ورود قیمت دلار به کانال جدید دست کم 4 فرصت پیش روی اقتصاد ایران می گذارد

مزیت های دلار 4000 تومانی

کدخبر: ۱۵۶۳۷۹
سرانجام قیمت دلار بعد از نزدیک به 10 روز که نشانه های افزایش قیمت و عبور از مرز 4000 تومان را از خود نشان می داد، صبح دیروز از این مرز روانی عبور کرد. رسیدن دلار به قیمت 4030 تومان این ارز را در سقف قیمت 4 ساله خود قرار داد. شکسته شدن این تابوی ارزی می تواند برای اقتصاد ایران مزایایی نیز به همراه داشته باشد.
مزیت های دلار 4000 تومانی

به گزارش اقتصادنیوز در نخستین روز زمستان، قیمت دلار به 4030 تومان رسید تا به باور کارشناسان، اقتصاد کشور با فرصت‌های تازه‌ای روبه‌رو شود. در حالی که برخی، دل‌نگران سطوح جدید قیمتی هستند و آن را نشانه خوبی نمی‌دانند، اما کارشناسان معتقدند سطح جدید می‌تواند فرصت‌هایی چون «افزایش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای داخلی»، «تقویت صادرات کشور»، «خروج از رکود تقاضا» و «تقویت شرکت‌های بورسی» برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.

البته باید گوش به زنگ این واقعیت بود که بهره‌گیری از تحولات تازه، نیازمند مدیریت انتظارات بازار، کاهش دامنه نوسان‌ها و کنار زدن ترس خودساخته است. با رعایت این مسائل، واقعی‌تر شدن قیمت دلار، یار اقتصاد پسابرجام خواهد بود و با شکست این تابوی ارزی، می‌توان زمینه‌ساز رونق بازار بود. پیش‌شرط تحقق چنین هدفی خروج از انفعال در سیاست‌گذاری و ورود فعالانه به بخش مدیریت انتظارات و اقناع افکار عمومی است. زیرا گرچه تا قبل از برجام تثبیت نرخ ارز اقدامی قابل دفاع به نظر می‌رسید، اما پس از اجرای برجام و لغو نسبی تحریم‌ها، اصرار بر تثبیت نرخ ارز، موجب تعویق تقاضا، کاهش قدرت رقابت‌پذیری و تضعیف بنیه صادراتی می‌شود.

به گفته کارشناسان، دلار 4 هزار تومانی با توجه به انباشت تورمی که از گذشته وجود دارد، امکان رقابت کالاهای داخلی را برای کشور به‌وجود می‌آورد. قدرت رقابت‌پذیری کالاهای داخلی زمینه افزایش صادرات را ایجاد خواهد کرد که در نهایت منجر به افزایش ارزآوری خواهد شد. از سوی دیگر، تقویت صادرات زمینه‌ساز تقویت بورس می‌شود؛ چراکه نیمی از صنایع بورسی از شرکت‌های صادراتی هستند، بنابراین درآمد بهتر این شرکت‌ها به وضعیت بورس نیز کمک می‌کند. در شرایطی که نشانه‌های رکود و عقب‌نشینی تقاضا در بازارهای داخلی مشاهده می‌شود؛ درصورتی‌‌که قیمت دلار در سطح 4 هزار تومان با دامنه نوسانات مدیریت شده باقی بماند، می‌تواند منجر به تحریک تقاضا و خروج از رکود شود. به گفته شماری از کارشناسان، تحریک تقاضای هدفمند می‌تواند تقاضای به تعویق افتاده را وارد بازار کند. البته کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از مزایای دلار 4 هزار تومانی در شرایطی ممکن می‌شود که سیاست‌گذار ارزی انتظارات بازار را مدیریت کند و مانع از شکل‌گیری تقاضای سفته‌بازانه شود. در این شرایط، اگر تابوی خودساخته دلار 4 هزار تومانی شکسته شود، افزایش قیمت این ارز با توجه به واقعیت‌های بیرونی می‌تواند پیام خوشایندی داشته باشد به جای آنکه ناقوس نگران‌کننده‌ای شود. البته عده‌ای از کارشناسان این انتقاد و نگرانی را مطرح کرده‌اند که تورم از محل افزایش دلار می‌تواند بالاتر رود، با این حال، بررسی‌های پژوهشی نشان می‌دهد افزایش نرخ ارز به تنهایی قدرت تورمی بالایی ندارد؛ بررسی‌های سه پژوهش در حوزه ارزی نشان می‌دهد که اثرات تورمی رشد نرخ ارز در اقتصاد ایران با بزرگنمایی همراه بوده است. مطابق این بررسی‌ها، افزایش 10 درصدی نرخ ارز در کوتاه‌مدت 2/ 1 واحد درصد تورم را افزایش می‌دهد و این اثر در بلندمدت نیز حدود 3 تا 4 واحد درصد خواهد بود. همچنین براساس یافته‌های این پژوهش، افزایش نرخ ارز اثر مثبت بر عرضه بنگاه‌های تولیدی داشته و با رشد متعادل این شاخص، بنگاه‌ها با افزایش تولید و صادرات مواجه شده‌اند. در این شرایط، در صورتی‌که سیاست‌گذار بتواند انتظارات تورمی و دامنه نوسانات را مدیریت کند، می‌توان از فرصت‌های ایجاد شده ناشی از واقعی‌تر شدن قیمت دلار با کمترین آسیب به شاخص‌های اقتصادی استفاده کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید