«خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا» در گفت‌وگو با یک کارشناس

بازگشت به دادوستد زیرزمینی

کدخبر: ۱۱۱۳۵۷
یک فعال بازار سرمایه معتقد است: خارج شدن پتروشیمی‌ها از بورس کالا شفافیت معاملات و قیمت این کالا را از بین می برد و باعث ایجاد رانت می شود.
بازگشت به دادوستد زیرزمینی

حسن رضایی‌پور در گفت و گو با اقتصادنیوز درباره خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا ، اظهارکرد: خارج شدن محصولات پتروشیمی ها از معاملات بورس کالا باعث می شود تا معاملات این نوع کالاها با عدم شفافیت مواجه شوند. 

او درباره اینکه چرا صاحبان صنایع پتروشیمی ترجیح می‌دهند محصولاتشان خارج از بازار بورس کالا عرضه شود؟ تصریح کرد: ایجاد رانت در خرید و فروش محصولات پتروشیمی و کسب سود بیشتر باعث می‌شود تا برخی افراد نسبت به عرضه کالاها در خارج از بورس کالا تمایل داشته باشند. این درحالیست که عرضه کالاها در بورس کالا سبب شفاف شدن قیمت‌ها می شود.

او افزود: به همین علت کسانی که در بورس کالا دادوستد انجام می‌دهند به قیمت واقعی دسترسی دارند. برخی از افراد نیز به دنبال این هستند تا مالیات پرداخت نکنند به همین خاطر ترجیح می‌دهند کالاهایشان در بورس کالا عرضه نکنند تا دولت نتواند از آنها مالیات بر اساس حجم معاملاتی که انجام می‌دهند اخذ کنند. 

به عقیده این کارشناس بازار سرمایه اولین زیانی که پس از خروج پتروشیمی ها از بورس کالا به اقتصاد وارد می شود،‌ زیرزمینی شدن این نوع معاملات است چراکه شفافیت در قیمت‌ها از بین می رود.

مدیرعامل کا رگزاری اقتصاد تاکید کرد:  متاسفانه با روندی که پتروشیمی‌ها در پیش گرفتند و غیر قانونی هم هست،‌ شفافیت قیمت گذاری در بازار پتروشیمی از بین می‌رود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید