بانک مرکزی دست به دامان مردم شد

اعلان جنگ بانک مرکزی با موسسات بی نام و نشان / بانک مرکزی از مردم خواست موسسات غیرمجاز را گزارش کنند

کدخبر: ۱۰۵۹۴۹
بانک مرکزی در فاز جدید ساماندهی موسسات مالی، از مردم خواسته تا موسسات غیرمجاز را به بانک مرکزی گزارش کنند.
اعلان جنگ بانک مرکزی با موسسات بی نام و نشان / بانک مرکزی از مردم خواست موسسات غیرمجاز را گزارش کنند

به گزارش «اقتصادنیوز»، خط ونشان‌های بانک مرکزی برای موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در حالی ادامه دارد که برخی مردم همچنان سرگردان هستند و نمی‌دانند آیا باید پول‌های خود را از این موسسات خارج کنند یا خیر. چرا که برخی از این موسسات معروف هستند و سال‌ها سابقه فعالیت در عرصه بانکی کشور دارند و مردم نیز سالهاست در آنها سپرده گذاری کرده‌اند. در این شرایط بانک مرکزی باز هم پیامک جدیدی را به خبرنگاران رسانه‌ها ارسال کرده است و از مردم خواست تا موسسات غیرمجاز را به بانک مرکزی گزارش کنند.

این در حالی است که بانک مرکزی در ابتدای هفته جاری نیز با ارسال پیامکی به اصحاب رسانه اعلام کرده بود که «برای اطلاع از اسامی بانک‌ها و موسسات دارای مجوز فعالیت به وب سایت بانک مرکزی» مراجعه کنند.

البته این اقدام بانک مرکزی تازگی ندارد و پیش از این سابقه داشته که این بانک اسامی موسساتی که مجوز ندارند را از لیست بانک‌ها و موسسات مالی سایت اطلاع‌رسانی خود حذف کنند.

با وجود این، پس از انتشار اطلاعیه بانک مرکزی بدین‌ترتیب از بین موسسات اعتباری متعددی که درحال حاضر خدمات بانکی ارایه می‌کنند، تنها نام سه موسسه به‌عنوان موسسات اعتباری دارای مجوز در سایت بانک مرکزی آمده است که شامل موسسات «توسعه»، «کوثر» و «عسکریه» هستند.

اعلام خبر فاقد اعتبار بودن موسساتی که نامشان در سایت اطلاع‌رسانی بانک مرکزی قرار ندارد و مطرح شدن برخی اسامی معروف موسسات مالی و اعتباری که سالهاست خدمات بانکی به مردم ارائه می‌کنند باعث شده این روز‌ها باز هم حرف و حدیث‌ها بر سر موسسات اعتباری غیر مجاز بالا بگیرد.

شایعات پیرامون بانک آینده
در بین اسامی مجاز بانک‌ها نیز نامی از بانک آینده هم نیست؛ بانکی قبلا به نام تات فعالیت می‌کرد. اگرچه مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده‌اند این بانک در شرف کسب مجوز است و به همین دلیل نامش در لیست مجاز اسامی و بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار ندارد.

اما پس از انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه بانک آینده نیز جزو بانک‌های و موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز قرار دارد شایعاتی مطرح شده است که برخی از مردم در حال خارج کردن پول‌های خود از این بانک هستند.

اگرچه صحت و سقم این مساله مشخص نیست، با این حال بانک آینده در زمره بانک‌هایی قرار دارد که سود‌های به نسبت بالایی به مشتریان خود ارائه می‌دهد، شاید همین مساله یکی از دلایلی باشد که باعث شده همچنان به رغم اینکه شائبات مختلفی پیرامون فعالیت این بانک در سال‌های اخیر مطرح شده مردم همچنان سپرده‌گذاری خود را در این بانک حفظ کرده‌اند.

از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده است که تعداد موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بسیار بیشتر از اسامی این ۹ موسسه است، ضمن اینکه تعدادی از این موسسات در حال اخذ مجوز نهایی هستند.

حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی هیچگونه اسمی منتشر نکرده، گفته است که یک تا دو ماه آینده تعدادی از این موسسات مجوز نهایی خود را از بانک مرکزی دریافت خواهند کرد. موسسات مالی دیگری در نقاط مختلف کشور هستند که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند و آنچه مورد نظر بوده، هشدار به چنین موسسات است.

با این حال اگرچه بانک مرکزی نامی از موسسات غیرمجاز منتشر نکرده و تنها اسامی بانک‌ها و موسسات را بر روی سایت اطلاع رسانی خود قرار داده است اما در این فهرست نامی تعدادی از موسسات مالی معروف چشم نمی‌خورد.

با این حال بانک مرکزی اعلام کرده است که برخی از موسساتی که شناخته شده هستند و مردم در آنها سرمایه‌گذاری بالایی انجام داده‌اند در شرف کسب مجوز هستند و بزودی نام آنها در لیست مجاز سایت اطلاع رسانی بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

مبارزه بانک مرکزی با موسسان بی‌نام ونشان
اما ظاهرا مشکل اصلی بانک مرکزی در شناسایی موسساتی است که بی‌نام و نشان فعالیت می‌کنند و اطلاعات درستی از آنها وجود ندارد.  

براین اساس آن طور که برخی کارشناسان می‌گویند بر اساس یک گزارش بین‌المللی بالغ بر هفت هزار موسسه بی‌نام و نشان در حوزه مالی در ایران وجود دارند که بالغ بر دو هزار مورد غیرفعال و پنج هزار مورد آن به شکل نام و نشان‌دار در اقصی نقاط کشور کار می‌کنند.

در این راستا نیز بانک مرکزی باارسال پیامکی به رسانه‌ها در اطلاعیه‌ای با تیتر «موسسات غیرمجاز را به بانک مرکزی گزارش کنید» نوشته است: «امکان اعلام برخط اسامی موسسات فاقد مجاز از طریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی فراهم شد.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ این بانک در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، ‌امکان دریافت گزارش‌های مردمی از وجود موسسات فاقد مجوز از طریق پایگاه اطلاع رسانی را فراهم کرده است. هموطنان گرامی از این پس می‌توانند در صورت مشاهده موسسات غیر مجاز با مراجعه به سایت بانک‌مرکزی به نشانی WWW. CBI. IR مشخصات موسسه غیرمجاز را در بخش بنر (Banner) «اعلام اسامی موسسات بدون مجوز به بانک مرکزی» اعلام نمایند. یادآور می‌شود هموطنان گرامی قبل از سپرده‌گذاری در موسسات با مراجعه به سایت بانک‌ مرکزی از فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر نهادهایی که مجوز تاسیس و فعالیت آنها توسط بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر و تحت نظارت قرار گرفته‌اند، اطلاعات لازم را کسب کنند. توجه به این مهم ضروری است که مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح بانک‌ها و موسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آنها در فهرست بانک‌مرکزی قرار ندارد، به صورت مستقیم متوجه بانک، موسسه و کسانی است که به این موسسات مراجعه کرده‌اند.»

براین اساس به نظر می‌رسد دولت یازدهم و بانک مرکزی گام‌های جدی خود را در جهت ساماندهی بازار غیرمتشکله پولی برداشته است، همان طور که در یکسال گذشته برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز تاکید کرده و بار‌ها به شکل مختلف به این موسسات هشدار داده است، این بار به مرحله عملیاتی جدیدی وارد شده و بر ساماندهی نظام پولی و بانکی با کمک مردم تاکید دارد.

لینک خبر مرتبط:
اولین واکنش به غیرمجاز اعلام شدن فعالیت 9 موسسه و یک بانک

فعالیت 9 موسسه اعتباری و یک بانک غیرمجاز اعلام شد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید