حادثه 11 سپتامبر برای آمریکا چه بود؟ آیا جز این بود که آمریکا از جایی که انتظارش را نداشت و نه از سوی دشمنان شناخته شده اش بلکه از سوی اتباع برخی از نزدیکترین متحدانش هدف حمله تروریستی قرار گرفت؟

19 شهروندی که با ربودن هواپیماهای خطوط هواپیمایی آمریکا به برج های دوقلو در نیویورک و مقر وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن حمله کردند هیچ کدام از اتباع 7 کشوری که نام آنها در لیست فرمان اجرایی جدید قید شده است؛ نیستند و طرفه آنکه از اتباع کشورهایی بودند که از نزدیک ترین متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه بوده و هستند.

15 شهروند از اتباع عربستان سعودی بودند و الباقی از کشورهایی چون امارات متحده عربی ، مصر و لبنان ..

اما نام هیچ یک از این کشورها که اتباع آنها حادثه 11 سپتامبر را رقم زدند در لیست ممنوعیت ورود به خاک آمریکا نیست؛ به ویژه اینکه نام فرمان اجرایی جدید " حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست های خارجی به خاک آمریکا" عنوان شده است و انتظار می رفت اگر واقعا دغدغه این فرمان اجرایی ممانعت از ورود شهروندان کشورهای تروریست پرور به خاک آمریکا است و اگر آن گونه که خود ترامپ پیش از امضای این فرمان اجرایی در سخنان خود تاکید کرد " حادثه 11 سپتامبر از اذهان او و دیگر آمریکایی ها فراموش نشده است" نیم نگاهی نیز به تابعیت تروریست هایی که حادثه 11 سپتامبر را برای آمریکا رقم زدند - و دیگر حملات تروریستی پس از آن - بیندازد.

اما چنین نشد و نام کشورهایی در لیست ممنوعیت سفر به آمریکا قید شده است که اولا هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند و ثانیا در دهه های گذشته سابقه کمتر عملیات تروریستی در خاک آمریکا از سوی شهروندان و اتباع این 7 کشور صورت گرفته است.

در مقایسه دیگری بین سنخیت این 7 کشور، باید به این مساله اشاره کرد که نام " ایران" بسیار ناهمخوان با دیگر 6 کشور موجود در این لیست است.

شهروندان ایرانی در مقایسه با 6 کشور دیگر لیست، بیشترین میزان ویزای ورود به خاک آمریکا را دریافت می کنند و هم اکنون بیشترین میزان اتباع ایرانی در آمریکا زندگی می کنند که قابل مقایسه با تعداد شهروندان 6 کشور دیگر لیست نیست و از این حیث این فرمان اجرایی بیش از شهروندان 6 کشور دیگر "زندگی " ایرانیان مقیم آمریکا و خانواده های آنها را به چالش خواهد کشید.

همه ساله به طور متوسط وزارت امور خارجه آمریکا برای 35 هزار ایرانی ویزای سفر به آمریکا صادر می کند و از سوی دیگر هم اکنون دستکم حدود 1 میلیون ایرانی در آمریکا زندگی می کنند که خانواده های آنها برای دیدار عزیزانشان به آنجا رفته و یا این شهروندان ایرانی تبار برای دیدار خانواده و اقوام شان به ایران می آیند.

از سوی دیگر در مقایسه طبقه و وضعیت ایرانیان مقیم آمریکا با دیگر اقلیت های ساکن این کشور باید اذعان کرد که ایرانیان مقیم آمریکا از ممتازترین اقلیت های مهاجر هستند که هم از منظر سطح تحصیلات و تخصص و هم از منظر میزان دارایی و ثروت زبانزد هستند.

وانگهی این ایرانیان غالبا نه تنها دیدگاهی تنفر آمیز و یا حتی منفی نسبت به آمریکا و مردم این کشور ندارند، بلکه با دیدی مثبت نسبت به مردم و جامعه آمریکا به این کشور مهاجرت کرده و هدف غالب آنها پیشرفت در زندگی بوده است و در طول اقامت خود در آمریکا – چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن -  نه تنها حتی یک سابقه از انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه ندارند بلکه جز خدمت به جامعه ای که در آن زندگی می کنند و پیشرفت شخصی و خانوادگی هدف و مشغولیت فکری و کاری دیگری نداشته اند.

بنابراین در جمع بندی موضوع باید به این حقیقت اذعان کرد که فرمان اجرایی اخیر ترامپ و گنجاندن نام ایران در کنار 6 کشور دیگر این لیست (عراق، سوریه، لیبی، یمن، سودان و سومالی) یک کار نابخردانه تام است که نه تنها به آن هدفی که تحت عنوان " جلوگیری از ورود تروریست ها به خاک آمریکا " نخواهد رسید بلکه با ایجاد نارضایتی و حس منفی و حاشیه بودن در اذهان ایرانی تباران مقیم آمریکا نقض غرض خواهد شد و جمعیت بیشتری از ایرانیان مقیم آمریکا را به خیل مخالفان جدی و سرسخت دونالد ترامپ خواهد کشاند و در داخل ایران نیز ضمن تحکیم بیشتر دیدگاه های ضد آمریکایی ذهنیت های مثبت درباره آمریکا و مهاجرت به این کشور را پاک کرده و جای آن را به نفرت و سرخوردگی خواهد داد و بر بلندای دیوار بی اعتمادی بین دو کشور خواهد افزود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید