اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

کارنامه 8 ماهه تولید ایران خودرو و سایپا/ سهام خودرویی‌‌ها به وام 25 میلیونی روی خوش نشان ندادند

کدخبر: ۱۳۱۰۸۸
رصد سهام گروه خودرو در بورس پس از اجرای طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی نشان از آن دارد که با وجود فروش محصولات دو خودروساز در بازار فیزیکی، سهام این شرکت‌ها با استقبال روبه‌برو نشدند.
کارنامه 8 ماهه تولید ایران خودرو و سایپا/ سهام خودرویی‌‌ها  به وام 25 میلیونی روی خوش نشان ندادند

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی اجرای طرح 25 میلیون تومانی پنج روزه انبار خودروسازان را خالی کرد که برخی از کارشناسان بر این باور هستند که استقبال مردم در بازار خودرو حاکی از آن است که بالاخره ثابت شد مردم قدرت خرید ندارند. زیرا به محض ایجاد قدرت خرید و امکان خرید به صورت قسطی کمی توانستند دلخوری‌شان را از بازار کنار بگذارند. اما پس از اینکه بانک مرکزی وارد عمل شد و مهلت وام خرید خودرو به دلیل پیدا شدن تقاضا برای 100 هزار دستگاه خودرو انباری خودروسازان پایان یافت، باید دید چه سرنوشتی برای صنعت خودرو در انتظار است؟

در ادامه تحلیلی در خصوص وضعیت فروش و تولید ایران خودرو و سایپا که حسین غیاثی، مدیر سبد شرکت سبدگردان الماس در اختیار اقتصادنیوز قرار داده است را می‌خوانید:

ایران خودرو از لحاظ تولید شروع خوبی را از همان ابتدای سال در برنامه‎ی خود داشت که در سه ماهه‎ی اول با وجود از رده خارج کردن خط تولید گروه پیکان، افزایش 8 درصدی را تجربه کرد. اما در قسمت فروش با کاهش تقاضا همراه شده بود و توانست نزدیک به 72 درصد محصولات خود را بفروش برساند (قبل از شروع کمپین نخریدن خودرو) که در دوره‎ی مشابه سال قبل هر آنچه را که تولید کرده بود، فروخت. زمانی که شرکت اطلاعات 6 ماهه خود را روانه‎ی بازار کرد آمارها نشان‎دهنده‎ی این نکته بود که با وجود تشکیل کمپین، تعداد خودروی فروخته شده در سه ماهه‎ی دوم بیشتر از سه ماهه‎ی اول بوده است. و در آخر حدود 60 هزار خودرو در انبارهای خود داشت.

شرکت سایپا نیز دقیقا همین شرایط را داشت و تولید سه ماهه اول را بخوبی انجام داد ولی در فروش نسبت به دوره‎ی مشابه قبل با کاهش 18 درصدی همراه بود. همچنین فروش شرکت در سه ماهه‎ی دوم 25 درصد بیشتر از سه ماهه‎ی اول بوده است.

کاهش خرید خودرو از همان ابتدای سال گریبان شرکت‎های خودروساز را گرفته بود و به افزایش تولید آنها هیچ واکنشی نشان نداد. می‎توان علت اصلی نخریدن خودرو را کاهش قدرت خرید مردم دانست که سیاست‎ها و فضای رکودی حاکم بر جامعه دال بر آن هستند. در جداول زیر آمار و داده‎های شرایط عملکرد این دو خودروساز را مشاهده می‎کنیم.

 
با توجه به شرایط موجود دولت تصمیم به اعمال بسته‎ی خروج از رکود می‎گیرد تا طرف تقاضا را تقویت نماید. این اقدام از طریق اعطای تسهیلات بلندمدت با نرخ بهره‎ی پایین انجام گرفت و تسهیلاتی برای دو گروه کالا و خودرو اختصاص یافت. بیشتر از 6 روز از شروع طرح نگذشته بود که سقف اعطای تسهیلات بابت خرید خودرو پر شده و تسهیلات درنظر گرفته شده به اتمام رسید. برنامه‎ اعطای تسهیلات برای 110 هزار دستگاه بود که بیشتر از این تعداد متقاضی برای خرید خودرو وجود داشت. جلساتی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات تا 300 هزار دستگاه هم به نتیجه‎ای نرسید و فعلا پرونده‎ی این وام‎ها در روز 24 آبان ماه بسته شد. در زیر خلاصه‌ای از وضعیت شرکت‌های خودروساز پس از انجام این طرح بیان می‎شود.

گروه ایران‎خودرو

بیشترین تقاضا مربوط به خودرو پژو 405 با حدود 18 هزار دستگاه می‎باشد. با توجه به این حجم فروش و مبلغ وام مشخص برای هر خودرو میزان اعطای تسهیلات بانک مرکزی حدود 1161 میلیارد تومان برای محصولات این شرکت می‎باشد. شرکت ایران خودرو توانست با فروش این تعداد خودرو درآمدی معادل 1492 میلیارد تومان کسب کند.

لازم به ذکر است 2 درصد تفاوت بهره متعلق به نمایندگی‎های شرکت ایران‎خودرو است.

همانطور که مشاهده می‎شود، فروش طی 6 ماهه همراه با 48 هزار دستگاه جدید، جمعا 52 درصد تعداد فروش بودجه را پوشش می‎دهند. به عبارت دیگر در حال حاضر شرکت فقط کسری تعداد فروش در شش ماهه خود را جبران نموده است و باید همین مقدار را در 6 ماهه دوم بفروشد تا به برنامه‎ی تعدادی خود که 510 هزار دستگاه است، دست پیدا کند. اما نکته‎ای که وجود دارد زمان دریافت وجه حاصل از فروش خودروها می‎باشد. 20 درصد این مبلع معادل 298 میلیارد تومان در زمان ثبت‎نام از متقاضیان دریافت شده و مابقی از بانک عامل دریافت می‎شود. با این فرض که تمام وجوه در سال 94 به شرکت پرداخت گردد، جمعا 10 درصد کل فروش بودجه را پوشش می‎دهد. با توجه به این شرایط اگر معادل همین مقدار در شش ماه دوم فروخته شود شرکت به برنامه‎ی خود که رسیدن به سود 58 ریالی برای هر سهم است خواهد رسید. با فروش 48 هزار دستگاهی موجودی انبار شرکت هنوز خالی نشده و در انبارهایش خودرو دارد.

گروه سایپا
وضعیت گروه سایپا از لحاظ فروش کمی بهتر از ایران‎خودرو است. با توجه به آمار ارایه شده، شرکت حدود 62 هزار دستگاه بفروش رسانده است که موجودی انبار آن در پایان 6 ماهه حدود 50 هزار دستگاه بوده است. با توجه به این حجم فروش و مبلغ وام مشخص برای هر خودرو میزان اعطای تسهیلات بانک مرکزی حدود 1192 میلیارد تومان برای محصولات این شرکت می‎باشد. شرکت توانست با فروش این تعداد خودرو درآمدی معادل 1603 میلیارد تومان کسب کند.

لازم به ذکر است 2 درصد تفاوت بهره متعلق به نمایندگی‎های شرکت سایپا است.

همانطور که مشاهده می‎شود، فروش طی 6 ماهه همراه با 62 هزار دستگاه جدید، جمعا معادل 52 درصد تعداد فروش خودرو در بودجه شرکت، پوشش داده می‎شود (همانند ایران‎خودرو) و کمبود فروش 6 ماهه اول خود را جبران می‎کند و باید همین مقدار را در 6 ماهه دوم خود بفروشد تا به برنامه‎ تعدادی خود که 363 هزار دستگاه است، دست پیدا کند. درآمد حاصل از فروش معادل 21 درصد کل بودجه 94 است و پیش‎دریافت‎ها 4 درصد فروش بودجه را پوشش می‎دهد.

با این حال فروش اقساطی خودرو برای شرکت سایپا شرایط بهتری را فراهم نمود. همچنین دوشرکت توانستند تا حدودی عقب‎افتادگی از عملیات خود را جبران کنند و اگر بخواهیم در سطح سودآوری شرکت‎ها نگاهی به این طرح بیندازیم، تغییر مثبتی در پیش‎بینی شرکت‎ها از لحاظ سودآوری نخواهیم دید. بنابراین با وجود فروش محصولات این شرکت‎ها در بازار فیزیکی، سهام آنها با استقبال مواجه نشدند و سهام خودرویی روی خوشی به این تسهیلات 25 میلیون تومانی نشان ندادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید