گزارش میدانی اقتصاد نیوز از بانک‌ها

آیا با کاهش نرخ سود بانکی حجم سپرده‌ها تغییر می کند؟ /بانک‌ها و مردم در انتظار تصمیم شورای پول‌و اعتبار

کدخبر: ۱۱۵۶۹۵
اگرچه با مشاهده بر فعالیت بانکی می‌توان گفت که حرف‌ها و حدیث‌ها تعدیل نرخ سود بانکی آنچنان بر گشایش یا بستن سپرده بانکی تاثیرگذار نبوده و مردم و بانک‌ها در انتظار تصمیم نهایی شورای پول و اعتبار هستند.
امیرحسین لواسانی

: رفته رفته با نزدیک شدن به ساعت باز شدن بازار تهران حجم فعالیت‌های بانکی افزایش می‌یابد، فعالیت‌های بانکی با توجه به متاثر شدن از فعالیت بازارها به سمت وصول چک و پرداخت پول برای افزایش حساب می‌رود. بطور معمول این فعالیت هر روز بانک هاست. اما این روزها بحث کاهش یا به عبارت بهتر تعدیل نرخ سود بانکی بر سر زبانها افتاده است با این حال بانک‌ها همچنان تبلیغات خود بر سر اعطای نرخ سود جذاب را قطع نکرده‌اند و حتی این روزها به نظر می‌رسد رقابت بانک‌ها بر سر جذب مشتری با اعطای سود بیشتر بیشتر هم شده‌اند.

اگرچه با مشاهده بر فعالیت بانکی می‌توان گفت که حرف‌ها و حدیث‌ها تعدیل نرخ سود بانکی آنچنان بر گشایش یا بستن سپرده بانکی تاثیرگذار نبوده و مردم و بانک‌ها در انتظار تصمیم نهایی شورای پول و اعتبار هستند. طبق معمول بانک ها نیز سرگرم فعالیت های روزانه خود هستند و البته در این بین نیز با متصدیان امور بانکی با مشتریانشان نسبت به گذشته بیشتر درباره نرخ سود و سرانجام آن سخن می گویند.

در این بین یک مراجعه کننده به بانک به اقتصادنیوز می گوید: در چند روز گذشته که بحث کاهش نرخ سود بانکی مطرح شده است یکی از بانک‌های خصوصی که در آن سپرده‌گذاری انجام داده‌ام با من تماس گرفته و سپرده‌ جدیدی را معرفی کرد که یک ماهه سود 22 درصد ارائه می‌دهد و تمام توضیحات آن برای جلب رضایت من تنها برای آن بود که یک وقت پول خود را از بانک خارج نکنم.

این وعده آن بانک خصوصی برای مشتری وسوسه برانگیز به نظر می رسید چراکه در خبرها شنیده بود بانک‌ها قرار است نرخ سودسپرده‌های ثابت را از 22 درصد به 20 درصد کاهش دهند درحالیکه به او وعده پرداخت سود یک ماهه 22 درصدی با بازگشایی سپرده ویژه ای داده شده بود.

مراجعه کننده دیگری که برای نقد کردن چک خود به بانک آمده بود در بین صحبت های ما می گوید: قبلا سرمایه اش را وارد بورس کرده بود در مقطعی سود خوبی هم نصیبم شد اما با ریزش های سنگین بازار در سال گذشته متضرر شدم و تصمیم گرفتم باتوجه به اینکه بانک ها به نسبت سایر بازارها چون طلا و ارز و سهام بازده خوبی می دهد دوباره پولهایم را در بانک سپرده گذاری کنم چراکه هم امن تر هست و در حال به نسبت سود معقولی می دهد.

اما مشتری دیگری می گوید: به دلیل آن که کسب و کار من آزاد است و نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش دارد سرمایه خود را به بانک نمی‌آورم. اگر سرمایه خود را به بانک بیاورم باید کسب و کار را تعطیل کنم. به عقیده او تفاوتی در ارائه خدمات و سود بانکی از سوی بانک‌های خصوصی و دولتی نیست و همه به یک میزان سود و خدمات در اختیار مردم قرار می‌دهند. البته او معتقد است سپرده گذاری در بانک برای افرادیکه به دنبال سود مناسبی هستند و ریسک پذیر نیستند گزینه بسیار خوبی است بنابراین ممکن است کاهش نرخ سود بانکی آنها را نگران کند.

مرد 40 ساله هم که از مشتریان آن بانک است تاکید دارد که طبق قانون بانک مرکزی برای سپرده بانکی در کوتاه مدت 10 درصد و بلند مدت 22 درصد سود پرداخت می شود اما همیشه برایم جای سوال دارد که برخی از بانک ها و البته بیشتر موسسات مالی با تبلیغ طرح‌های مختلف از سپرده های بانکی چگونه می توانند قانون را دور بزند و سود به نسبت بالایی را به مشتریان خود بدهند. او می گفت: در برخی از طرح‌ها دیده است سود یک ساله بیش از 30درصد پرداخت می‌شود و یا در کوتاه مدت مثلا یک ماه سودهای 22 درصدی می دهند.به نظر او وقتی بانک ها به راحتی قانون را اجرا نکنند دیگر چه فرقی دارد نرخ سود را کاهش دهند.

خانم میانسالی که برای تعویض کارت پول خود به بانک مراجعه کرده بود در پاسخ به سوالات اقتصادنیوز با محوریت سپرده بانکی عنوان می کند: به دلیل آن که خانه‌دار هستم و کسب و کاری ندارم سرمایه چندساله خود که جمع کرده‌ام را به بانک آورده و ماهیانه سودی از آن دریافت می‌کنم. از این رو تنها راه برای حفظ و تا حدودی رشد سرمایه اندک خود را به سپرده بانکی دیدم.

این خانم بیان کرد: اما هیچ وقت نتوانستم درک کنم که سودهای روزشمار و سالیانه چگونه محاسبه می‌شود سود دریافتی من از آن چیزی که حساب می‌کنم همیشه کمتر می‌شود.با این حال ترجیح می‌دهم که در بانک پول هایم محفوظ بماند و تا اینکه بخاطر کم شدن یک یا دو درصد نرخ سود خودم را به سختی بیندازم پولم را واردی بازاری کنم که شاید ضرر سنگین تری بدهم.

این صحبت ها در حالی در روزهای اخیر بین مشتریان بانک ها بر سر نرخ سود رد و بدل می شود هنوز مشخص نیست مسوولان دولتی و بانک مرکزی چه تصمیمی برای این مساله اتخاذ می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید