جعبه‌ای متحرک از آینده +عکس

کدخبر: ۱۶۳۸۵۵
فولکس واگن در اقدامی تحسین‌بر‌انگیز از خودروی مفهومی و خودران خود رونمایی کرده است. این برند خودروساز به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ خودرو‌ساز دنیا غول‌های بزرگی را تحت نظر خود دارد و آنها به‌عنوان زیر مجموعه این شرکت محصولات اعجاب آور خود را تولید می‌کنند.
جعبه‌ای متحرک از آینده +عکس

حرکت به سمت خودران‌سازی از آمریکای شمالی آغاز شده است و محصولات پیشرفته‌ای مانند تسلا مدل S و X نمونه‌هایی هستند که به مرحله تولید رسیده‌اند و قابلیت‌های رانندگی خودران را دارند. در نمایشگاه خودروی ژنو 2017 سدریک محصول جدید فولکس واگن معرفی شده است و با ظاهر متفاوتی که دارد جلب توجه کرده است. سدریک را می‌توان اولین خودروی تمام خودران فولکس واگن در نظر گرفت که به شکل خودرویی مفهومی ممکن است در خط تولید این غول بزرگ آلمانی حضور پیدا کند. معرفی این خودرو توسط فولکس واگن نشان می‌دهد که خودران‌ها از آنچه ما تصورش را داشته‌ایم به ما نزدیک‌تر هستند.

خودران‌سازی تا امروز اغلب توسط شرکت‌هایی انجام شده است که کمتر شناخته‌شده هستند که عموما با سرمایه‌های محدود به دنبال حضور در بازاری هستند که هنوز ابعاد اقتصادی و عملی آن روشن نشده است، اما از پتانسیل بالایی برای این منظور برخوردار است. سدریک از نظر ظاهر خودرویی ون مانند است که ظاهری فضایی و خاص دارد و طراحی آن کاملا آینده محور است. چرخ‌ها در این خودرو شبیه مدل‌های مفهومی اخیر که توسط ب ام و و رولز رویس معرفی شده‌اند از نوع بسته هستند و نمی‌توان آنها را دید و زیر پوشش گلگیر پنهان شده است. شاید واژه کپسول مانند برای این خودرو مناسب‌تر باشد و ناگفته پیدا است که پیشرانه در این خودرو از نوع الکترونیکی است و آلودگی در محل مصرف ندارد. قدرتی که برای موتورهای الکترونیکی سدریک اعلام شده است 134 اسب بخار است که می‌تواند تا مسافت 400 کیلومتر با آن سفر کرد و تردد داشت.

فولکس واگن

با نگاهی مختصر به داخل خودرو می‌توان دریافت اساس طراحی داخلی در این خودرو راحتی و آسایش است و برای یک سفر دسته جمعی فوق‌العاده به نظر می‌رسد و افراد به دلیل نبود صندلی راننده و فرمان رو‌به‌روی هم می‌نشینند و این موضوع نشان می‌دهد خودروهای آینده به دنبال لذت‌بخش‌تر کردن سفرها هستند و در تلاشند تا افراد تعامل بیشتری با هم داشته باشند و چهره‌به‌چهره از لذت سفر برخوردار شوند. به عبارت دیگر می‌توان گفت فضای داخلی در سدریک شبیه یک اتاق نشیمن است که با مدل‌های راحتی که دارد لذت سفرهای درون شهری و برون شهری را دو چندان می‌کند. خودرو هیچ نوع کاپوتی ندارد و شبیه یک جعبه طراحی شده است تا فضای داخلی بیشتری در اختیار سرنشینان قرار بگیرد. باتری‌ها به‌صورت پک‌های مسطحی در بین دو محور خودرو قرار می‌گیرند و موتورهای الکترونیکی هم در کنار چرخ‌ها قرار داده شده‌اند تا فضای کمتری اشغال شود.

فولکس واگن

نکته‌ای که فولکس واگن در رابطه با طراحی داخلی به آن اشاره کرده، قابلیت استفاده در هر سنی و توانایی در این خودرو لحاظ شده است. افراد دارای معلولیت، سالمندان و کودکان و افرادی که گواهینامه ندارند، می‌توانند از این خودرو استفاده کنند. صندلی‌ها قابلیت تاشو دارند و افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند می‌توانند به راحتی به درون خودرو بیایند و بدون اینکه از ویلچر خود پیاده شوند، می‌توانند درون خودرو قرار بگیرند و با بستن کمربند سفر ایمنی را تجربه کنند. از طرفی چون خودرو تنها با چند دکمه کار می‌کند و قابلیت استفاده توسط افراد نابینا هم در آن دیده شده است و می‌توان گفت طراحی این خودرو بر اساس اصول طراحی جهانی صورت گرفته است تا همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند. فولکس واگن در حالی از این مدل رونمایی کرده است که برندهای معروفی مانند بنتلی، آئودی، لامبورگینی، بوگاتی، پورشه، سئات و اسکودا زیر نظر این غول خودرو‌ساز فعالیت می‌کنند که هر کدام از آنها صاحب فناوری و سبک و سیاق خاص خود هستند و حتی تجربه ساخت خودروهای خودران و نیمه خودران هم در آئوی دیده شده است که برندی محبوب و پر‌طرفدار است.

شرکت‌های دیگری نیز از خودروهای مفهومی و خودران خود رونمایی کرده‌اند و به نظر می‌رسد بازار خودران‌ها در آینده نزدیک رقابتی و بسیار نزدیک به هم باشند. طرح‌های زیادی برای اینکه از خودران‌ها در زندگی شهری استفاده شود وجود دارد که همه آنها باعث می‌شوند هزینه‌های حمل و نقل کاهش پیدا کند و از طرفی تمام قشرهای جامعه امکان استفاده از آن را خواهند داشت. از نظر امکانات خودرانی، سدریک در بالاترین سطح قرار دارد و با داشتن دوربین ها، حسگرها و اسکنرهای بسیار زیاد می‌تواند مسوولیت رانندگی را بر عهده بگیرد و بدون بروز حادثه یا مشکلی خاص حرکت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید