سی ان ان: نام مریم میرزاخانی مایه شرمساری فرمان مهاجرتی ترامپ است

کدخبر: ۱۷۵۸۱۲
تلویزیون سی. بی. اس. نیوز آمریکا روز شنبه با پخش گزارشی درباره درگذشت مریم میرزاخانی، گفت که ‏نام این نابغه ریاضی ایرانی مایه شرمساری فرمان منع سفر ترامپ علیه شهروندان ایرانی و پنج کشور دیگر است.‏
سی ان ان: نام مریم میرزاخانی مایه شرمساری فرمان مهاجرتی ترامپ است

به گزارش ایرنا، این شبکه تلویزیون آمریکایی با اشاره به دستاوردهای علمی مریم میرزاخانی اعلام کرد: میرزاخانی پس از مهاجرت ‏به آمریکا در سال 1999، دکترای خود را در هاروارد به اتمام رساند. بعدا وی در پرینستون و استنفورد به تدریس مشغول ‏شد. وی نخستین زنی بود که جایزه مدال فیلدز در ریاضیات را برنده شده بود.

سی. بی. اس. نیوز تصریح کرد: نام وی همیشه مثالی از شرمساری فرمان منع سفر رئیس جمهور ترامپ بوده است.‏

اشاره این شبکه تلویزیونی آمریکا به فرمان تبعیض آمیز ترامپ برای اعمال محدودیت در صدور روادید برای اتباع شش کشور عمدتا مسلمان است.‏

این فرمان به مدت 90 روز مانع صدور روادید برای اتباع کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن و به مدت 120 ‏روز مانع پذیرش هرگونه پناهجو خواهد شد.‏

مریم میرزاخانی ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد، متولد 13 اردیبهشت 1356در شهر تهران بود.

وی در سال‌های 1373و 1374در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ‏ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش ‏آموزان جهان شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ‏ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد‎.

میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. وی در سال 1999میلادی زمانی که ‏در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت، موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند‎.

ریاضی دانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند ‏و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه 'پرینستون' نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی ‏دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت‎.

وی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که ‏بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است‎.

میرزاخانی به دلیل بیماری سرطان سینه در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری بود‎

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید