اقتصادنیوز گزارش می‌دهد؛

عدم‌النفع 8 میلیاردی ایران از محل واردات بنزین / بنزین وارداتی به صرفه‌تر است یا تولید داخل؟

کدخبر: ۱۳۰۳۸۷
با پایین آمدن قیمت بنزین وارداتی در پی کاهش قیمت جهانی نفت، این سوال مطرح شده است که واردات بنزین به صرفه‌تر است یا تولید بنزین در داخل کشور؟
عدم‌النفع 8 میلیاردی ایران از محل واردات بنزین / بنزین وارداتی به صرفه‌تر است یا تولید داخل؟

به گزارش اقتصادنیوز، افت قیمت نفت طی بیش از یک سال گذشته تبعات خود را در بخش‌های مختلف نشان داده است. بسیاری کشورها ناچار به تعدیل نیروهای خود در شرکت‌های نفتی شدند. هرچند که برخی کارشناسان مساله پایین بودن قیمت تولید هر بشکه نفت را برای ایران به میان می‌آورند که زیان کمتری را به این کشور وارد کرده است.

با این حال، مساله کاهش قیمت نفت مزایایی هم دارد؛ از جمله کم‌تر شدن قیمت بنزین وارداتی. سوالی که در این شرایط به میان می‌آید این است که قیمت بنزین وارداتی برای ایران به صرفه‌تر است یا اینکه همین بنزین در داخل کشور تولید شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر گالن بنزین که قبل از کاهش قیمت نفت بالای 4 دلار بوده است، حالا به کمتر از 2 دلار و 80 سنت رسیده است. این به معنای ارزان دریافت کردن فرآورده‌ای است که ایران پیش از این آن را به دو برابر قیمت دریافت می‌کرده است. در این میان اگر هر گالن بنزین را بر اساس تعاریف بین‌المللی، حدود 3.8 لیتر در نظر بگیریم،  قیمت هر لیتر بنزین وارداتی، به کمتر از یک دلار (74 سنت) یعنی در حدود 2600 هزار تومان می‌رسد. 

حالا با نگاهی به قیمت تمام‌شده تولید بنزین در کشور که در زمان نفت 60 دلاری، چیزی در حدود 400 تومان در هر لیتر بوده است،  مساله مقایسه صرفه اقتصادی دونوع بنزین وارداتی و تولید داخل بهتر به چشم می‌خورد. (البته گفته شده که قیمت تمام‌شده بنزین تولید داخل در مقاطعی که قیمت نفت کاهش یافته بود، حتی به 45 تومان نیز رسیده بود.)
 
در این میان با توجه به نیمه‌تمام بودن پالایشگاه ستاره خلیج فارس که باید روزانه 35 میلیون لیتر بنزین به ظرفیت بنزینی کشور اضافه کند، ناچار بودن ایران به واردات بخشی از نیاز داخل به بنزین طبیعی به نظر می‌رسد.

با این حال، نگاهی به نرخ اعلام شده برای بنزین وارداتی فعلی، به خوبی نشان می‌دهد که قیمت این نوع بنزین به زیر یک دلار برای ایران افت کرده است. با این حال، این رقم هنوز هم با قیمت‌های بنزین وارداتی فاصله بسیاری دارد. اختلافی که شاید بتوان آن را چیزی در حدود 2200 تومان دانست.

یعنی اگر مبنای واردات بنزین را سال 93 و چیزی در حدود 3.6 میلیون لیتر در روز قرار دهیم، عدم‌النفع ایران از محل واردات بنزین چیزی در حدود 8 میلیارد تومان در روز خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید