بررسی گروه قند‌و‌شکر در بورس

قند و شکرهای بازار سرمایه در چه حالند؟‌

کدخبر: ۱۲۴۶۳۷
تحلیل تکنیکال گروه قند و شکر در بورس اوراق بهادار حکایت از آن دارد که در صورت عدم شکست مقاومت 3 هزار و 500 واحدی،‌ بهتر است سهامداران از گروه خارج شوند. 
قند و شکرهای بازار سرمایه در چه حالند؟‌

به گزارش اقتصاد،‌ شاخص گروه قند و شکر در حال حاضر در ناحیه 3 هزار و 231 در حال رشد است. این گروه 12 سهم در زیر مجموعه خود دارد و 1.7 درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. در ادامه تحلیل تکنیکال شاخص گروه به همراه تحلیل دو سهم که موقعیت بهتری برای ممعامله دارند، توسط ابراهیم قزل گل،‌ تحلیلگر گروه تحلیل سهامیاران آمده است.

در موج شماری الیوت(نوعی تحلیل نموداری) نمودار روزانه شاخص گروه قند و شکر مشاهده می‌شود که این نمودار یک پنج موجی و سیکل کامل الیوت را تکمیل کرده است و از طرفی می‌توان در نمودار هفتگی این ریزش یک و نیم ساله را در قالب یک الگوی هارمونیک AB = CD مشاهده کرد.

از نظر ترسیمی ریزش شاخص قند و شکر در یک کانال نزولی نوسان کرده‌است و به مقدار حداقلی 2 هزار و 880 واحد رسید. اما در 13 روز کاری پیش توانست با یک کندل قوی از این کانال نزولی خارج شود. شکست خط روند ها و کانال‌های نزولی برای تحلیلگران تکنیکال،‌ به نوعی سیگنال خرید است و می‌تواند نوسانات خوبی نصیب این قشر از تحلیلگران بازار کند.

از نظر تحلیل تکنیکال شاخص قند و شکر در صورت شکست مقاومت 3 هزار و 350 واحد،‌ می‌تواند موج 3 از 1 رشد خود را شروع کند. مقاومت‌های پیش روی این شاخص 3 هزار و 700 و 3 هزار و 900 واحد هستند . در صورتی که این شاخص افت مجدد داشته باشد و به کمتر از 3 هزار واحد نفوذ کند، سیگنال ورود به نمادهای گروه موقتا بی اعتبار می‌شود و در صورت شکست عدد 2 هزار و 860 واحد، سیگنال خروج قطعی صادر می‌شود.


قند نیشابور:‌
این سهم که با نماد «قنیشا» در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود،‌ در حال حاضر به دلیل تعدیل مثبت 110 درصدی متوقف شده‌است. این سهم در حالی که امسال 148 ریال زیان پیش بینی کرده بود، اولین پیش بینی سال 95 با تعدیل مثبت 110 درصدی مبلغ 15 ریال سود اعلام کرد .
مهم‌ترین مفروضات شرکت در صورت‌های مالی در مقایسه با سال قبل بدین شرح است:
لحاظ افزایش 13 درصدی نرخ فروش شکر حاصل از چغندر (هر کیلو از 2 هزار و 197 تومان به 2 هزار و 490 تومان) و کاهش 13 درصدی حجم فروش (از12 هزار و 150 تن به 10 هزار و 586 تن)

لحاظ افزایش 35 درصدی نرخ تبدیل شکر خام به شکر سفید (هر کلیو از 100 تومان به 135 تومان) و افزایش 700 درصدی حجم (از 5 هزار تن به 40 هزار تن)

لحاظ افزایش 14 درصدی نرخ فروش ملاس تولیدی (هر کیلو از 572 تومان به 650 تومن) و افزایش 11 درصدی حجم فروش (از 2 هزار و 74 تن به 2 هزار و 312 تن)

لحاظ افزایش 5 درصدی نرخ تفاله خشک (هر کیلو از 634 تومان به 667 تومان) و کاهش 2 درصدی حجم فروش (از 5 هزار و 502 تن به 5 هزار و 414 تن)

لحاظ افزایش 13 درصدی نرخ خرید چغندر قند (هر کیلو از 228 تومان به 257 تومان) بدون تغییر در حجم استفاده

طبق پیش بینی در سال 1395،‌ با وجود لحاظ قیمت 2 هزار و 490 تومانی برای محصول اصلی شرکت یعنی شکر حاصل از چغندر، بازهم تولید و فروش این محصول همانند سال قبل با زیان همراه خواهد بود.هر چند که میزان زیان آن به نسبت سال قبل کمتر شده‌است، فروش بقیه محصولات سودده است و عمده سود از محل فروش ملاس (با حاشیه سود ناخالص 81 درصدی) و تبدیل شکر خام به شکر سفید (با حاشیه سود ناخالص 16 درصدی) است.

شرکت در شفاف سازی بعد از تعدیل 2 مورد را اعلام کرد :

1- با توجه به میزان عرضه و تقاضای شکر در کشور و استناد به این موضوع که 800 هزار تن تقاضای بالاتر از عرضه وجود دارد، میزان فروش پیش بینی شده محقق خواهد شد.

2- به دلیل افزایش تولید، هزینه‌ها افزایش خواهد یافت که تمام آن‌ها در صورت‌های مالی سال 95 پیش‌بینی شده‌است.

بنابراین سهم از نظر بنیادی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته خواهد‌داشت اما از نظر تکینکال با شکست خط روند نزولی در آخرین روز کاری، بازگشت خود به این خط را تکمیل کرد و نباید کمتر از 89 تومان معامله شود. در صورت برگشت از این قیمت که احتمالا در بازگشایی شاهد آن خواهیم بود، می‌تواند هدف 120 تومانی داشته باشد. البته با توجه به کمبود نقدینگی در بازار و حجم و ارزش پایین معاملات اعتقاد به رشد سریع سهم وجود ندارد.
در صورت تثبیت در کمتر از قیمت 89 تومان سهم هدف 74 تومانی خواهد داشت .
در مقیاس بلند مدت سهم به کف کانالی برخورد کرده‌است که سقف آن قیمت‌های بیش از 200 تومان است که فعلا برای نظر دادن درباره این قیمت‌ها زود است.


قند شیرین خراسان:‌
این سهم در محدوده ۳۰۰ تومان حمایت خوبی داشت و باعث برگشت قیمتی آن شد و از آن روز رشد مداوم داشته‌است. اما در وضعیت کنونی دیده می‌شود که در کل «قشرین» در حال نوسان در کانال نزولی است و خط میانی این چنگال اندروز در محدوده قیمتی ۴۱۰ تومان قرار دارد. جایی که منطبق شده است با سطح ۲۳.۶٪ فیبوناچی‌(نوعی نمدار تحلیلی) و می‌تواند مقاومت مستحکمی محسوب شود.

در صورت شکست معتبر این سطح (شکست معتبر به شکستی قیمتی گفته می شود که‌ تثبیت قیمت پایانی با چند برابر حجم میانگین ماهانه بالای این قیمت در روز اول و بازگشایی بالای این قیمت در روز دوم و عدم برگشت قیمت به زیر این قیمت در روزهای دوم و سوم باشد) می‌تواند تا مقاومت بعدی یعنی ۴۷۰ تومان رشد داشته‌باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید