امسال در مجمع جهانی اقتصاد چه گذشت؟

جمع‌بندی داووس ۲۰۱۵ به‌روایت‌ برگزارکنندگان / «سلسله گزارش‌های اقتصادنیوز درباره داووس»

کدخبر: ۱۱۰۲۰۱
اجلاس مجمع جهانی اقتصاد موسوم به اجلاس داووس، در حالی روز گذشته در شهر داووس سوییس به پایان رسید که پایگاه رسمی مجمع جهانی اقتصاد، جمع‌بندی نهایی خود را از مهم‌ترین مباحث مطرح شده از اجلاس چهل و پنجم ارائه کرده‌است.
جمع‌بندی داووس ۲۰۱۵ به‌روایت‌ برگزارکنندگان / «سلسله گزارش‌های اقتصادنیوز درباره داووس»

به گزارش «اقتصادنیوز» به نقل از سایت رسمی مجمع جهانی اقتصاد، باوجود بدبینی‌های اولیه درباره اجلاس امسال این مجمع نسبت به سال گذشته، اما مدیران بانک‌های مرکزی کشور‌ها و سران تجاری درباره چشم‌انداز اقتصادی سال جاری میلادی (۲۰۱۵) خوشبین‌تر بودند. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، از رشد ۵. ۳ درصدی اقتصاد جهان در سال جاری در حالی مطرح شد که کار‌شناسان و مقامات حاضر در جلسه چشم‌انداز اقتصاد جهان به اثرات معکوس بسته محرک مالی بانک مرکزی اروپا، سقوط قیمت نفت، تغییرات ساختاری در برزیل، مناقشات چین و ژاپن و شدت گرفتن رشد اقتصادی آمریکا اشاره کردند.

تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا (ECB)، مبنی بر اعمال سیاست‌های «تسهیل کمّی»، زمینه را برای تحرک بیشتر اقتصاد منطقه یورو فراهم می‌کند؛ اما این سیاست‌ها همچنین سبب ایجاد چالش‌هایی برای اعمال اصلاحات ساختاری در کشور‌ها خواهد شد. «بنویت کویر»، از اعضای اجرایی بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت گفت: ما به نوبه خود وظایفمان را انجام دادیم اما نباید توقع داشت که بانک مرکزی اروپا خودش هم تولید و اشتغال را هم افزایش داده و سرمایه‌گذاری را تشویق کند. وی افزود: نباید بنشینیم و نظاره‌گر تضعیف طرح‌های اروپا باشیم.

سایر کار‌شناسان حاضر در این اجلاس ضمن استقبال از بسته محرک اقتصادی بانک مرکزی اروپا، درعین حال تأکید کردند باید از این مانور پولی با اصلاحات ساختاری نظیر اصلاح بازار کار و محرک‌های مالی برای افزایش تقاضای انبوه، حمایت کنند.

«مین ژو»، معاون صندوق بین‌المللی پول گفت: اعمال سیاست «تسهیل کمّی»، فضا را برای اصلاحات ساختاری و سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

کاهش جهانی قیمت نفت را می‌توان یک محرک رشد در بسیاری از اقتصادهای جهان تلقی کرد که این مسئله می‌تواند روند اصلاحات ساختاری را تسهیل کند که این مسئله با وجود افزایش تولید نفت در برزیل می‌تواند یک موضوع مهم محسوب شود.

«ژوآخیم لوی»، وزیر دارایی برزیل، معتقد است کشورش درحال تغییر رویکرد اقتصادی دهه گذشته خود یعنی تغییر از افزایش درآمد شهروندان فقیر برزیل به ایجاد سرمایه‌گذاری برای کارخانجات و دولت است.

وی افزود: هدف اصلی ما تبدیل برزیل به یک بازار چالاک‌تر و سرزنده‌تر است که در آن انجام تجارت بسیار آسان‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، عزم ژاپن نیز در اجرای برنامه‌هایی شامل برنامه تسهیل پولی، ادغام مالی و اصلاحات ساختاری جدی است. «هاروهیکو کورودا»، رییس بانک مرکزی ژاپن نه تنها نسبت به آینده رشد اقتصادی این کشور بلکه نسبت به رشد اقتصادی چین هم خوش‌بین است. وی معتقد است چین علاوه بر ادامه روند رشد ۵. ۷ درصدی اقتصاد خود، درحال اعمال اصلاحات ساختاری جدی است.

در آخر، عملکرد اقتصادی آمریکا قدرتمند به نظر می‌رسد و سبب تحرک جدی در برابر تقاضای جهانی شده‌است. اما. «مین ژو»، معاون صندوق بین‌المللی پول، هشدار می‌دهد بیشتر رشد اقتصادی آمریکا از مشتریان و هزینه‌های دولت این کشور حاصل شده‌ درحالی که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این کشور در مقابل سرمایه‌گذاری بخش دولتی همچنان ضعیف است.

وی درعین حال از سیاستگذاران خواست تا توجه به کشورهای فقیری که از امواج جدی اقتصادی کمر خم کرده‌اند را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

 در این میان، فن‌آوری‌های نوین نقشی غیرقابل پیش‌بینی را نه تنها در اقتصاد واقعی، بلکه در بخش‌های مالی ایفا می‌کنند. این فن‌آوری‌ها، از طریق سیستم‌های پرداخت و تجارت نقش مهمی را در اقتصاد بازی می‌کنند.

«مارک جوزف کارنی»، رییس بانک مرکزی انگلیس می‌گوید: ظرفیت بخش فن‌آوری بسیار عظیم است اما درعین حال احتیاط هم در این بخش ضروری است. ما نمی‌خواهیم به سرنوشتی که برای کمپانی «اوبر»، در بازارهای مالی رخ داد و منجر به رسوایی عظیمی برای این شرکت شد، دچار شویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید