آیا علت مسمومیت دانش آموزان شیر بود؟

کدخبر: ۱۶۱۱۵۱
توزیع شیر در مدارس امسال پس از گذشت حدود ۴‌ماه از سال تحصیلی آغاز شد آن هم به‌صورت نامنظم؛ گاهی ۳نوبت شیر در یک روز توزیع می‌شود یا اینکه شیری در برخی مدارس توزیع شده که موجب مسمومیت دانش‌آموزان شده است، البته دستگاه‌های مسئول نظارتی ندارند و پاسخگو نیستند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: پدر یکی از دانش‌آموزان پایه اول دبستان قائم منطقه 8 تهران با تعریف جزئیات مسموم شدن فرزندش به‌دلیل مصرف شیر دانش‌آموزی گفت: «12بهمن در مدرسه به هر دانش‌آموز 2پاکت شیر تحویل شد.پس از نوشیدن شیر گروهی از دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم مسموم و راهی بیمارستان شدند که مدارک آن موجود است.» او توضیح داد که شیر توزیع شده بین دانش‌آموزان محصول شرکت «م» بوده و اولیای مدرسه قول پیگیری دادند و حتی گفتند از منطقه 8 آموزش و پرورش موضوع را پیگیری می‌کنند ولی تا امروز پاسخی به خانواده‌ها نداده‌اند.

پاسخ کمیته ملی شیر

دبیر کمیته ملی شیر مدارس اما در این‌باره به همشهری توضیح داد: «کمیته ملی شیر مدارس همانطور که از نامش پیداست کمیته‌ای فرادستگاهی است و در آن وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد ایران نیز عضویت دارند و نظارت بر کیفیت شیر از کارخانه تا عرضه برعهده وزارت بهداشت است.» نصرالله جعفرآبادی درخصوص توزیع شیر در این مدرسه نیز وعده پیگیری داد.وی پیش‌تر گفته بود که طرح شیر مدارس یک کار ملی است که در قالب کمیته‌ای با مشارکت 2معاونت غذا و دارو و بهداشتی وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه اجرا می‌شود. براساس مصوبه شورای اقتصاد، مباشرت شیر مدارس به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده و رئیس کمیته ملی براساس مصوبه فوق معاون توسعه و مدیریت وزارت آموزش و پرورش است.

شیر سالم بوده!

اما در پیگیری موضوع مسمومیت دانش‌آموزان از آموزش و پرورش شهر تهران، فردی که خود را شوشتری وعضو کمیته توزیع شیر پایتخت معرفی کرد، گفت: «ما شیر را به آزمایشگاه فرستادیم، شیر شرکت «م» مشکلی نداشته است.در مدرسه هزار چیز توزیع می‌کنند، دهه فجر بوده و ممکن است خوراکی دیگری به بچه‌ها داده باشند.» او با لحن عصبی گفت: «بوفه هست، ویروس هست، نتیجه آزمایشگاه برای ما آمده و شیر سالم بوده است. شرکت «م» دارای تأییدیه است و من نتیجه آزمایش را به کارشناس منطقه داده‌ام.» اما اولیای دانش‌آموزان مدرسه تأکید می‌کنند در آن روز هیچ خوراکی دیگری در بین دانش‌آموزان توزیع نشده است.

پیش از این گزارش‌هایی از مسمومیت دانش‌آموزان با شیر مدارس منتشر شده بود. در یک نمونه می‌توان به اسفند سال93 اشاره کرد که در شهرستان اندیکا 13دانش‌آموز پسر و 10دانش‌آموز دختر از 2مدرسه روستای کوشک استان خوزستان گفت: پس از خوردن شیر توزیع شده در مدرسه دچار مسمومیت شده و به درمانگاه منتقل شدند.

توزیع چند نوبت با هم

آغاز دیر هنگام طرح توزیع شیر در سال‌جاری موجب شده تا زمان کافی برای توزیع نوبت‌های وعده داده شده نباشد، به همین‌خاطر اولیای برخی مدارس چند نوبت شیر را یکجا به دانش‌‌آموزان می‌دهند. پدر یکی از دانش‌آموزان در این‌باره به همشهری گفت: «مدرسه فرزندم 5 نوبت شیر را یکجا به دانش‌آموزان تحویل داده‌اند. این روش توزیع صحیح نیست.» حاشیه‌های توزیع شیر دانش‌آموزی تمامی ندارد، یک‌بار تأخیر، بار دیگر توزیع چند نوبت در یک روز و حالا هم مسمومیت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید