خودروسازی ایران به روایت اقتصادنیوز

سفر ناگهانی ایران خودرویی‌ها به پاریس/ توقف تولید لیفان و 405

کدخبر: ۱۳۱۴۴۸
هفته گذشته اگرچه روزهایی نسبتا کم خبر را برای خودروسازی کشور رقم زد، همان اخبر کم به نوبه خود حاشیه ساز شدند، از جمله سفر بی سر و صدای ایران خودرویی ها به فرانسه و همچنین توقف ناگهانی تسهیلات خودرو.
سفر ناگهانی ایران خودرویی‌ها به پاریس/ توقف تولید لیفان و 405

حمیدرضا بهداد: در روزهایی که پایتخت فرانسه در شوک حملات تروریستی به سر می برد، مدیرعامل ایران خودرو همکارانش نیز به پاریس رفته بودند تا مذاکرات شان با پژو را نهایی کنند.

توقف ناگهانی تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو را می توان پرحاشیه ترین خبر هفته گذشته خودروساز کشور دانست. در حالی که پیش تر اعلام شده بود روند پرداخت تسهیلات موردنظر تا اردیهشت سال آینده ادامه خواهد داشت، بانک مرکزی ناگهان ظهر شنبه هفته گذشته فرمان ایست به خودروسازان داد.

تا آن لحظه نزدیک به 120 هزار خودرو در طرح فروش تسهیلاتی فروخته شده بود، آن هم در شرایطی که بانک مرکزی اعلام کرد تنها تا 110 هزار دستگاه از اسناد فروش خودروسازان را تقبل خواهد کرد.

طبق سازوکار در نظر گرفته شده برای تسهیلات 25 میلیون تومانی، خودروسازان باید اسناد فروش محصولاتی را که در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی فروخته اند، نزد بانک مرکزی برده و تنزیل کنند. این در حالی است که اگر بانک مرکزی حاضر به تنزیل اسناد 120 هزار خودرو فروخته شده، نشود، تکلیف 10 هزار ثبت نام کننده مشخص نبوده و شاید ثبت نام آنها عملا ملغی شود.

هرچند گفته شده احتمال تمدید فروش تسهیلاتی خودرو وجود دارد، اما آن طور که منابع آگاه می گویند، دولت برنامه ای برای این کار نداشته و قرار نیست تسهیلات جدید برای خرید خودرو در نظر بگیرد.

ناگهان در پاریس
سفر بی سر و صدا و ناگهانی مسوولان ایران خودرو به فرانسه اما دیگر خبر پرحاشیه هفته گذشته خودروسازی کشور بود، آن هم در روزهایی که این کشور اروپایی در شوک حملات تروریستی به سر می برد.

ایران خودرویی ها و در راس آنها هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت در حالی هفته گذشته راهی پاریس شدند که گفته می شود هدف از این سفر ناگهانی، نهایی کردن مذاکرات با پژو بوده است. ایران خودرو و پژو بیش از یک و سال نیم است که در حال مذاکره با یکدیگر هستند و اتفاقا پیرشفت قابل توجهی نیز داشته اند، اما هنوز بر سر برخی مسائل به توافق نهایی نرسیده اند.

هرچند نه مسوولان ایران خودرو و نه مدیران پژو، هیچکدام به صراحت نمی گویند گیر کار کجاست، اما به نظر می رسد مسائلی مانند تحریم ها و همچنین پرداخت غرامت (از سوی پژو به ایران خودرو) از جمله موانع بر سر راه اغاز شراکت دوباره این دو خوردوساز است. البته به گفته کارشناسان و منابع آگاه، ایران خودرو و پژو بر سر همکاری مشترک، به توافقات کلی دست یافته اند، اما آن طور که هاشم یکه زارع می گوید، هنوز یکی دو مسئله حل نشده باقی مانده و به محض رفع آنها، همکاری با پژو آغاز خواهد شد.

توقف تولید لیفان و پژو 405
اعلام آمار تولید خودرو در کشور طی مهر ماه اما خبر از توقف تولید سه مدل خودرو سواری داشت. بر این اساس، مهر ماه امسال تولید خودروی لیفان 620 با موتور 1800 سی‌سی با افت صد درصدی از 334 دستگاه در مهر 1393 به صفر کاهش یافت. از سوی دیگر، لیفان X60 نیز که مهر سال گذشته حدود دو هزار و 700 دستگاه تیراژ داشت، در مهر امسال حتی یک دستگاه نیز از این خودرو به تولید نرسید. دیگر خودرویی که تولید آن در مهر ماه متوقف شد، پژو 405 دوگانه‌سوز بود، آن هم در شرایطی که طی مهر 93، حدود سه هزار دستگاه از این محصول به تولید رسیده بود.

برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی قطعات
اما دهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودروي تهران نیز از دوشنبه هفته گذشته با حضور ده ها شرکت بین المللی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

اين نمايشگاه كه بیش از 800 شركت داخلی و خارجی فعال در زمینه صنعت قطعه سازي از 20 كشور جهان در آن شركت كردند، مانند نمایشگاه های قطعه جند سال اخیر، مملو از شرکت های چینی بود تا مشخص شود چشم بادامی ها هنوز هم از میهمانان اصلی صنعت قطعه کشور به شمار می روند.

در نمایشگاه امسال برای نخستین بار، نمایندگان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری شامل ستاد فناوری نانو، صندوق نوآوری و شكوفایی و فن بازار ملی نیز حضور داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید