مدیرعامل بانک اقتصادنوین در گفت‌وگو با اقتصادنیوز:

جریمه اضافه‌برداشت با تعدیل نرخ سود کاهش یابد/بانک‌ها از کمبود شدید نقدینگی رنج می‌برند

کدخبر: ۱۱۸۷۶۷
یکی از مشکلات بزرگ بانک‌ها و سیستم بانکی کشور در حال حاضر معوقات بانکی که است که رفته رفته حجم آن‌ها روبرو رشد بوده و برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که بانک‌ها برای دریافت معوقات خود توان کافی ندارد.
جریمه اضافه‌برداشت با تعدیل نرخ سود کاهش یابد/بانک‌ها از کمبود شدید نقدینگی رنج می‌برند

حسن معتمدی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز اظهارکرد: در شرایط فعلی مشکل اصلی بانک‌ها مطالبات معوق است و باید چاره‌ای اساسی در این زمینه اندیشیده شود. این مساله به همراه دیگر مشکلات بانک‌ها باعث شده تا بانک‌ها نتوانند به بخش عمده تقاضاها پاسخ دهند.

او ادامه داد: در نتیجه تقاضا به شکل بی‌سابقه‌ای از عرضه پیشی گرفته است، از طرفی وقتی بانک‌ها با مساله کمبود نقدینگی شدید مواجه‌اند به ناچار باید بر سر نرخ سود سپرده‌ها تفاهم کنند تا با توجه به نقدینگی محدودی که دارند تسهیلات بپردازند وگرنه بازار کشش بیشتری در افزایش نرخ سود دارد.

وی در رابطه با انحصار بانک‌ها خاطرنشان کرد: اگر انحصار بانک‌ها به معنی این است که بانک‌ها به تقاضاها پاسخ نمی‌دهند این انتقاد اصلاً وارد نیست چرا که با توجه به شرایط رکود اقتصادی و حجم بالای مطالبات معوق بانک‌ها با کمبود شدید نقدینگی مواجه‌اند و نمی‌توانند به همه تقاضاها پاسخ دهند.

معتمدی افزود: از طرف دیگر ما در مقطعی تنها 9 بانک در کشور داشتیم اما در حال حاضر 31 بانک در کشور فعال هستند و علاوه بر آن با وجود تعداد زیادی موسسه مالی و اعتباری در کشور، چگونه می‌توان گفت بانک‌ها انحصاری عمل می‌کنند. مشخص نیست عده‌ای با چه هدف یا اهدافی این مباحث را مطرح می‌کنند. به جای آنکه بانک‌ها را مورد انتقاد قرار دهیم باید همه به کمک نظام بانکی بیایند تا بانک‌ها بیش از این زیر بار مطالبات معوق کمرشان خم نشود.

او بیان کرد: همان‌طور که تاکید کردم در شرایط فعلی اصلی‌ترین چالش بانک‌ها حجم بالای مطالبات معوق است و باید به هر صورت این منابع عظیم به بانک‌ها برگردد. وقتی مساله تسهیلات‌دهی بانک حل شود طبیعی است که به تقاضاها پاسخ داده شود و در نتیجه بانک‌ها بیشتر به سمت رقابتی شدن حرکت خواهند کرد. از طرف دیگر نیز بانک مرکزی باید ابزارهای نظارتی را تقویت کند و همچنین از بانک‌ها حمایت کند. به هر حال گام خوبی در این زمینه برداشته شده است اما کافی نیست و انتظار می‌رود بانک‌ها بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

معتمدی در پایان تاکید کرد: ذخیره بانکی باید بیشتر از نیم درصد کاهش یابد تا توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها تقویت شود یا اینکه جریمه اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی باید تعدیل شود. 34 درصد نرخ جریمه اضافه برداشت بسیار سنگین است. این نرخ برای زمانی بود که نرخ سود بسیار بالا بود اما اکنون که نرخ کاهش یافته بهتر است بانک مرکزی در این زمینه تجدید‌نظر داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید