رئیس انجمن جنگلبانی در گفت وگو با اقتصادنیوز:

جنگلی در شمال کشور باقی نمانده است

کدخبر: ۱۰۵۹۳۳
رئیس انجمن جنگلبانی ایران عنوان کرد: ویلا سازی در شمال کشور اوج گرفته و در سال های اخیر ساخت و ساز در جنگل ها و مراتع آنچنان افزایش یافته که گویی دیگر جنگلی در شمال کشور وجود ندارد و فقط درخت باقی مانده است. 
جنگلی در شمال کشور باقی نمانده است

هادی کیا‌دلیری در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» گفت: ساخت و ساز ویلا در جنگل‌های شمال کشور موضوع تازه‌ای نیست، ویلا‌سازی در کشور به ویژه در جنگل‌های شمال کشور در حال حاضر به اندازه‌ای به منابع طبیعی و حیات وحش آسیب وارد کرده که دیگر جنگلی وجود ندارد و همه طبیعت جنگل‌های شمالی کشور تبدیل به درخت شده است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران افزود: اکنون نیز این ویلا‌سازی‌ها در جنگل‌های مازندران افزایش یافته‌اند. متاسفانه در این میان نه اهرم‌های قانونی لازم و نه ضمانت اجرایی لازم وجود دارد. همچنین فشارهای لازمی که باید به این ساخت و سازها وارد شود نیز وجود ندارد. در حال حاضر نه‌تنها ناظری بر این نوع ساخت و سازها وجود ندارد بلکه کسانی که در این امر دخیل هستند هم اطلاعاتی از منابع طبیعی ندارند و نمی‌دانند چگونه باید این منابع را حفظ کنند. بنابراین ابتدا باید این مناطق شناسایی شوند.


کیا دلیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر جنگل چندانی برای شمال کشور باقی نمانده و همه در حال ساخت و ساز هستند. این در حالی است که متولی نظارت و جلوگیری از این ساخت و سازها سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور است، اما متاسفانه این سازمان آنچنان که باید برش ندارد یا ابزارهای برخورد آنچنانی با سازندگان در دست ندارد. بنابراین باید همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط با یکدیگر همکاری کنند. دیده می‌شود که در مواردی وقتی سازمان جنگل‌ها با این ساخت و سازها برخورد می‌کند دیگر ارگان‌ها خود را کنار می‌کشند و بنابراین عده‌ای از مردم و سازندگان با این سازمان دشمن می‌شوند و فکر می‌کنند مقصر اصلی این سازمان است در حالی که برعکس این موضوع رخ داده است.

ناسازگاری ساخت و ساز و جنگل
رئیس انجمن جنگلبانی ایران افزود: سازمان جنگل‌ها قدرت اجرایی لازم را ندارد، در حالی که خود سازمان هم به این موضوع واقف است که به صورت 100 درصد تصمیم‌گیرنده نیست. علاوه بر این موارد طرح و برنامه‌ای هم برای محیط زیست این مناطق وجود ندارد و حتی ساخت و سازهای با حجم زیاد هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد. متاسفانه در ساخت و سازهای جنگل‌های شمال کشور نه‌تنها معماری مناسبی دیده نمی‌شود بلکه معماری و نوع ساخت و ساز با محیط زیست و طبیعت نیز همخوانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی حتی در جنگل یا در نزدیکی ساحل ساخت و سازهای چندین طبقه مجوز می‌گیرند و نمی‌دانیم که داستان از کجا نشات می‌گیرد و چه کسانی پشت پرده این مجوزها هستند. این موضوع آنچنان بدون برنامه شده که حتی برای توریسم هم جذابیتی ندارد، این ساخت و سازها آنچنان افزایش یافته‌اند که مسافران و توریست‌ها نمی‌توانند از جنگل و ساحل لذتی ببرند. در سال‌های اخیر هر کسی در کنار ساحل و در دل جنگل ساخت و سازی انجام داده و هیچ نظارتی هم از سوی متولیان نشده است.

کیادلیری تصریح کرد: در این مدت نه وزارت راه و شهرسازی، نه سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور هیچ‌یک در این باره دخالتی نداشتند و هر روزه تعداد سازندگان بیشتر شده است. متاسفانه ساخت و سازها تا جایی پیش رفت که نه‌تنها محیط زیست از بین رفت، بلکه در معماری و ساخت و ساز هم آنچنان که باید به محیط زیست احترام گذاشته نشد و بدون هیچ همخوانی با طبیعت پیش رفتیم. در این بین نیز در جریان این ساخت و سازها هر ارگانی ساز خود را می‌زند و هر بخشی هم حمایت خود را از این ساخت و سازها دارد، که این امر باعث افزایش آسیب به جنگل‌های کشور شده است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران خاطرنشان کرد: باید این ساخت و سازها به گونه‌ای باشد تا سلامت زمین حفظ شود. احساس می‌کنم هنوز ضرورت حفظ این مناطق درک نشده است و آگاهی ممکن تا اندازه‌ای نیست که بتوان تصمیم زیست‌محیطی گرفت. اگر این آگاهی وجود داشت حساسیت بسیار بیشتر از این موارد بود. در حال حاضر ساخت ویلا در شمال کشور آنچنان افزایش یافته است که نه‌تنها بافت منطقه تغییر کرده است بلکه بافتی جدید با ساختن آپارتمان‌های چندین طبقه گسترش یافته است. به طور مثال در منطقه رامسر به جای ویلا‌سازی حجم قابل‌توجهی جمعیت به این سمت آمده است و آپارتمان‌های چندین طبقه مجوز ساخت گرفته‌اند و شکل محیط زیست را تغییر داده‌اند.

وی اظهار کرد: باید در نظر داشت که این آپارتمان‌ها بر چه اساس و معیاری ساخته می‌شوند و چگونه توانسته‌اند عمق جنگل را تخریب کنند. گاهی گفته می‌شود این زمین‌ها دست دامداران و کشاورزان آن منطقه است و این افراد متولی فروش آنها هستند، اما آیا این افراد به عمق جنگل‌ها هم رفته‌اند و مالک همه طبیعت هستند؟ یا اینکه باید کمی فکر کرد که دست‌هایی دیگر در این میان حضور دارند؟ در این میان سوال به وجود آمده این است که هنوز مشخص نیست نظارت بر این ساخت و سازها بر عهده چه کسی است. متاسفانه سازمان جنگل‌ها ابزار و توان و کارشناس لازم را برای برخورد با این‌گونه ساخت و سازها ندارد.

کیادلیری با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی ساخت و سازهایی در حال انجام است که هیچ مجوزی ندارند ،افزود: سازمان به تنهایی مقصر نیست و تمام ارگان‌های دخیل در این امر سود می‌برند. در این میان هر یک به دنبال منافع خود هستند و در تخریب محیط زیست مقصرند، در حال حاضر که این ساخت و سازها به صورت جدی در حال انجام است باید قوه قضائیه هم وارد میدان شود و به کمک محیط زیست آید.

وی گفت: متاسفانه در بخش ساخت و سازها افراد نه‌چندان متخصص‌ وارد میدان شده‌اند. اما نه کسی از آنها بازخواستی می‌کند و نه اینکه مجوزی خواسته و نظارتی برقرار می‌شود. گاهی تنها زور و قدرت‌مان را به رخ ضعیفان می‌کشیم و جایی که باید صحبت نمی‌کنیم و به راحتی قانون را دور می‌زنیم.

پایان تلخ جنگل 
رئیس انجمن جنگلبانی ایران با بیان اینکه تخریب شمال کشور تخریب فرهنگی است، تاکید کرد: اینکه این افراد با چه مجوزی در حال ساخت و ساز هستند، اینکه حتی دل‌شان هم برای طبیعتی که در آن زندگی می‌کنند نمی‌سوزد و در حال تخریب آن هستند، بسیار ناراحت‌کننده است. باید توجه داشت که در کنار این ساخت و سازها مشکلات دیگری همچون قاچاق چوب، مصالح ساختمانی و هزاران مساله دیگر رشد می‌کند و سازندگان به دنبال منافع خود هستند.

وی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر یکی از بیشترین لطماتی که به طبیعت وارد شده در شمال کشور بوده است. به طور مثال در حال حاضر سد سیاه‌بیشه که دارای دیدی جذاب بوده است از بین رفته و به عبارتی نابود شده است چرا که هدف از سازندگان اطراف این سد توسعه ساخت و ساز در آن منطقه بوده است.

به گزارش «اقتصاد نیوز» در سال‌های اخیر خرید ویلا سرعت زیادی پیدا کرده و در شمال کشور به صورت یک مد درآمده است. متاسفانه این ساخت و سازها هیچ برنامه و طرحی ندارد. باید این ساخت و سازها در قالب خاص و طرحی همگام با محیط زیست باشد. در این سال‌ها منابع طبیعی و حیات وحش در شمال کشور آسیب جدی دیده‌اند و به عبارتی برای همیشه نابود شده‌اند. شاید بتوان در یک کلام گفت دیگر در شمال کشور جنگل وجود ندارد و فقط چند درخت و ویلاهای متعدد وجود دارد. حیات وحش از بین رفته است و دیگر حتی ببر و پلنگی در جنگل‌ها و مراتع دیده نمی‌شود.

انگار جنگل‌ها به حال خود رها شده‌اند. متاسفانه در شرایط کنونی حدود 50 درصد جنگل‌های کشور بدون برنامه و طرح هستند. به همین دلیل زمین‌خواری افزایش یافته است و همه این موارد مزید بر علت شده است، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این اکوسیستم کشته شود.

 لینک‌های مرتبط را در زیر بخوانید: 

آماده‌باش برای برخورد با ویلاسازان

صندوقی پشت حصار تصمیمات

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید