گزارش اقتصانیوز از افت‌وخیزهای امروز صنایع بورسی:

سقوط جمعی صنایع بورسی/ثبت بیشترین افت قیمتی در حمل‌ونقل و خودرو

کدخبر: ۱۲۶۸۸۳
در بازار روز یکشنبه از میان 37 صنعت بورسی تنها 3 صنعت کوچک بازدهی مثبت و 31صنعت دیگر با روند منفی به کار خود خاتمه دادند.
سقوط جمعی صنایع بورسی/ثبت بیشترین افت قیمتی در حمل‌ونقل و خودرو

به گزارش اقتصادنیوز، صنایع بورسی در روز جاری همگام با شاخص کل روندی کاملا نزولی را به ثبت رساندند. به طوریکه کفه ترازو صنایع منفی، سنگین تر از صنایع مثبت قرار گرفت و روز قرمز پوش دیگری را برای بازار رقم زد.

در بازار روز یکشنبه از میان 37 صنعت بورسی تنها 3 صنعت کوچک بازدهی مثبت و 31صنعت دیگر با روند منفی به کار خود خاتمه دادند. در این راستا، محصولات کاغذی، دباغی وچرم ، و محصولات چوبی تنها صنایع مثبت امروز بورس تهران و معادن، حمل و نقل و خودرو بیشترین افت قیمتی روزانه را به ثبت رساندند.

در همین رابطه فریده جلائیان، کارشناس واحد تحلیل کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران به اقتصاد نیوز گفت: در گروه فنی مهندسی، گروه مپنا افت بسیار سنگینی را تجربه کرد و با این که روز گذشته هم به زیر 700 تومان رسید، اما امروز خود را در کانال 600 تومانی تثبیت کرد و به صف فروش نیز دست یافت.

همچنین، بلوک 99 میلیون سهمی این شرکت با نماد "رمپنا2" با قیمت 7.122 ریال نیز معامله شد. در گروه بیمه تنها نماد مثبت آنها "کوثر" بود. در این گروه "بساما" با توجه به محدودیت دامنه نوسان 50 درصدی 12 درصد افت قیمت را ثبت کرد.

این کارشناس بازارسهام در خصوص دو صنعت بزرگ بورسی هم گفت : در گروه بانک "وکوثر" و "وکار" سبز بودند، لیدر بانکی‌ها صادرات بود که بیش از 52 میلیارد ریال معامله داشت و حقوقی به خوبی از آن حمایت نمود. سرمایه گذاری ها تماما قیمت پایانی قرمز یا صفر داشتند.

جلائیان افزود: در گروه محصولات شیمیایی "پترول" به صف فروش رسید اما با توجه به توقف نماد در پایان معاملات امروز به دلیل برگزاری مجمع سالیانه در روز سه شنبه هفته جاری، حقوقی خرید خوبی در سهم داشت. البته فروشنده‌های سنگینی هم را در فروش می‌گذاشتند.

وی در خصوص عملکرد گروه خودرو گفت: در گروه خودرو به جز "خفناور" تمامی نمادهای گروه قرمز بودند. همچنین امروز نمادهای معروف این گروه چون "خودرو"، "خپارس"، "خبهمن"، "خزامیا" صف فروش را تجربه نمودند. ایران خودرو علی رغم بسیاری از تحلیل‌ها حمایت کانال 220 تومان را شکست و در قیمت 2158 ریال به صف فروش رسید.

در گروه ماشین آلات و تجهیزات نیز "تپمپی" تنها نماد در رنج مثبت بود. در گروه فلزات اساسی "هرمز" جوجه اردک زشت بازار که به قیمت کمتر از قیمت اسمی نیز در روز گذشته رسیده بود با حمایت حقوقی فعال خود امروز به صف خرید رسید و دردانه گروه گشت.

در بازار امروز گروه فرآورده های نفتی با لیدری "شپنا" و جابه جایی بین حقوقی‌ها لیدر بازار گشت. در این گروه "شبندر"، "ونفت" و"شتران" به صف فروش رسیدند و در کمترین قیمت بازه سال خود معامله شدند. "شپاس" تنها رنگ متفاوت این گروه بود.

وی همچنین در خصوص شرایط بازار گفت: در جو منفی امروز در حالی که فشار فروش در تمامی سهم های بازار به خوبی دیده شد و سهامداران در اکثر نمادها فروشنده بودند، جو منفی در بازار امروز آنقدر زیاد بود که بینندگان بازار را به تعجب وا داشت.

جلائیان در ادامه گفت: پیغام بازگشایی "شاوان" از جمله اخباری بود که امروز شنیده شد و ناظر بازار با وجود تطبیق قیمت های خریدار و فروشنده و با وجود حدود 40 درصد افت راضی به بازگشایی نشد. با این وجود فشار فروش ها و کمک تمامی فعالان در مسیر نزول نماگر بازار تنها 20 واحد تا کف تاریخی خود که در 26 اسفند 93 ثبت کرده است، فاصله دارد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه موضوع مهم و اساسی اینست که آیا در روزهای آتی این حمایت شاخص شکسته خواهد شد و طبق نظر تکنیکالیست ها شاخص کل به سمت 57 هزار می‌رود یا رسیدن به همین عدد و همین میزان جو روانی منفی برای شوک به بازار کافی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید