یک کارشناس بانکی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز:

کاهش نرخ سود به نفع بانک‌ها است/تنها راه نجات بانک‌ها پرداخت بدهی‌های دولت است

کدخبر: ۱۲۸۰۳۴
یک کارشناس بانکی معتقد است: باید نرخ سود بانکی برای رونق تولید و حرکت سرمایه به بخش مولد اقتصادی کاهش یابد، اما متاسفانه در کشور به دلیل ساختار معیوب بانک‌ها، عدم وجود سرمایه کافی نسبت به دارایی بانک‌ها و عدم وصول مطالبات بانک‌ها این مهم عملی نمی‌شود.
کاهش نرخ سود به نفع بانک‌ها است/تنها راه نجات بانک‌ها پرداخت بدهی‌های دولت است

بها‌ءالدین حسینی‌هاشمی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، با بیان این که نرخ سود ابزاری در دست دولت برای رصد و کنترل رونق و رکود در اقتصاد محسوب می‌شود، گفت: در هر اقتصادی هر زمانی که بازده فعالیت‌های اقتصادی کمتر از سود بانکی باشد، آن اقتصاد از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی خارج می‌شود.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر این اتفاق در کشور رخ داده است، ادامه داد: در چنین شرایطی باید نرخ سود بانکی برای رونق تولید و حرکت سرمایه به بخش مولد اقتصادی کاهش یابد، اما متاسفانه در کشور به دلیل ساختار معیوب بانک‌ها، عدم وجود سرمایه کافی نسبت به دارایی بانک‌ها و عدم وصول مطالبات بانک‌ها این مهم عملی نمی‌شود.

او یادآور شد: 25 درصد منابع بانک‌ها در پی مطالبات معوق که بخش قابل توجهی از آن به دلیل تسهیلات تکلیفی ایجاد شده، در حال حاضر قفل شده است، که اگر شناسایی منابع قفل شده دقیق انجام شود، احتمال افزایش این میزان وجود دارد.

این کارشناس بازار پولی و بانکی با تاکید بر این که در پی یخ‌زدگی منابع بانکی، افزایش میزان جذب سپرده و منابع از سوی بانک‌ها گره‌گشایی نخواهد کرد، گفت: قدرت وام دهی بانک‌ها در پی افزایش قیمت تمام شده پول ، افزایش هزینه عملیاتی و غیر عملیاتی، قطع رابطه بین المللی و عدم دستیابی به منابع ارزان قیمت دنیا، کاهش یافته است.

او بیان کرد: بانک‌ها با پرداخت سود بسیار بالا به صورت مخفی به مشتریان خود در یک رقابت ناسالم و افزایش هزینه عملیاتی خود، بانک‌ها را در منطقه خطر قرار داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ سود رد شرایط فعلی چه آثری بر وضعیت بانک‌ها و اقتصاد خواهد داشت، با اشاره به این که کاهش نرخ سود به ضرر بانک‌ها نخواهد بود، گفت: هزینه عملیاتی بانک‌ها در پی کاهش نرخ سود، کاهش پیدا می‌کند زیرا بزرگترین هزینه بانک‌ها پرداخت سود به مشتریان است.

حسینی‌هاشمی افزود: کاهش نرخ سود برای اقتصاد نیز خوب است، زیرا قیمت تمام شده کالا کاهش پیدا می‌کند اما پیش‌بینی می‌شود با کاهش نرخ سود بانک‌ها نیز رویه گذشته خود را ادامه دهند.

او ادامه داد: منابع‌ بانک‌های خصوصی نیز به سمت فعالیت سهام‌داران عمده رسوق پیدا کرده عمدتا مردم عادی نمی‌توانند از این منابع استفاده کنند.

این کارشناس بازار پولی و بانکی در رابطه با نامه اخیر چهار وزیر به رئیس جمهور و موارد بیان شده در رابطه با حوزه بانکی، گفت: بانک‌ها در حال حاضر منابع قابل وام‌دهی ندارند و نتیجه فعالیت‌های بانک‌ها در اتاق پایاپای قابل مشاده است، در نتیجه عملیات عمدتا بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار هستند، از این رو اگر بانک‌ها پول داشته باشند بدهی خود به بانک مرکزی را پرداخت می‌کنند تا جریمه 34 درصدی برای آن‌ها در نظر گرفته نشود.

وی با تاکید بر این که بانک‌ها اکثرا منابع آزاد برای وام‌دهی ندارند، گفت: بانک‌ها در صورت داشتن منابع به دلیل ترس از رشد مطالبات معوق آنچنان تمایلی برای ارئه تسهیلات به متقاضیان عادی ندارند و سعی دارند در معاملات بین بانکی این منابع را به کار بگیرند و این در حالی است که سود عملیات بین بانکی نیز بسیار بالا است.

حسینی‌هاشمی در پایان با بیان این که سیستم بانکی دچار درماندگی شده و توان ارائه واکنش درست را ندارد، خاطرنشان کرد: تنها راه چاره برای بانک‌ها پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها است که با توجه به کاهش قیمت نفت چنین امکانی برای دولت مهیا نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید