اتحادیه اروپا و عضویت کشورهای بالکان غربی

کدخبر: ۱۹۷۸۵۲
اتحادیه اروپا تلاش دارد که برای امنیت و ثبات سیاسی پایدار در اروپا پروسه عضویت کشورهای بالکان غربی در این اتحادیه را با الحاق کشورهای بالکان غربی به خانوده 28 عضو این اتحادیه کامل کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، استراتژی جدید اتحادیه اروپا که انتظار می رود در 14 فوریه سال جاری میلادی (25بهمن)به تصویب برسد، آخرین مهلت برای موج بعدی گسترش اتحادیه اروپا در سال 2025 تعیین شده است.

هر چند که بروکسل برای سرعت یخشیدن به روند پذیرش بالکان غربی به اتحادیه اروپا تلاش دارد ولی اختلافاتی که بین کشورهای بالکان غربی وجود دارد مانع تحقق این پروسه در آینده نزدیک شده است.

مقامات کمیسیون اروپا گفته اند که شرکای اتحادیه اروپا در بالکان غربی این فرصت تاریخی را دارند که برای اولین بار چشم انداز پذیرفتن خود را در بهترین چارچوب زمانی مشاهده و در این مسیر تلاش و اختلافات مرزی خود را حل و فصل کنند.

دو کشور صربستان و مونته نگرو که از کشورهای بالکان غربی محسوب می شوند با توجه به اراده قوی سیاسی و اجرای اصلاحات واقعی و حل و فصل اختلافات با همسایگان خود گام های بزرگی را در مسیر پیوستن به خانواده 28 عضوی اتحادیه اروپا برداشته اند و انتظار می رود تا سال 2025 به این خانواده بزرگ اروپایی ملحق شوند.

آلبانی وبوسنی و هرزگوین نیز درکنار کوزوو از دیگر کشورهای بالکان غربی هستندکه در مراحل الحاق اروپایی چندان فعال نبوده ولی می بایستی تا آن زمان یعنی تا سال 2015 در این مسیر برای پیشرفت خود در چارچوب استانداردهای اتحادیه اروپا تلاش بیشتری بکنند.

صربستان و مونته نگرو در این مسیر مذاکرات الحاق اروپایی را شروع کرده اند و آلبانی ومقدونیه هم درسال 2018به مذاکرات دراین راستا امیدوارند.

شروع مذاکرات برای مقدونیه درسال 2018 به حل و فصل اختلاف بر سر نام مقدونیه با یونان بستگی دارد و بوسنی و هرزگوین تلاش دارد که وضعیت نامزدشدن برای عضویت در اتحادیه اروپا را بدست آورد، در حالیکه کوزوو در فکر درخواست رسمی برای نامزد شدن در اتحادیه است.

حل و فصل اختلافات مرزی بین کشورهای بالکان عامل اصلی و بازدارنده آنها در مسیر ائتلاف اروپایی است که باید تلاش بیشتری برای رفع این معضل مبذول دارند.

بنابر پیشنهاد کمیسیون اروپا اختلافات مرزی بین کشورهای بالکان غربی می بایستی از طریق داور بین المللی مثلا در لاهه حل و فصل شود و هر کشور بایستی به تصمیم ارایه شده از این سازمان بین المللی احترام بگذارد.

صربستان در مسیر رسیدن به اتحادیه اروپا با مساله کوزوو مواجه است. صربستان اعلام یکجانبه استقلال کوزوو را قبول ندارد و آن را استان جنوبی خود می داند و این در حالیست که کوزوو از طرف 107 کشور به رسمیت شناخته شده است. خاطر نشان می شود که 5 کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین بسیاری از کشورها از جمله روسیه و چین استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته اند.

مقدونیه نیز در راه رسیدن به اتحادیه اروپا با یونان در مورد نام کشور مقدونیه اختلاف دارد و یونان ورود مقدونیه به ناتو و اتحادیه اروپا را تا برطرف شدن اختلاف بر سر نام کشور مقدونیه مشروط کرده است.

از قرار معلوم انتظار می رود که اختلاف مقدونیه با یونان در سال جاری میلادی حل و فصل شود و این دو کشور بر سر نام کشور مقدونیه به توافق برسند.

اختلاف مرزی بین کشورهای بالکان غربی پس از جنگ های بالکان از دهه نود میلادی ادامه دارد و هنوز بطور کامل برطرف نشده است. اسلوونی و کرواسی که هر دو آنها عضو اتحادیه اروپا و ناتو هستند در باره مرزهای دریایی به توافق دست نیافتند.

کرواسی همچنین با بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو و صربستان اختلاف مرزی دارد.

کوزوو در مورد اختلاف مرزی با مونته نگرو به توافق دست یافته ولی اکنون از احترام به توافق نامه طفره می رود.

بلغارستان که از اول ژانویه(10دی) سال 2018 ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد احیای چشم انداز عضویت کشورهای بالکان غربی در این اتحادیه را از اولویت های خود می داند.

بلغارستان در این مدت یعنی تا پایان ماه ژوئن امسال تصمیم دارد که کشورهای حوزه بالکان غربی را بیشتر به اتحادیه اروپا نزدیک کند و از طرف دیگر برای ایجاد سیاست دفاعی واحد که بتواند رشد اقتصادی اتحادیه را موجب شود، تلاش می کند.

بحران مهاجران و پناهجویان در اروپا نیز یکی دیگر از معضلاتی است که بلغارستان تلاش خواهد کرد تا این مشکل را تا حدودی کم رنگ کند اگر چه میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این خصوص هماهنگی و اتفاق نظر وجود ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید