نعمت زاده دلیل امضای نامه به روحانی را بیان کرد:

طیب‌نیا خواست نامه‌ به رئیس‌جمهور را امضا کنیم

کدخبر: ۱۲۸۱۶۷
در ادامه واکنش‌ها به نامه 4 وزیر به روحانی، وزیر صنعت که یکی از چهار امضاکننده نامه بوده در توضیح دلیل امضای این نامه گفته است: وزیر اقتصاد از من و دو وزیر دیگر خواست که پای نامه را امضا کنیم.
طیب‌نیا خواست نامه‌ به رئیس‌جمهور را امضا کنیم

به گزارش اقتصادنیوز، نامه وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به روحانی و هشدار به وی برای گرفتن تصمیم ضرب‌الاجل برای حل بحران رکود در حالی با سوالات و انتقادات بسیار مواجه شده که مهمترین ابهام و سوال این نامه دلیل و ترکیب امضاکنندگان این نامه بوده است. امضای وزیر دفاع در کنار سه عضو اقتصادی کابینه این سوال را ایجاد کرده که چه منفعت مشترکی میان این چهار وزراتخانه وجود داشته که این چهار امضا را کنار هم نشانده است؟

وزیر اقتصاد شب گذشته در برنامه خبری سراسری علت اصلی امضای نامه را نه بیان اختلافات در دولت، که دغدغه‌های این چهار وزیر در مورد سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود دانسته و گفته بود: اگر لازم بود دیگر وزرا هم آن را امضا می‌کردند.

اکنون محمدرضا نعمت‌زاده هم در بیان دلیل امضای نامه هم به نوعی حرف طیب‌نیا را تایید کرده و هم به نوع دیگری تیغ انتقادات اخیر را به سمت طیب‌نیا بازگردانده و خود را مبرا کرده است. چون وی گفته است: «وزیر اقتصاد خواست که پای این نامه را امضا کنم و دلیل امضای وزیر دفاع هم شرکت‌های بورسی زیرمجموعه وزارتخانه متبوعش بود. »

آن طور که مهر گزارش داده، نعمت‌زاده در ادامه دلیل اصلی نگارش نامه را اینگونه توضیح داده که «این نامه در رابطه با بازار سرمایه و بورس به رئیس‌جمهور ارسال شد، چرا که رئیس جمهور از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته بود تا گزارشی از وضعیت موجود اقتصاد ایران را ارائه دهد، ضمن اینکه آمار بورس هم محرمانه نیست و هر روز بر روی سایت‌ها و نشریات مختلف قرار می‌گیرد. بنده هم به عنوان یکی از متولیان صنعت کشور، پای این نامه را به درخواست وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردم و البته برخی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز ذینفعان این وزارتخانه هم در بورس حضور دارند. وزیر امور اقتصادی و دارایی از وزرای صنعت، دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست که این نامه را تائید کنند. »

دلیلی که نعمت‌زاده در نگارش نامه عنوان می‌کند با دلیلی که طیب‌نیا بیان کرده یکی است؛ نگرانی از اوضاع بورس و اینکه این چهار وزراتخانه هر کدام به نوعی از سهامداران اصلی بورس هستند و شرکت‌هایشان در بورس مدت‌هاست که یا زیان داده‌اند یا در انتظار زیان و افت شاخص هستند.

اما نکته دیگری هم در نامه وجود دارد. نامه با سربرگ وزارت اقتصاد نوشته شده و بسیاری از رسانه‌ها با استناد به آماری که در نامه عنوان شده گفته‌اند این نامه نوشته طیب‌نیاست، چون اطلاعات وزارتخانه متبوع وی در آن نوشته شده است. حال با توجه به آنکه این نامه با انتقادد تند موافقان و مخالفان دولت مواجه شده، گویا همه نگاه‌ها متوجه علی طیب‌نیاست. وزیری که برخی می‌گویند با نگارش این نامه اختلافات تیم اقتصادی دولت را علنی کرده و برخی دیگر می‌گویند با این اقدام بهانه جدیدی به مخالفان دولت داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید