در گفت‌وگو با اسدالله عسگراولادی مطرح شد

احتمال سفر آیت‌الله هاشمی به عربستان

کدخبر: ۱۰۸۳۴۶
نایب رئیس شورای مشترک ایران و عربستان درباره روابط ایران و عربستان توضیحاتی داد و عنوان کرد: در حال حاضر برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای سفر مقامات ایرانی از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عربستان وجود ندارد و فقط پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده‌ است.
احتمال سفر آیت‌الله هاشمی به عربستان

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» در تشریح احتمال سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عربستان، گفت.سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کشور عربستان که زمزمه‌های آن مطرح است قطعا بر روابط تجاری دو کشور ایران و عربستان بسیار مهم و تاثیرگذار در خاورمیانه است.

وی ادامه داد: ولی در حال حاضر برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای این سفر وجود ندارد و فقط پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده‌است.

عسگراولادی با اشاره به این که مقامات رسمی دو کشور و حتی خود آقای هاشمی رفسنجانی هنوز در این زمینه صحبتی نکرده‌اند، گفت: اما فکر می‌کنم اگر قرار بود این سفر انجام شود در زمان حج اتفاق می‌افتاد که البته در آن زمان هم نه رئیس جمهور به این سفر رفت و نه آقای هاشمی.

نائب رئیس شورای مشترک ایران و عربستان با بیان این که البته دیداری بین وزیر امور خارجه عربستان و ایران صورت گرفته است، اظهار کرد: اما روابط پیشرفت خاصی نداشت. عربستان باید در بهبود روابط با ایران پیش قدم شود ولی هنوز هم دعوتی از آقای هاشمی رفسنجانی برای سفر به این کشور به عمل نیامده‌است.

وی با اشاره به این که اگر این کشور پیش‌قدم شود و از هاشمی رفسنجانی دعوت کند موضوع ابتدا در شورای امنیت ملی مطرح می‌شود و سپس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خود در این موضوع تصمیم نهایی را اخذ می‌کند، خاطرنشان کرد:این کار هنوز انجام نشده که اگر رخ دهد برای کل منطقه خاور میانه بسیار مفید است.

به گفته عسگراولادی، ایران و عربستان اختلاف سلیقه‌هایی در خاورمیانه دارند؛ به طور مثال ایران حمایت خود از لبنان ، سوریه و فلسطین اعلام کرده است ولی آنها ایراداتی را دارند که ایران آنها را قبول ندارد.

نائب رئیس شورای مشترک ایران و عربستان با تاکید بر این که از بعد از انقلاب در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی این دو کشور کمترین اختلافات را داشته‌اند، بیان کرد: اما رفته رفته این اختلافات تشدید شد و هنوز ادامه یافته است.

وی درباره نقش عربستان در تحریم‌ها علیه ایران ادامه داد:تحریم‌ها علیه ایران بداخلاقی غربی‌ها بوده و عربستان در این زمینه دخالتی نداشته اما در عین حال روابط ایران و عربستان باید بهتر از این‌ها باشد.

عسگراولادی در پایان با اشاره به این که یکی دیگر از اختلافات ایران و عربستان در اوپک و بر سر قیمت نفت است که کاهش یافته، گفت:ایران عربستان را مقصر در کاهش قیمت نفت می‌داند.قطعا ایران و عربستان تا سال 2015 با غرب توافقاتی خواهند داشت که این توافقات بر قیمت نفت تاثیر گذار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید