اقتصادنیوز بررسی می‌کند:

ترسیم مختصات بورس تهران پس از اجرای برجام+نمودار ریسک صنایع

کدخبر: ۱۲۸۶۲۰
روز گذشته کلیات طرح برجام به تصویب نمایندگان مجلس رسید. در این راستا، یکی از مهم‌ترین متغیر‌های اقتصادی بازار سرمایه است که باید دید چگونه و در چه جهتی این شوک سیاسی را بازتاب می‌دهد.
حامد افسرطلا:

روز گذشته کلیات طرح برجام به تصویب نمایندگان مجلس رسید. موضوعی که به نظر می‌رسد در کوتاه مدت اثر مثبتی در بازار سرمایه بگذارد. با این حال پس از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، اقتصاد ایران در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. در این راستا، یکی از مهم‌ترین متغیر‌های اقتصادی بازار سرمایه است که باید دید چگونه و در چه جهتی این شوک سیاسی را بازتاب می‌دهد.

به گزارش اقتصادنیوز، سال 1394 را می‌توان سال بیم و امید بورسی نامید. بیانیه لوزان و توافق وین که امید این می‌رفت که ریسک‌های سیستماتیک ناشی از متغیر‌های سیاسی را کاهش دهد، تاثیر معکوس بر روند شاخص داشته و شاخص روند کاهشی به خود گرفته است. در نمودار زیر روند شاخص سی‌روزه در بیانیه لوزان و توافق وین نشان داده شده است. در این نمودار زمان این دو اتفاق سیاسی مهم با فلش قرمز رنگ نمایش داده شده است.
 
بازه سی‌روزه نمودار را ده روز قبل از بیانیه و توافق و بیست روز معاملاتی پس از آن را نشان می‌دهد. همان‌گونه که در نمودار شاخص کل بورس تهران مشخص است، روند کلی بورس پس از توافق شیب منفی به خود گرفته است. تنها تفاوت این دو روند، شروع دقیق کاهش شاخص پس از توافق وین و کاهش با فاصله دو روز معاملاتی پس از بیانیه لوزان است. بر اساس شاخص بورس تهران، نقاط توافق نقاطی هستند که هیجان بازار تخلیه خواهد شد.

تخلیه هیجانی بیانگر این موضوع است که سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت داخلی شرکت‌ها دقت بیشتری دارند. با این حال بورس تهران پس از تصویب برجام شاید برای مدت بسیار کوتاهی روند صعودی به خود بگیرد. این امید به صعود هم از نظر جنبه رفع ریسک سیستماتیک بازار و هم از جهت تحلیل تکنیکالی شاخص تایید می‌شود.

البته نمی‌توان از این نکته صرف نظر کرد که غالب صنایع در شرایط بحرانی به سر می‌برند و تاثیرات این توافق بر روی صورت‌های مالی حدالامکان تا پایان سال ممکن نیست.

کدام گروه‌ها؟
بانک
 

ضریب بتا

1.46


به گزارش اقتصادنیوز، بانکی‌ها را شاید به توان خوش‌اقبال‌ترین گروه دانست. ضریب بتا بالای این گروه نشان از ریسک بالای آن است. نمودار فوق مانند نمودار بالا بازه سی‌روزه نوسانات شاخص و گروه بانکی در توافق وین را نشان می‌دهد(ده روز معملات قبل و بیست روز معاملاتی پس از توافق).

همان‌گونه که نمودار نوسانات گروه بانکی و بورس تهران بازگو می‌کند نوسانات گروه بانکی بیشتر از شاخص است و در مواقع مثبت یا منفی بودن شاخص روند بانکی‌ها قدرتمند‌تر عمل خواهند کرد که ضریب بتا بالا نیز صحت این موضوع را تایید می‌کند. در صورت شکل‌گیری روند صعودی این گروه برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و همچنین بلند‌مدت بسیار توفیق دارد. زیرا اجرا برجام و لغو تحریم سوئیفت و مبادلات بین‌المللی زمینه خوبی برای رشد این گروه فراهم می‌کند و آن را به پیشروترین صنعت بورس کشور تبدیل می‌گرداند.

خودرو
 

ضریب بتا

1.47


خودرویی‌ها را در کنار فلزات اساسی می‌توان بد‌اقبال‌ترین گروه‌های سال جاری نامید. رکود و کمپین عدم خرید خودرو صفر علاوه بر بحران اعتباری، باعث ایجاد بحران نقدیندگی بی‌سابقه پس از توافق وین شده است. ضریب بتا و روند نوسانی این گروه کاملا مشابه توضیحات بالا در گروه بانکی است. نکته اصلی تفاوت در بین این دو گروه همان روند داخلی آنها است. بانکی وضعیت به مراتب مناسب‌تر از خودرو ساز‌ها داشته و در صورت شکل‌گیری روند صعودی، خودرویی‌ها نوسان مثبت چندانی را نصیب سهام‌داران خود نمی‌کنند.

پتروشیمی

ضریب بتا

0.574


پتروشیمی‌ها طبق ضریب بتا و جدول فوق همبستگی بالایی با جریان بازار سرمایه ندارند. پتروشیمی  از شرایط تحریمی آسیب چندانی نمی‌بینند و حتی  بنابر نوسانات نرخ دلار و تبدیل آن، درآمد‌ها داخلی خوبی نیز دارند. عامل تعیین‌کننده در روند پتروشیمی‌ها قیمت نرخ خوراک است. البته این توافق با بازکردن دریچه‌های نقل و انتقال مالی، زمینه را جهت افزایش درآمد‌های ارزی و صادرات این گروه پتروشیمی فراهم می‌کند. در بازه کوتاه مدت نیز بنابر ضریب بتا نسبتا پایین آن نمی‌توان افزایش حداکثر قیمتی را برای این گروه در نظر گرفت.

 

قند

ضریب بتا

 

 

0.08

 

 


گروه قندی‌ها در بازار سرمایه رابطه منفی با روند بازار دارند. ضریب بتا نزدیک به صفر این گروه نیز موید مطلب است. بازار مساعد این گروه در زمان مناقشات سیاسی و بین‌المللی است و این توافق می‌تواند خط پایانی بر این روند باشد. پیش‌بینی می‌شود بنابر روند فزاینده افزایشی پس از توافق وین این روند با همان شدت قوی باز گردد.

سرمایه‌گذاری

ضریب بتا

 

 

1.03

 

 


شاید به توان گروه سرمایه‌گذاری را به دلیل ماهیت سبد سهامی آن منطبق‌ترین صنعت بر بازار سرمایه دانست. این صنعت نیز بنابر ضریب بتا آن که یک است در صورت شکل‌گیری روند صعودی منطبق بر بازار حرکت کرده و دارای ریسک کمتری نیز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید