دلایل فنی یا ملاحظات سیاسی

افتتاح بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی چرا به تعویق افتاد؟

کدخبر: ۱۱۱۷۳۵
برنامه افتتاح فاز 12 پارس جنوبی که قرار بود در هفته آینده و با حضور رئیس‌جمهور صورت گیرد، لغو و به زمانی دیگر موکول شد. این اتفاق درست چند روز پس از گزارش یکی از خبرگزاری‌ها درباره «افتتاح تشریفاتی فاز 12 پارس جنوبی» صورت گرفت و گمانه‌هایی را درباره تاثیر گزارش مذکور بر نهاد ریاست‌جمهوری مطرح کرد.
افتتاح بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی چرا به تعویق افتاد؟

به گزارش اقتصادنیوز، فاز 12 پارس جنوبی یکی از پنج فازی است که در دولت جدید با دستور وزیر نفت، به عنوان طرح‌های اولویت‌دار پارس جنوبی انتخاب شدند. این طرح‌های اولویت‌دار که نام فازهای 15 و 16 و نیز 17 و 18 در میان آنها وجود دارد، قرار بود روی‌هم‌رفته 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در سال‌جاری بیفزایند که این رقم تاکنون تقریباً به طور کامل محقق شده است.

تولید گاز در سکوی A فاز 12 از سال گذشته شروع شد و طی دو ماه اخیر، تولید از سکوهای B و C نیز صورت گرفت تا ظرفیت تولید گاز از چاه‌های این فاز، به حدود دو فاز استاندارد برسد و بیش از نصف تعهد افزایش 100 میلیون مترمکعبی از این فاز محقق شود. این فاز مجموعاً قرار است با چهار سکو و 45 چاه، روزانه 81 میلیون مترمکعب گاز و 120 هزار بشکه میعانات گازی تولید کند که تاکنون در مجموع چهار سکوی آن، 32 چاه حفاری شده و 29 چاه درحال تولید گاز است. مشخصات کامل در جدول زیر آمده است.

 

تعداد چاه‌ها طبق برنامه

تعداد چاه‌های حفاری شده

تعداد چاه درحال تولید

سکوی A

12

12

12

سکوی B

12

9

7

سکوی C

12

10

10

سکوی D

9

1

0

کل فاز

45

32

29


باوجود آنکه طی یک سال، سه سکوی این فاز نصب و راه‌اندازی و 6 ردیف (Train) پالایشگاهی نیز راه‌اندازی شدند، و این فاز می‌تواند روزانه بیش از 50 میلیون مترمکعب گاز از بخش مرزی میدان گازی پارس جنوبی برداشت و پالایش کند، و البته این اقدامات نیز مدت‌هاست بدون افتتاح رسمی صورت می‌گیرد، برنامه افتتاح این فاز که قرار بود در هفته پیش‌رو توسط رئیس‌جمهور صورت گیرد لغو شد.

این اتفاق درست چند روز پس از گزارش یکی از خبرگزاری‌ها درباره «افتتاح تشریفاتی فاز 12 پارس جنوبی» صورت گرفت. در گزارش مذکور به مواردی همچون آماده بهره‌برداری نبودن چاه‌های تولیدی سکوی دوم، «تولید ناکامل برخی از چاه‌های سکوی C و مشکل در بقیه چاه‌های آن، تولید تنها حدود 40 میلیون مترمکعب گاز از مخزن، فقدان واحد تصفیه گوگرد و هم‌چنین جداکننده گاز LPG و اتان در پالایشگاه، و سوختن روزانه 500 تن گوگرد با آغاز فعالیت پالایشگاه که به جز سرمایه‌سوزی اثرات مخرب زیست‌محیطی هم دارد، به عنوان شواهدی از نیمه‌تمام بودن فاز 12 اشاره شد.

در مقابل این اظهارات، مجری فاز 12 در گفت‌وگویی با ایلنا اعلام کرد: «تمامی واحدها در مدار تولید هستند و آنچه در شرح كار فاز تعریف شده به سرانجام رسیده و هیچ مشكلی بابت افتتاح رسمی وجود ندارد. ما در حال حاضر سه سکوی آماده داریم که در حال تولید هستند و یک یا دو جای کار باید اصلاح شود که کار انجام‌نشده محسوب نمی‌شود، کارهای روتین مانند نیاز به شست‌وشو و یا تعمیر مدام در حین کار ممکن است پیش بیاید كه امری عادی و طبیعی است. اتان‌گیری در شرح‌کار این فاز نبوده که گفته شود انجام نشده است. قرار بود که این فاز خوراک فنی تزریق کند که در حال حاضر واحد گوگرد در مدار تولید است و حتی گوگرد دانه‌بندی بیش از ۲۲۰۰ تن تولید و بخش زیادی از آن نیز صادر شده و می‌شود و فرا‌تر از نیاز مان هم در سرویس داریم. تکمیل شدن بیش ازاین برای پالایشگاه متصور نیست و اظهاراتی مبنی بر عدم تکمیل و راه‌اندازی صوری بهانه‌ای بیش نیست چراکه آنچه در شرح‌کار و برنامه برای این فاز تعریف شده بود تماماً آماده و در مدار تولید است.»

نگاهی به تجربه پیشین افتتاح نیمه‌تمام فازهای 9 و 10 پارس جنوبی که در نهایت منجر به بروز مشکلاتی در این فاز شد، نشان می‌دهد در صورت نیمه‌تمام بودن فاز 12 افتتاح رسمی آن ممکن است نتایج نامطلوبی داشته باشد که بروز مشکلات در تولید گاز از چاه‌ها و اثرات زیست‌‌محیطی مشکلات احتمالی پالایشگاه، برخی از آنهاست. البته افتتاح فازهای نیمه‌تمام فقط به این مورد منتهی نیست و در روزهای پایانی دولت قبل، پالایشگاه فازهای 15 و 16 نیز به صورت نیمه‌تمام و در حالی که هیچ گازی از بخش دریایی تولید نمی‌شد و تنها یک ردیف از چهار ردیف آماده فعالیت بود، با حضور رئیس‌جمهور وقت افتتاح شدند.

در نقطه مقابل نیز برخی معتقدند باتوجه به اظهارات مجری فاز 12 و تولید معادل دو فاز استاندارد از این فاز و همچنین راه‌اندازی 6 ردیف پالایشگاهی، افتتاح این فاز همراه با در دستور کار قرار گرفتن رفع مشکلات موجود (که در پروژه‌های بزرگ معمولاً نمونه‌هایی از آن وجود دارد) می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. این افتتاح به ویژه در شرایط تحریم و انجام شدن کل عملیات توسط پیمانکاران داخلی و همچنین باتوجه به اینکه فاز مذکور بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی است، واجد اثرات غیراقتصادی نیز هست. ضمن اینکه افتتاح می‌تواند در قالبی همچون افزایش 100 میلیون مترمکعبی ظرفیت برداشت یا مواردی از این دست صورت گیرد تا الزاماً به پایان یک فاز و پروژه نیز منحصر نباشد.

هرکدام از دو دیدگاه مذکور طرفدارانی دارند، ولی آنچه در این میان مشهود است عدم اطلاع‌رسانی رسمی درباره دلیل لغو افتتاح است که باتوجه به اظهارات غیررسمی مسوولان، می‌توان این عدم اطلاع‌رسانی را شاهدی بر تاثیرگذاری خبر «افتتاح تشریفاتی فاز 12 پارس جنوبی» بر تعویق مراسم افتتاح دانست. البته گمانه‌هایی نیز درباره تاثیرات احتمالی اختلاف میان برخی اعضای کابینه در این خصوص منتشر شده است که نمی‌توان آنها را تایید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید