شمارش‌معکوس برای پرده آخر ماجرای نفتکش

کدخبر: ۱۹۷۸۳۵
روزنامه آرمان: روز گذشته رئیس‌جمهور در مکالمه تلفنی با وزیر کار ضمن اخذ گزارش وی از آخرین وضعیت مهار آتش‌سوزی نفتکش سانچی تاکید کرد: تمام اقدامات و امکانات لازم برای اطلاع سریع‌تر از وضعیت و دسترسی به خدمه ایرانی نفتکش بسیج شود.
شمارش‌معکوس برای پرده آخر ماجرای نفتکش

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در تماس تلفنی با دکتر علی ربیعی که به نمایندگی از رئیس‌جمهور مامور رسیدگی به وضعیت نفتکش ایرانی و خدمه آن شده و هم اینک در چین حضور دارد، افزود: ضروری است با ادامه مذاکرات و پشتیبانی بیشتر وزارت امور خارجه، تمام نیازها و امکانات لازم برای دسترسی سریع‌تر و اطلاع از وضعیت خدمه نفتکش از کشورهای همجوار و تسریع همکاری‌های دولت چین به کار گرفته شود.

رئیس‌جمهور از وزیر کار خواست ضمن ارائه مستمر و مستقیم گزارش پیگیری حادثه، اطمینان یابد که در اولین فرصت ممکن نیروهای ایرانی و چینی برای اقدامات تکمیلی و امدادی وارد نفتکش شوند. رئیس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده سانچی نیز در این تماس تلفنی گزارشی را از نشست کمیته اضطراری رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در شانگهای چین ارائه کرد و گفت که به نمایندگی از دولت ایران از مقام‌های چینی خواسته است ضمن به‌کارگیری تمام توان خود برای نجات دریانوردان ایرانی، در اجرای عملیات امداد و نجات بر میزان تلاش‌هایشان بیفزایند.

دستور رئیس‌جمهور به 3 وزیر

روحانی در اولین روز پس از حادثه، ضمن تشکیل جلسه‌ای ویژه این حادثه دستورات لازم را به وزرای نفت، امور خارجه و راه و شهرسازی برای رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده و پیگیری جبران خسارت‌های وارده و به‌ویژه رسیدگی به خانواده خدمه ایرانی نفتکش سانچی صادر کرده بود.

واکنش یادگار امام

آیت‌ا... سیدحسن خمینی یادگار امام در واکنش به سرنوشت نامعلوم خدمه کشتی نفتکش سانچی در اینستاگرام خود نوشت: این روزها در حالی سپری می‌شود که اتفاقی تلخ همچنان در جریان است و اضطراب آن خانواده‌های کارمندان کشتی آتش گرفته و مردم ما را قرین خویش ساخته است. خداوند به فضل خویش جان‌های ایشان را آرام کند.

جعبه سیاه پیدا شد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از پیداشدن جعبه سیاه نفتکش سانحه ‌دیده ایرانی خبر داد و گفت: جعبه سیاه تحویل مسئولان کشور پاناما می‌شود. هادی حق‌شناس اظهار داشت یک تیم تجسس چینی صبح امروز وارد نفتکش سانحه‌دیده شد و توانست جعبه سیاه این شناور را پیدا کند. وی با بیان این‌که کشتی سانچی در پاناما ثبت شده است، افزود: به همین دلیل جعبه سیاه نفتکش ایرانی تحویل مقامات این کشور خواهد شد. وی همچنین با اشاره به پیدا شدن دو پیکر از داخل نفتکش تصریح کرد: اطفای حریق نفتکش سانچی با کمک ژاپنی‌ها همچنان در حال انجام است. حق‌شناس درباره جدیدترین وضعیت نفتکش سانحه ‌دیده ایرانی، اظهار کرد:‌ عملیات اطفای حریق این نفتکش از طریق مرکز تجسس و نجات بندر شانگهای چین در دست اقدام است. وی با بیان اینکه مشکل اطفای حریق انفجارهای پیاپی در نفتکش است، افزود: هربار اطفای حریق رو به اتمام است، انفجار جدیدی اتفاق می‌افتد که کار اطفای حریق را سخت کرده است. هم‌اکنون سه کشتی ایرانی شامل دو فروند نفتکش و یک فروند شناور تجاری در حال جست‌وجو برای یافتن دریانوردان نفتکش ایرانی هستند. حق‌شناس با تصریح اینکه به چینی‌ها برای افزایش امکانات اطفای حریق فشار آورده‌ایم،‌ اظهار کرد: چینی‌ها نگران آلودگی‌های زیست‌محیطی هستند،‌ چون حدود 115‌هزار کاندنسیت (موادی بین گاز و بنزین) در نفتکش سانحه ‌دیده است و نگرانی چینی‌ها بیشتر در این رابطه است. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این از پیدایش دو پیکر از داخل نفتکش خبرداده و گفته بود: با ورود گروه تجسس و نجات به داخل نفتکش طی ساعات گذشته دو پیکر از داخل نفتکش پیدا شد و مجموع اجساد این حادثه به 3 تن رسید. حق‌شناس اظهار امیدواری کرد با ورود گروه تجسس و امداد و نجات سرنشینان را زنده از داخل نفتکش خارج کنند.

حضور تکاوران ارتش

با گذشت چند روز از این حادثه تکاوران ارتش که برای نجات ملوانان نفتکش آتش گرفته راهی شانگهای شده بودند، راهی محل حضور کشتی سانچی شدند. تیم تجسس و نجات چینی در منطقه حضور دارد و در صورت پایین آمدن دمای هوا در داخل نفتکش، طبق برنامه قرار است که یا تیم تکاوران ارتش یا تیم تجسس چینی مجددا وارد کشتی شوند. پیش از این قرار بود که عملیات ورود به نفتکش از طریق بالگرد و راپل انجام شود اما احتمالا به‌دلیل بدی آب‌و‌هوا و مساعد نبودن شرایط جوی، برنامه تغییر کرده و تکاوران ارتش با کشتی راهی منطقه شده‌اند. برنامه اصلی در ورود تیم تجسس جدید به کشتی، ورود به موتورخانه است. بر همین اساس، با مساعد شدن شرایط، تکاوران ارتش وارد موتورخانه نفتکش خواهند شد، چرا که این احتمال وجود دارد که ملوانان ایرانی کشتی نفتکش سانچی در بخش موتورخانه محبوس شده باشند.

بازهم صداوسیما!

در شرایطی که نفتکش ایرانی پس از برخورد با کشتی باری چینی در دریای چین شرقی برای هفتمین روز همچنان در حال سوختن است، همسر یکی از مهندسین این نفتکش صبح دیروز از عملکرد صداوسیما در پوشش این حادثه تلخ گلایه کرد. در چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی نیز انتقادهایی درباره عملکرد صداوسیما در پوشش این حادثه ناگوار که جان ۳۰ جوان ایرانی را به خطر انداخته، مطرح شده بود که با صحبت‌های امروز همسر یکی از مهندسین این نفتکش روی آنتن زنده صداوسیما، به نقطه اوج خود رسید. او در بخشی از سخنان خود گفت که «این افراد آدم‌های عادی نبودند. مگر آنها سرمایه‌های مملکت نبودند؟ مگر آنها جانشان را برای این مملکت کف دست‌هایشان نگذاشتند؟ سه روز نخست صداوسیما کجا بود؟ من خودم در روزهای نخست تلویزیون را نگاه می‌کردم و می‌دیدم که در اخبار، بارش برف برایشان خبر مهم‌تری بود و آخرین خبر به تصادف دو نفتکش اختصاص داشت.» وی افزود: «از روز چهار به بعد صداوسیما از خواب بیدار شد. اگر دوربین‌های صداوسیما می‌آمدند و خانواده‌ها را آنجا می‌دیدند و به دنیا نشان می‌دادند، شاید دلشان می‌سوخت. آنقدر صداوسیما حادثه پلاسکو را پوشش خبری داد که من خودم با هر خبری اشک ریختم و دعا کردم؛ اما در سه روز اول این حادثه، از خبرهای این دو نفتکش خبری نبود. وقتی صداوسیما وارد عمل شد که دو خبرگزاری خارجی با ما مصاحبه کردند. به خدا نفس‌های آنها به شماره افتاده. به خدا در حق آنها کوتاهی کردند. در خبر از خسارت و بیمه کشتی نگویید! کشتی را باز هم می‌توان خرید.

ظریف و همتای چینی

وزیر امور خارجه با همتای چینی خود درباره اجرای برجام و سانحه نفتکش سانچی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. در این تماس در خصوص اجرای برجام و لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها و نیز سانحه تاسف بار برای نفتکش ایرانی گفت‌وگو شد.‌ وزیر امور خارجه چین با ابراز تاسف از بروز سانحه برای نفتکش ایرانی اعلام کرد نیروهای امدادی چینی همه تلاش خود را برای مهار آتش به‌کار گرفته و به کمک‌های خود ادامه خواهند داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید