یک کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز:

بیمه زندگی باید در اقتصاد پویا عرضه شود/خدمات بیمه‌ای تنها به درمان و شخص ثالث ختم می‌شود

کدخبر: ۱۲۳۵۱۲
یک کارشناس صنعت بیمه با تاکید بر این که بیمه جزئی از اقتصاد کشور است، گفت: بیمه زندگی باید در اقتصادی عرضه شود که توان غنی‌سازی حق بیمه را داشته باشد و صنعت بیمه باید زمینه ارتقا فنی و نیروی انسانی خود را در دستور کار قرار دهد.
بیمه زندگی باید در اقتصاد پویا عرضه شود/خدمات بیمه‌ای تنها به درمان و شخص ثالث ختم می‌شود

بهروز اسدنژاد در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: میزان پولی که معاونت اتکایی بیمه مرکزی به آن اشاره داشته‌اند مربوط به خسارات سنوات گذشته در رابطه با واگذاری امور به بیمه‌های اتکایی است و موضوع این پول‌ها با دارایی‌هایی بلوکه شده ایران متفاوت است.

او ادامه داد: به عبارتی می‌توان گفت مقداری از این پول‌ها، حق الزحمه شرکت‌های ایرانی و خسارت‌های دو طرفه است که به دلیل تحریم‌ها نقل‌و‌انتقال پول تا به امروز به حساب شرکت‌های ایرانی واریز نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این پول‌ها تاثیر بسزایی در بحث‌های توانگری مالی شرکت‌های بیمه نخواهد گذاشت و احتمال داده می‌شود به سرعت بابت خسارت‌ها هزینه شود.

اولویت‌ صنعت بیمه در زمان پساتحریم
این کارشناس صنعت بیمه در رابطه با اولویت فعالیت‌ها در زمان پساتحریم صنعت بیمه تاکید کرد: ورود رقبای خارجی با توجه به تخصص و تجربه‌ای که طی چند سال گذشته به دست آورده‌اند، می‌تواند تاثیر بسزایی در ارائه خدمات و کاهش هزینه تمام شده محصولات بیمه داشته باشد، از سوی دیگر شرکت‌های بیمه خارجی می‌توانند در افزایش تنوع محصولات بیمه تاثیر بسزایی داشته باشند.

اسدنژاد با اشاره به این که طی سال‌های اخیر صنعت بیمه کشور یک سری محصولات قدیمی و مشابه را عرضه می‌کند، خاطرنشان کرد: با رفع تحریم‌ها و ورود شرکت‌های بین‌المللی بیمه، صنعت بیمه کشور باید به روزرسانی و ارتقا را در دستور کار خود قرار دهد، زیرا در زمان تحریم صنعت بیمه در زمینه فناوری و نیروی انسانی پیشرفت قابل قبولی نداشته است.

او در پاسخ به این سوال که آیا بازار بیمه ایران برای ورود شرکت‌های خارجی جذاب است، بیان کرد: به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از عدم ارائه محصولات صنعت بیمه در بازار بیمه ایران در پی قصور شرکت‌های داخلی بیمه است، شرکت‌های بیمه نتوانسته‌اند فرهنگ‌سازی موثر برای ایجاد تقاضای بیمه‌های اجباری را اجرایی کنند.

اسدنژاد تاکید کرد: بیش از 80 درصد از فعالیت صنعت بیمه کشور مربوط به بیمه شخص ثالث و درمان است. عملا این دو رشته در دنیا و ایران سودده نیستند و تنها ذخایر مالی شرکت‌های بیمه را استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: با وجود بازار بیمه بکر در کشور شرکت‌های خارجی و داخلی می‌توانند با تفکر درست و کارآمد بهترین استفاده را ببرند و احتمال داده می‌شود شرکت‌های خارجی بیمه با پشتوانه چند ساله خود بازار را از آن خود کنند .

این کارشناس صنعت بیمه با تاکید بر این که بیمه یکی از اجزای اقتصاد کشور است یادآور شد: از آن رو تاکید بر حرکت به سمت بیمه‌های زندگی می‌شود که فاصله پرداخت حق بیمه و غرامت در بیمه زندگی بسیار زیاد است، در این مدت زمان پول در اختیار شرکت بیمه خواهد بود و می‌توان سرمایه‌گذاری مناسبی نسبت به این پول داشت.

او تاکید کرد: البته اقتصادی که دارای بازار پول و سرمایه‌ مناسب و فعال نباشد نمی‌توان بر استفاده از بیمه زندگی تاکید داشت و قدم در راه تبلیغ بیمه زندگی در این اقتصاد برای شرکت‌های بیمه کار اشتباهی است، زیرا اقتصاد این کشور توان پاسخگویی به سرمایه‌گذاری حق بیمه زندگی طی چند سال را نخواهد داشت.

اسدنژاد در پایان تاکید کرد: جذابیت برای شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی زمانی ایجاد می‌شود که اقتصاد و بازار پولی و بانکی کشور دارای رونق مناسبی باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید