3 کشور اروپایی با نرخ بهره منفی

کمترین نرخ بهره در کدام کشورها اعمال می‌شود؟

کدخبر: ۱۳۰۷۲۱
از زمان وقوع رکود بزرگ اقتصادی در سال 2008، ایالات متحده سعی کرده تا نرخ بهره بانکی را در پایین‌ترین سطح ممکن یعنی چیزی نزدیک به صفر حفظ کند، اما همچنان کشورهای دیگری نیز هستند که نرخ بهره بانکی در آنها به‌مراتب پایین‌تر از آمریکاست.
کمترین نرخ بهره در کدام کشورها اعمال می‌شود؟

به‌گزارش اقتصادنیوز، تا این لحظه، نرخ بهره بانکی در آمریکا -که با عنوان نرخ صندوق‌های فدرال نیز شناخته می‌شود- بدون تغییر نسبت به دسامبر 2008 میلادی، همچنان 0.25 درصد است. سیستم فدرال‌رزرو آمریکا، نرخ بهره بانکی را به‌عنوان ابزاری برای سیاست‌های پولی خود، با هدف مدیریت نرخ تورم، افزایش اشتغال و تثبیت نظام بانکی درنظر می‌گیرد.

به‌گزارش اینوستوپیدیا، بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف، برای هماهنگ کردن خود با اقتصاد رو به رشد، تصمیم به افزایش نرخ بهره بانکی می‌گیرند که این مساله نشان‌دهنده پیش‌بینی مثبت چشم‌انداز آتی اقتصادی ازسوی سیاست‌گذاران نسبت به افزایش اشتغال و نرخ بهره است.

درحال حاضر تنها در 10 کشور جهان نرخ بهره کمتر از 0.25 درصد است. طی 6 ماه اخیر، کشورهایی که پایین‌ترین نرخ بهره را در بین اقتصادهای جهان داشته‌اند، تغییر چندانی در این نرخ نداده‌اند. اما افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی در آینده نزدیک در آمریکا، سرمایه‌دارانی را که در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مجاب خواهد کرد تا سرمایه‌های خود را به موسسات مالی آمریکا منتقل کنند. همچنین، افزایش نرخ بهره بانکی در یک کشور، سرمایه‌گذاران خارجی را ترغیب می‌کند تا در پرداخت وام مسکن سرمایه‌گذاری کرده یا پول خود را در حساب‌های بانکی آن کشور پس‌انداز کنند. در این گزارش، به‌ 10 کشوری که نرخ بهره بانکی در آنها پایین‌تر از ایالات متحده است، اشاره می‌کنیم.

سنگاپور؛ 0.21 درصد
نرخ بهره بانکی در سنگاپور، منعکس کننده رشد سه‌ماهه 0.1 درصدی این کشور است که این نرخ رشد از سال 2012 تاکنون کندترین نرخ رشد محسوب می‌شود. همچنین، با دنباله‌روی سیاست‌گذاران سنگاپور از سیاست‌های غیرتهاجمی برای افزایش ارزش دلار این کشور، انتظار نمی‌رود نرخ بهره بانکی در سنگاپور فعلا تغییری کند.

پاناما؛ 0.18 درصد
با تحلیل رفتن نرخ تورم در پاناما، که برای ماه اکتبر نرخ تورم در این کشور منفی 0.4 درصد اعلام شد، و همین‌طور کاهش قیمت مصرف‌کننده، نرخ بهره بانکی همچنان 0.18 درصد باقی مانده است.

رژیم صهیونیستی؛ 0.1 درصد
نرخ بهره بانکی از پایان سال 2011 یعنی زمانی که این نرخ 3.25 درصد بوده، تاکنون در این رژیم به طور مداوم درحال کاهش است به‌‌طوری‌که اکنون نرخ بهره بانکی در آنجا به 0.1 درصد کاهش یافته که این نرخ از سال 1996 میلادی تاکنون بی‌سابقه است.

حوزه یورو؛ 0.05 درصد
حوزه یورو، متشکل از کشورهایی است که تصمیم به پذیرش پول واحد یورو گرفته‌اند، و آمارهای این منطقه برای بسیاری از کشورهای اروپایی عضو و غیر عضو در حوزه یورو حائز اهمیت است. نرخ بهره ازسوی شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا تعیین و تثبیت می‌شود که از سپتامبر 2015 میلادی تاکنون، روی همان نرخ 0.05 درصد ثابت مانده است.

جمهوری چک؛ 0.05 درصد
جمهوری چک نیز جزو کشورهایی محسوب می‌شود که از سال 1995 میلادی تاکنون نرخ بهره بسیار پایینی را تجربه می‌کند. نرخ بهره 0.05 درصدی در این کشور، منعکس‌کننده نرخ تورم اصلی 0.15 درصدی و رشد GDP 1.1 درصد است.

بلغارستان؛ 0.01 درصد
نرخ بهره بانکی در بلغارستان از اواخر سال 2008 میلادی تا ابتدای سال 2010، ناگهان یک سقوط سریع را تجربه کرد و در سه‌ماهه نخست این سال به 0.18 درصد رسید اما از آن تاریخ تا سه‌ماهه سوم سال 2012 به کمتر از 0.1 درصد رسید.

ژاپن؛ صفر
نرخ بهره بانکی در ژاپن، تنها طی مدت کوتاهی، یعنی در سه‌ماهه نخست سال 2009 تا سه‌ماهه سوم سال 2010، بین 0.1 تا 0.5 درصد تغییر کرد اما از آن زمان تاکنون روی نرخ صفر تثبیت شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل پایین ماندن نرخ بهره در ژاپن این است که این کشور در چندین فصل اقتصادی شاهد نرخ منفی رشد تولید ناخالص داخلی بوده است.

سوئد؛ منفی 0.35 درصد
در فوریه 2015، نرخ بهره باکی در سوئد، به زیر صفر سقوط کرد و به آرامی به نرخ کنونی یعنی منفی 0.35 درصد رسید.

دانمارک؛ منفی 0.75 درصد
دانمارک از مارس 2015 تاکنون، نرخ بهره بانکی خود را همچنان روی منفی 0.75 درصد ثابت نگاه‌ داشته است. این مساله شنان‌دهنده عزم بانک ملی دانمارک برای کنترل نرخ تورم است. نرخ بهره بانکی در ابتدا بالای 5 درصد بود که این نرخ هم‌راستا با بودجه دولت که از سال 2009 کاهش یافته، تنزل یافت.

سوئیس؛ منفی 0.75 درصد
آغاز سال 2015 را می‌توان نقطه شروع سقوط جدی نرخ بهره بانکی در این کشور از صفر به منفی 0.75 درصد دانست. تا پیش از این سقوط، نرخ بهره بانکی از سه‌ماهه سوم سال 2011، در نقطه صفر درصد ثابت نگاه داشته شده بود. گفته می‌شود، افزایش بیش از حد واقعی ارزش فرانک سوئیس، عامل اصلی پایین آمدن نرخ بهره بانکی در این کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید