رییس کل بیمه مرکزی خبر داد

پرداخت خسارت بدون کروکی تا 6 میلیون تومان/ رانندگان حادثه‌آفرین به طور تصاعدی بخشی از خسارت خود را می‌پردازند

کدخبر: ۱۵۱۸۲۵
رئیس کل بیمه مرکزی که طی دو شب گذشته با حضور در تلویزیون به بررسی چالش‌‏های صنعت بیمه کشور پرداخته، با اشاره به تصویب قانون 66 ماده‌ای بیمه شخص ثالث، از پرداخت خسارت بدون کروکی توسط شرکت‌‏های بیمه تا سقف شش میلیون و 300 هزار تومان خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز، عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی طی دو شب گذشته با حضور در برنامه‌های تلویزیونی «تیتر امشب»‌ و «گفت‌وگوی ویژه خبری» به بررسی چالش‌‏های صنعت بیمه كشور پرداخت.

رئیس كل بیمه مركزی گفت: همه پوشش‌های بیمه‌ای كه در كشور ارائه می‌شود قابل استفاده برای مردم هستند ولی بیمه شخص ثالث از مهم‏ترین بیمه‌های كشور است كه به همراه سایر بیمه‌های اتومبیل سهم حدود 50 درصدی از نظام بیمه‏ ای كشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح كرد: رانندگان می‏‌توانند تا سقف شش میلیون و 300 هزار تومان بدون كروكی و گزارش پلیس از خدمات بیمه شخص ثالث در بخش خسارت‏‌های مالی استفاده كنند .

رییس كل بیمه مركزی افزود: جلوگیری از هدر رفتن وقت دیگران یكی از مزیت‏‌های كروكی نكشیدن در تصادفات با مبالغ پایین است. البته لازمه‌اش توافق دو طرف تصادف است.

وی گفت: متاسفانه رشته شخص ثالث جزو رشته‏‌های زیان‏ده صنعت بیمه است و علت اصلی آن عدم تطبیق تعهدات با حق بیمه‏‌هاست به نحوی كه طی چند سال گذشته رشد تعهدات كه بر مبنای دیات است، بیش از رشد حق بیمه بوده است. با این حال شركت‏‌های بیمه تمام تلاش خود را به عمل می‏آورند تا به بهترین نحو خدمت‌رسانی كرده و خسارت‌های متعلقه به مردم را پرداخت كنند.

همتی در بخش دیگر سخنان خود گفت: 34 درصد خسارت‌های صنعت بیمه در چهار ماه اول امسال در زمینه بیمه تكمیلی درمان پرداخت شده كه این امر به دلیل افزایش تعرفه‌های پزشكی بوده است كه این امر یكی از چالش‌‏های مهم صنعت بیمه است.

رئیس كل بیمه مركزی گفت: طبق قانون جدید پیش‏بینی شده است افرادی كه رانندگی پرخطر انجام می‏دهند و تخلفات رانندگی‏شان در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت می‏شود نرخ بیمه بالاتری در بیمه شخص ثالث پرداخت كنند كه آئین‏‌نامه آن در حال تدوین است.

وی در ادامه از راهنمایی و رانندگی خواست تا امكان دسترسی شركت‏‌های بیمه را به سامانه اطلاعات و تخلفات وسایل نقلیه فراهم كند.

وی افزود: شركت‏‌های بیمه سالانه بخشی از حق بیمه دریافتی شخص ثالث را به راهنمایی و رانندگی ناجا می‏‌پردازند تا در امور منجر به كاهش تصادفات هزینه شود. خودروسازان وظیفه دارند تا خودرو را با كیفیتی قابل قبول در اختیار مصرف‌كننده قرار دهند. حال چنانچه عیب ذاتی وسیله نقلیه یا نقص راه در وقوع تصادف موثر تشخیص داده شود به نسبت درجه تقصیر مسببان ذیربط مسوول بوده و باید خسارت را پرداخت كنند.

همتی افزود: موضوع مهم دیگر بحث نظارت است، اگر بیمه توسعه با مشكل ورشكستگی روبرو شد قطعا به دلیل عدم نظارت كافی بوده است، بیمه توسعه حدود 900 میلیارد تومان به زیان‌دیدگان بیمه شخص ثالث بدهكار است كه تاكنون 500 میلیارد از این مبلغ توسط بیمه ایران و بیمه مركزی پرداخت شده و را پرداخته و به زودی 140 میلیارد تومان از مابقی بدهی را هم با انتقال املاك صاحبان شركت می‌‏پردازیم و پیگیر هستیم در آینده نزدیك تمامی این خسارت‌ها پرداخت شود.

رییس كل بیمه مركزی ادامه داد: سیستم نظارتی و رقابتی در بازار بیمه باید به صورت یكپارچه دیده شود، نظامات مالی، كنترل و نظارت آن نیز باید دقیق و منسجم باشد كه این امر در كشور ما تا حدودی دشوار است و باید یكسری حداقل‏‌ها از جمله اخلاق حرفه‌ای در شركت‏ های بیمه نهادینه شود، ما خوشحال می‏شویم نمایندگان مجلس ابزارهای نظارتی بیشتری را در اختیار بیمه مركزی قرار دهند و بسترهای قانونی مورد نیاز جهت اعمال نظارت بهتر حاكمیت را فراهم کنند.

همتی با اشاره به افت قیمت خودروها در تصادفات و تحت پوشش قرار گرفتن این موضوع در بیمه‌ها گفت: در بیمه‏ شخص ثالث علاوه بر خسارت‌های بدنی، خسارت‌‏های مالی كه به اتومبیل وارد می‌شود، پرداخت می‌‏شود و كاهش ارزش ماشین مساله‌ای است كه در قانون به آن اشاره‌ای نشده است و این موضوع باید در چارچوب بیمه بدنه مورد بررسی قرار گیرد .

وی با انتقاد از نحوه و پروسه حذف نظام تعرفه در بیمه تاكید كرد: ما تعرفه‏‌ها را بدون تمهیدات لازم نظارتی حذف كردیم، تعرفه‌ها حذف شد و در مقابل ارائه نرخ‏‌های غیرفنی و تقلب‏‌ها افزایش یافت. در حالی كه اول باید نظارت مالی قوت بگیرد و بعد تعرفه‌ها حذف شود.

آن‌گونه که اداره كل روابط عمومی و امور بین‏ الملل بیمه مركزی گزارش داده، همتی اظهار كرد: سهم بیمه عمر در كشور ما تنها 13 درصد است در حالی كه این میزان در دنیا سهمی بیش از 60 درصد دارد، مردم باید بدانند كه بیمه عمر هزینه نیست بلكه یك ضرورت است و خانواده‌‏ها باید به این نتیجه برسند كه بیمه عمر برای آنها در اولویت قرار گیرد، چرا كه آینده همراه با اطمینان به ارمغان می‌آورد.

او ادامه داد: اعتقاد راسخ دارم، صنعت بیمه با قدرت بیشتری در اختیار مردم خواهد بود و این مژده من به مردم عزیز است.

او تاكید كرد: بیمه در كشور ما راه زیادی برای توسعه دارد و همه از جمله صدا و سیما باید بیشتر فرهنگ‏سازی كنند و البته شركت‏‌های بیمه هم باید خسارت‏‌ها را با سرعت و دقت بررسی و به موقع پرداخت كنند، میزان نفوذ بیمه در بین ایرانیان به حدود دو درصد رسیده است كه اگر ما بتوانیم بیمه عمر را گسترش داده و و آن را در بین خانواده‏‌ها نهادینه كنیم افزایش این رقم به راحتی قابل حصول است.

همچنین طی این گفت‌وگو رئیس كل بیمه مركزی از تمهیدات قانون جدید بیمه شخص ثالث برای كاهش حوادث رانندگی و شناسایی رانندگان پرخطر خبر داد.

وی آغاز دور جدید همكاری با راهنمایی و رانندگی برای شناسایی رانندگان پر خطر را از ویژگی‌های قانون جدید بیمه شخص ثالث دانست وگفت: از طریق سامانه راهنمایی و رانندگی نمرات منفی رانندگان و سوابق تصادفات آنها در گواهینامه درج و در نرخ حق بیمه اثر مستقیم خواهد داشت.

وی افزود: در قانون جدید بیمه شخص ثالث ریسك راننده به خوبی لحاظ شده و امیدواریم در برنامه ششم بتوانیم نرخ بیمه شخص ثالث را صرفا بر مبنای ریسك راننده تعیین كنیم.

همتی از پرداخت بخشی از خسارت‌های رانندگان حادثه‌آفرین توسط خودشان خبر داد و گفت: رانندگانی كه در طول یك سال بیمه‌ای حوادث جرحی و فوتی بیافرینند برای هر حادثه به ترتیب 2.5، 5 و 10 درصد خسارت را باید خودشان پرداخت كنند.

وی افزود: در سال گذشته صنعت بیمه یك میلیون فقره خسارت بیمه شخص ثالث بالغ بر 8700 میلیارد تومان پرداخت كرده است كه از این تعداد درصدی نسبت به پرداختی‌ها اعتراض داشته‌اند كه امیدوارم با تمهیداتی كه در نظر گرفته‌ایم، این نواقص هم بر طرف شود.

همتی همچنین از آماده شدن آئین نامه‌های این قانون جدید با 66 ماده تا دو ماه آینده خبر داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید