خبرهای خوش ظریف و عراقچی برای بخش خصوصی

بخش‌خصوصی به سفرهای دیپلماتیک دعوت شد/ توبیخ دیپلمات‌هایی که عملکرد اقتصادی ضعیف دارند

کدخبر: ۱۲۵۱۱۸
برای نخستین‌بار همه سفرای جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد تحول در روابط اقتصادی با دیگر کشورها به تهران فراخوانده می‌شوند. این خبر را معاون وزیر امور خارجه به اقتصاد‌نیوز اعلام کرده و رئیس اتاق ایران نیز به نقل از محمد جواد ظریف از تحولات تازه در دیپلماسی اقتصادی کشور خبر داده است.
بخش‌خصوصی به سفرهای دیپلماتیک دعوت شد/ توبیخ دیپلمات‌هایی که عملکرد اقتصادی ضعیف دارند

سیدعباس عراقچی با تأکید بر اینکه وزارت امور خارجه، پایان برجام را پایان کار خود نمی‌داند، به اقتصادنیوز گفت: زمان بهره‌برداری از دستاوردهای توافق هسته ای رسیده و همه دستگاه‌های مرتبط باید برنامه‌های جامعی برای عملیاتی شدن توافق داشته باشند. ما خود را موظف به برنامه‌ریزی در زمینه متحول کردن دیپلماسی اقتصادی می‌دانیم.

به گفته معاون بین الملل وزارت امورخارجه، ظرف دو ماه آینده و بعد از اجرایی شدن توافق، کلیه سفرای جمهوری اسلامی ایران به تهران فرا خوانده می شوند تا در سمیناری شرکت کنند که اصلی‌ترین دستور کار آن بحث های اقتصادی است.

وی افزود: ما در حال تدارک زمینه‌های برگزاری این سمینار هستیم و از تمامی وزرای اقتصادی دولت نیز برای حضور در آن دعوت خواهیم کرد. در تلاش هستیم تا دستورالعمل‌های لازم را تهیه کنیم تا سفرا بعد از این سمینار دقیقاً با یک برنامه مشخص به محل ماموریت خود برگردند و آن را به اجرا درآورند. هدف اصلی این است که از فرصتی که برجام ایجاد می‌کند، برای تقویت توانمندی‌های اقتصادی کشور استفاده کنیم.

عراقچی با اشاره به اینکه کمک همه‌جانبه به تجار و بازرگانان ایرانی جزو وظایف سفارتخانه‌هاست و کم‌کاری را نمی‌بخشیم، گفت مطمئن باشید با سفیری که اطلاعات اقتصادی کشور محل ماموریت خود را نداشته باشد و با تجار و بازرگانان همکاری نکند، برخورد خواهیم کرد.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران که با راه اندازی صفحه ای شخصی در اینستاگرام، هر روز اخبار مهمی را اعلام می کند، از دیدار با وزیر امور خارجه خبر داده و به نقل از او از برگزاری یک سمینار بزرگ با حضور سفرای جمهوری اسلامی ایران خبر داده است.

محسن جلال‌پور نوشته: دیروز به دیدار دکتر ظریف رفتیم که ایشان بر سه نكته اساسی تأكیدكرد. اول این كه وقتی می توان گفت درتفاهم بیشترین دستاورد را به دست آوردیم كه مسیر اقتصادی آن به درستی پیش برود كه در این زمینه اتاق باید چشم وگوش این کار باشد. دوم اینكه به سفرا اعلام كردیم كه ارزیابی عملکرد آنها حول محور عملكرد اقتصادی آنها خواهدبود. دراین زمینه اتاق باید در انجام صحیح كارسفارتخانه ها برنامه مناسبی در روز گردهمایی سفرا در ایران آماده و عرضه کند.

به نوشته رئیس اتاق ایران؛ سومین نکته دکتر ظریف این بود که وزارت امورخارجه آمادگی دارد تا در سفرهای دیپلماتیک بنا به تناسب سفر و کشور مقصد، با معرفی اتاق ایران، فعالان بخش خصوصی را با خود همراه کند.

محسن جلال‌پور در تحلیل نتایج نشست با وزیر امور خارجه نوشته: آنچه من را امیدوار کرد، این بود كه دیدم دکتر ظریف نتیجه كار سخت تیم مذاكره کننده را در شکل‌گیری اقتصاد رقابتی و حرکت در مسیر درست و برپایه اقتصاد تولید محور و مردمی می داند و اعتقاد جدی دارد که مذاكره با هیأت‌ها باید از رویكرد تجاری به رویكرد اقتصادی تغییر کند. دکتر ظریف معتقد است استمرار فضای تعامل با جهان، بسته به نحوه عملكرد اقتصادی ما با دنیا دارد كه باید به شکلی پیش برود که برگشت به دوران تحریم برای تحریم كنندگان هزینه ای بالاتر از ما داشته باشد. دیدگاهی که ما نیز بر آن تأکید داریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید