رخوت پاییزی در بازار خودرو

کدخبر: ۱۰۶۰۱۵
آغازین روزهای آبان ماه را در حالی پشت سر می گذاریم که بازار خودرو کشور نیز دچار رخوت پاییزی شده و آرام و سر به زیر، روزگار می گذراند.
رخوت پاییزی در بازار خودرو

به گزارش اقتصادنیوز، آن طور که فعالان بازار می گویند، پاییز معمولا فصل رکود خرید و فروش خودرو به حساب می آید، اما قیمت بالای خودروها نیز دست بسیاری از مشتریان را برای خرید بسته است.
تا همین دو سال پیش، با هفت هشت میلیون تومان هم می شد خودرویی خرید و با آن مسافرکشی کرد و یا اهل و عیال را به مسافرت برد، اما حالا کف قیمت در بازار ایران به 20 میلیون تومان رسیده است، آن هم در شرایطی که قدرت خرید مردم روندی عکس را به خود می بیند.
راحت تر بگوییم، در این دو سال گذشته، قیمت خودرو و توان خرید مردم، مسیری متفاوت از یکدیگر را طی کرده اند، چه آنکه کارشناسان معتقدند خودرو دو سه برابر گران شده اما قدرت خرید آن به یک سوم رسیده است. وقتی خرید یک پیکان دهه 60 چهار میلیون تومان آب می خورد و برای پراید باید 20 میلیون تومان پیاده شد، طبیعی است که خیلی ها تامین نیازهای اولیه زندگی شان را به خرید خودرو ترجیح بدهند.
در کشوری که "تورم" واژه ای آشنا و ملموس حتی برای عامی ترین مردمانش است،خودرو 20 میلیونی آن هم با آن کیفیت پایین، حکم طلا را برای خیلی ها دارد و "طلا" نصیب هر کسی نمی شود.
طی دو سال گذشته که قیمت خودرو به شدت گاز خورد و ترمز هم برید، مردم وعده های زیادی بابت "ارزانی"، از مسوولان شنیدند و به امید عملی شدن آنها، بازار را نیز تحریم کردند، اما هرچه گذشت، خودرو گران گران تر شد و حالا شاید خیلی ها پشیمان باشند که چرا به هوای آن وعده وعیدها، خودروی دلخواهشان را چند میلیونی ارزان تر نخریدند.
حالا اما دیگر از وعده وعیدها نیز خبری نیست؛ چه آنکه گویا مسوولان هم با گرانی خودرو کنار آمده اند و کاری به کار این ماجرا ندارند.
"آرامش پاییزی
اما سری به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم در این روزهای زرد پاییزی، قیمت خودروهای داخلی و خارجی چه افت و خیزی را تجربه کرده است.
اگر از نمایشگاهداران پایتخت بپرسیم، می گویند فقط چند موردی تغییر قیمت داشته ایم و بیشتر خودروها دچار افت و خیز چندانی طی دو سه هفته گذشته نشده اند.
به گفته آنها، در حال حاضر خودرویی مانند مگان که البته بعید است به این راحتی ها در بازار گیر بیاید، قیمتی برابر با 103 میلیون تومان دارد و این موضوع تثبیت قیمت آن حکایت می کند. مگان ظاهرا برای همیشه از "جاده مخصوص" خداحافظی کرده و یکی از دلایل قیمت بالای آن نیز همین موضوع است. هموطنش تندر-90 هم تقریبا همین شرایط را به خود می بیند، چه آنکه کاهش شدید تولید، افزایش قیمت دو میلیون تومانی این خودرو را در پی داشته و تندر که قرار بود زیر 10 میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود، حالا محصولی 42 میلیون تومانی به حساب می آید.
به گفته فعالان بازار، تندر-90 مدل E2 در حال حاضر 42 میلیون تومان قیمت دارد و اگر از احوال "پارس تندر" نیز نیز پرسیده باشید، آن هم 43 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
تندر مدلی اتومات هم در بازار ایران دارد که برای خرید آن باید 52 میلیون تومان هزینه کرد.
افزایش قیمت تندر-90 در شرایطی است که گفته می شود تولید این محصول در ایران خودرو و سایپا به زیر 20 دستگاه رسیده است و با این شرایط بعید نیست تولید این میهمان فرانسوی متوقف شود. ظاهرا مشکل اصلی رنویی ها نقل و انتقال پول است و از همین رو آنها نمی توانند قطعات لازم را در اختیار خودروسازان ایرانی قرار بدهند. از این سو اما خودروسازان ایرانی نیز با انتقاد از عملکرد رنو، معتقدند باید در قرارداد پلت فرم مشترک X90 بازنگری شود. حالا باید منتظر ماند و دید رنو و خودروسازان ایرانی در نهایت کارشان به کجا خواهد انجامید.
اما از تندر که بگذریم، فعالان بازار در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو با تغییر قیمت خاصی روبه‌رو نبوده و در حال حاضر 24 میلیون و 200 هزار تومان به‌فروش می‌رسد. سایپایی ها به تازگی مدعی شده اند که تیبا در بازارهای خارجی قیمتی حدود 30 میلیون تومان دارد.
اما از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر می‌رسد که این محصول با توجه به کاهش قیمت اش طی دو سه هفته گذشته، هم اکنون 37 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می رسد.
مدل صندوقدار پژو 206 که همان V8 باشد، قیمتی برابر با 38 میلیون تومان دارد و این نشان می دهد V8 هم دستخوش کاهش قیمت شده است.
پژو 206 پیش تر مدل‌هایی به نام تیپ 2 و V9 و V20 نیز داشت که با توجه به توقف تولیدشان، دیگر در بازار یافت نمی‌شوند؛ هرچند البته ایران خودرویی ها به تازگی تولید تیپ 2 را از سر گرفته اند.
اما در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با 32 میلیون تومان به فروش می‌رسد که البته این قیمت به مدل SLX آن مربوط می شود.405 در مدل GLX خود نیز قیمتی برابر با 28 میلیون تومان دارد.
همچنین سمند مدل LX نیز در حال حاضر 28 میلیون تومان خرید و فروش می شود و مدل سورن آن نیز قیمتی برابر با 35 میلیون تومان دارد. رانا هم که روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند، قیمت آن هم‌اکنون 32 میلیون تومان است.
در بین پرایدها نیز مدل 131 قیمتی برابر با 19 میلیون و 850 هزار تومان دارد و مدل 132 هم 21 میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر پراید 111 یا همان مروارید نیز در حال حاضر قیمتی حدود 20 میلیون و 500 هزار تومان دارد.
آن طور که فعالان بازار می گویند، خودروهای وارداتی هم روزهای نسبتا با ثباتی را تجربه می کنند، هرچند البته اندک خودروهایی نیز گاهی با افت و خیزهایی چند میلیون تومانی روبرو می شوند. به عنوان مثال، تویوتا لکسوس به تازگی 10 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است و هم اکنون برای خرید آن باید 505 میلیون تومان پیاده شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید