گفت‌وگوی اقتصادنیوز با محمدمهدی راسخ:

حمایتی دیگر از سخنان کوبنده آخوندی/قیمت‌گذاری چیزی جز سرکوب سرمایه‌گذاری نیست / پس از برچیدن سازمان حمایت، هر گرانی را در بوق و کرنا نکنند

کدخبر: ۱۳۳۶۶۹
دبیر کل پیشین اتاق تهران عنوان کرد: قیمت‌گذاری چیزی جز سرکوب سرمایه‌گذاری نیست. ما باید به دنبال این باشیم که با حذف سازمان‌هایی مانند سازمان حمایت، اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد رقابتی ببریم.

به گزارش اقتصادنیوز، با متوقف شدن طرح واقعی‌سازی قیمت قطار از سوی سازمان حمایت، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در گردهم آیی دست‌اندرکاران ریلی کشور که روز شنبه، بیست و هشتم آذرماه، برگزار شد، به موضوع قیمت‌گذاری از سوی برخی نهادهای دولتی شدیدا انتقاد کرد و آنها را وارثان تفکر مارکسیتی و سوسیالیستی خواند.

وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از معدود مقامات دولتی که تاکنون به صراحت در خصوص عوارض قیمت‌گذاری دستوری دولتی سخن می‌گوید و خواستار برچیده شدن ته مانده‌های سوسیالیسم و مارکسیسم از اقتصاد ایران می‌شود، روز یکشنبه، بیست و نهم آذرماه، نیز مجددا اظهار کرد: قیمت‌گذاری باعث شده سرمایه‌گذاری در ایران سرکوب شود و به جای شکل‌گرفتن فضای رقابتی تنها انحصارها شکل پیدا کند، این در شرایطی است که اگر دولت می‌خواهد حمایتی انجام دهد باید آن را به شکل یارانه مستقیم ارائه کند.

محمد مهدی راسخ، دبیر کل پیشین اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره اظهارات عباس آخوندی، گفت: اصولا قیمت‌گذاری عامل سرکوب سرمایه‌گذاری در کشور است و یکی از مخاطرات بزرگی که در اقتصاد کشور ما وجود دارد، وجود سازمان حمایت و سازمان تعزیرات است. خود من به شخصه چندین بار همین صحبتی را که اخیرا آقای آخوندی داشته‌اند، مطرح کرده‌ام و معتقدم قیمت‌گذاری چیزی جز سرکوب سرمایه‌گذاری نیست. ما باید به دنبال این باشیم که با حذف این سازمان‌ها اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد رقابتی ببریم.

او در ادامه اضافه کرد: البته یک موضوع بسیار مهم این است که ما نمی‌توانیم بخشی از اصلاحات اقتصادی را انجام دهیم و بعد بخش‌های دیگر آن را فراموش کنیم. اگر این فراموشی اتفاق بیفتد فردا می‌گویند اگر سازمان حمایت بود، مشکلات کمتری داشتیم.

راسخ سپس گفت: باید تصمیم جدی و قطعی دولت در بخش اقتصادی این باشد که اقتصاد را رقابتی کند؛ یعنی انحصار و رانت را از بین ببرد و فضا را رقابتی کند. در یک فضای رقابتی، رقابت خودش باعث افزایش کیفیت کالا و خدمات و کاهش قیمت آنها می‌شود و این صرفا در یک فضای رقابتی امکان‌پذیر است.

دبیر کل پیشین اتاق بازرگانی تهران در ادامه اظهار کرد: به‌شدت از مطلبی که آقای آخوندی مطرح کرده‌اند، حمایت می کنیم و از دولت می‌خواهیم در کنار اجرای این موضوع، اصلاحات لازم را هم انجام بدهد؛ یعنی به دنبال این باشد که یک فضای اقتصادی کاملا رقابتی برای اقتصاد کشور به وجود بیاورد و انحصار و رانت را که هم از باب سرمایه‌گذاری در کشور مخرب است و هم ریشه اصلی فسادهای بزرگ در اقتصاد است از بین ببرد.

او همچنین گفت: باید مردم و به خصوص رسانه‌ها صبر و حوصله داشته باشند. چون اصلاحات و تغییرات اقتصادی اصولا موضوعی نیست که یک‌شبه جواب بدهد؛ یعنی اگر فردا سازمان حمایت را تعطیل کردند، اگر دو گرانفروش در جایی خلافی مرتکب شدند، این را در بوق و کرنا نکنند که اگر سازمان حمایت بود چنین نمی‌شد. الآن سالیان سال یعنی نزدیک به نیم قرن است که ما سازمان حمایت داریم و همواره گران‌فروشی، تخلف و مشکلات مربوط به گرانفروشی داشته‌ایم. بنابراین اگر سازمان حمایت برچیده شد، نباید بلافاصله هر گران‌فروشی‌ای را در بوق و کرنا کرد تا کسانی که مخالف این کار هستند از رسانه‌ها کمک بگیرند و بگویند ما گفته بودیم سازمان حمایت باید باشد.

راسخ تأکید کرد: الآن حدود نیم قرن است ما این سازمان را داریم، ولی اثرگذار نیست و نبوده است. این سازمان نتوانسته هیچ کمکی کند. ما با قیمت‌گذاری صرفا تولید و سرمایه‌گذاری را در کشورمان سرکوب کرده‌ایم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید