در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز» مطرح شد:

اولین واکنش به قیمت‌‌گذاری خودرو در بورس کالا / قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود/خودروسازان 5 درصد زیرقیمت بفروشند

کدخبر: ۱۱۰۶۸۲
مدیر عامل اسبق ایران خودرو پیشنهاد داد: قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار صورت گیرد و خودروساز‌ها خودروی تولیدی خود را پنج درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند.
اولین واکنش به قیمت‌‌گذاری خودرو در بورس کالا / قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود/خودروسازان 5 درصد زیرقیمت بفروشند

داود میرخانی‌رشتی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز با بیان اینکه تغییر جهت قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به بورس کالا هنوز قطعیت پیدا نکرده است، گفت: قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا درست نیست و هیچ کشور خارجی برای خودروهای تولید داخل در بورس قیمت‌گذاری نمی‌کند.

او افزود: در حال حاضر بیشتر از ۲۰ تولیدکننده خودروساز در ایران وجود دارند که به صورت همزمان با تیراژ دو هزار تا ۳۰ هزار دستگاه تولید دارند اما اینکه ایران خودرو و سایپا بیشترین سهم را در بازار در اختیار دارند و رفتار انحصاری دارند، اصلا نگاه درستی نیست. زیرا تغییر قیمت خودرو بر اساس وضعیت تیراژ تولید و حضور دامپینگ و همچنین کاهش مصنوعی قیمت‌ها در راستای جلوگیری از ورود رقیب به بازار خصوصیات انحصارگری است که بازار خودروی ایران چنین خصوصیاتی ندارد.

میرخانی با بیان اینکه نباید خودروسازان را انحصارگر تلقی کنیم، بیان کرد: اگر مصوبه شورای اقتصاد اصلاح شود بستر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار فراهم می‌شود، چرا که شورای اقتصاد قبلا به تصویب رسانده بود که خودرو باید سه درصد زیر قیمت حاشیه بازار فروخته شود.

او همچنین افزود: حدود هشت سال پیش بود که خودرو در حاشیه بازار پنج درصد زیر قیمت معامه می‌شد و بازار هم بسیار آرام بود. اتفاقی نمی‌افتاد و قیمت‌ها هم هیچ افزایش چشمگیری نداشتند. بنابراین بهتر است قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار باشد و پنج درصد زیر قیمت بازار، خودروساز‌ها خودروی تولیدی خود را عرضه کنند. بیشتر خودروهای وارداتی بسیار گران‌قیمت هستند و خودروسازان داخلی با این خودرو‌ها رقابتی ندارند، بنابراین واردات خودروهای گران‌قیمت در رقابت‌پذیری خودروسازان ایرانی خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

او افزود: زمانی که خودرویی ساخت کشورهای خارجی با قیمت کلانی به طور مثال ۷۰۰ میلیون وارد ایران می‌شود اصلا تولیدکنندگان داخلی آن خودرو را ندارند که در معرض پیامدهای واردات قرار گیرند.

مشاور انجمن خودروسازان درباره خودروهای وارداتی و وضعیت تقاضا برای آنها گفت: معمولا قشر ثروتمند جامعه به سمت خرید این خودرو‌ها می‌روند و اگر کسی توانایی مالی نداشته باشد از تولیدات داخلی کشور خودرو مورد نظر خود را خریداری می‌کند.

او در پاسخ به اینکه الان زمان مناسبی برای خرید خودرو است یا خیر؟ گفت: حال که درآستانه عید هستیم، به دلیل اینکه در عید مردم به مسافرت می‌روند، تقاضا برای خرید خودرو افزایش می‌یابد و بازار کمی رونق را حس می‌کند.

میرخانی همچنین درباره مالیات واردات خودرو بیان کرد: از آنجایی که تعرفه‌های واردات خودرو در گمرک با ارز مبادلاتی انجام می‌شود، ۴۰ درصدی که برای تعرفه واردات خودرو است با ارز مبادلاتی در عمل به ۳۰ درصد می‌رسد. بنابراین تعرفه‌های ما برای خودرو آنچنان بالا نیست، در حالی که در کشورهای دیگر مانند کره جنوبی تعرفه‌ها پایین است اما در کنار آن بسیاری از عوارض‌های متفاوت در قبال آن برای واردات تعریف می‌شود و جزو تعرفه حساب نمی‌شود. وارکننده مجبور است برای واردات آن عوارض‌ها را بپردازد اما ایران در کنار تعرفه‌ برای واردات خودرو عوارضی تعریف نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید