یک کارشناس ارشد انرژی پاسخ داد:

نرخ منطقی نفت در بودجه چقدر است؟

کدخبر: ۱۲۷۶۸۴
یک کارشناس ارشد انرژی معتقد است که باید نرخ نفت در بودجه را بین 30 تا 40 دلار تعیین کرد.
نرخ منطقی نفت در بودجه چقدر است؟

جواد نوفرستی، استاد دانشگاه صنعت نفت در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در خصوص میزان قیمت نفت در بودجه سال آینده که چند روز پیش سخنگوی دولت گفته بود سقف درآمدهای نفتی سال آیند 22 میلیارد دلار است، عنوان کرد: بحث درآمد نفت در بودجه لزوما مساله قیمت نفت نیست، چرا که علاوه بر قیمت، پیش‌بینی میزان فروش روزانه نفت را هم در خود دارد.

به گفته وی، با وجود پیش‌بینی‌هایی که برای افزایش قیمت جهانی نفت در سال آینده می‌شود و میزان افزایش تولیدی که ایران قصد دارد بعد از برداشته شدن تحریم‌ها داشته باشد، بهتر است که دولت در یک حالت متعادل قیمت نفت را تعیین کند.

نوفرستی تاکید کرد: سال‌هاست که تاکید می‌کنیم میزان وابستگی دولت به درآمدهای نفتی باید کاهش یابد اما این مساله را فراموش می‌کنیم که در قیمت نفت، یک حد تعادلی را رعایت کنیم. آنچه که می‌تواند برای قیمت نفت منطقی باشد، نرخ 30 تا 40 دلار است.

این کارشناس ارشد نفتی عنوان کرد: برای قیمت نفت بهتر است که نرخی پایین 40 دلار تعیین کنیم تا در صورت مازاد درآمدهای نفتی، بخشی از آن را روانه صندوق توسعه ملی و توسعه پالایشگاه‌ها و بخش پتروشیمی کنیم.

وی عنوان کرد: باید میزان تعیین قیمت نفت در بودجه به گونه‌ای باشد که با علم به اینکه می‌توان بیشتر از یک میلیون بشکه نفت در روز فروخت، رقمی بالاتر از این میزان را برای آن تعیین نکنیم. یعنی فرض را بر فروش یک میلیون بشکه نفت در روز بگذاریم و قیمتی بین 30 تا 40 دلاری برای قیمت نفت تعیین کنیم.

نوفرستی گفت: اشتباه بزرگی که پیش از این و بعد از سال 83 در دولت گذشته شاهد آن بودیم، در نظر گرفتن نرخ روز نفت برای بودجه بود که تبعات آن هم در دولت قبل قابل مشاهده بود. باید به سمتی رفت که از میزان وابستگی به درآمدهای نفتی کاسته شده و به درآمدهای غیرنفتی تکیه شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید