در تحلیلی از وضعیت یک شرکت بورسی بررسی شد:

آینده خاکستری در انتظار هپکو

کدخبر: ۱۳۱۵۰۷
بهترین و بدترین وضعیت هپکو برای چه زمانی است؟ این موضوعی است که در تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.
محمد مهدی عشریه:

در بهمن ماه 1351 شرکت هپکو با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (معادل 55 درصد سرمایه) و خانواده رضایی (معادل 45 درصد سرمایه) تاسیس گردیده است. در سال 1353 عملیات احداث مجتمع تولیدی شرکت در اراک به پایان رسیده و از اوایل سال 54 بهره برداری از تاسیسات و ساختمان‌های کارخانه آغاز شد. از سال 65 الی 70 طرح توسعه‌ای به منظور ساخت و داخل نمودن ماشین‌آلات اجرا گردید. شرکت از سال 1380، طی مجمع عمومی فوق‌العاده از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و در سال 1382 به عنوان 376 امین شرکت پذیرفته شده در بورس، در تالار فرعی با نماد تپکو، درج گردید. در سال 1385 بیش از 60 درصد سهم سازمان گسترش از طریق خصوصی‌سازی به شرکت واگن سازی کوثر واگذار گردید.

موضوع فعالیت شرکت عبارتست از: طراحی، تولید، ساخت، مونتاژ و تامین ماشین آلات سنگین و ویژه (راهسازی-کشاورزی-صنعتی-معدنی-ساختمانی و خدماتی) و طراحی و ساخت و تامین ماشین آلات و تجهیزات و مواد اولیه مجموعه‌های صنعتی و خدماتی، صنایع فلزی، فولاد، نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع ریلی و حمل و نقل و قبول نمایندگی‌های خرید و فروش و هر نوع سرمایه‌گذاری و انجام عملیات بازرگانی (اعم از صادرات و واردات)، صنعتی، پیمانکاری، خدماتی و ساختمانی مجاز و انجام سایر فعالیت‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع شرکت ارتباط داشته و مفید باشد.

شرکت‌های زیر مجموعه:
1- شرکت مهندسی و تولید ماشین‌آلات راهسازی و معدنی کشاورزی هپکو اراک – مالکیت: 100%
2- شرکت مهندسی و قطعات ماشین‌آلات راهسازی ایران – مالکیت: 100%
3- لیزینگ ماشین‌آلات سنگین ایرانیان – مالکیت:100%
4- شرکت خدمات تجهیزات سنگین همگام – مالکیت: 100%
5- شرکت خدمات کمات ماشین شرق – مالکیت: 100%
6- شرکت فرتاک ماشین - مالکیت: 100%
7- شرکت آفتاب شرق – مالکیت 100%
8- شرکت روغن هپکو صنعت – مالکیت 56.5 %
9- شرکت صنایع مس طارم – مالکیت 25 %
10- شرکت واگن واگن صنعت هپکو – مالکیت 60 %
11- شرکت مهندسی پسماند صنعت – مالکیت 31 %
12- شرکت توسعه صنایع آهن بینالود شرق – مالکیت 20 %
13- دیگر سرمایه‌گذاری‌ها شامل سرمایه در شرکت‌های تولید تجهیزات سنگین پورنام، مرکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن و شرکت نفت نیک قشم جمعا به ارزش 683.3 میلیون ریال

بهترین عملکرد شرکت از نظر تولید، مربوط به سال 1386 می‌شود که توانست با تولید 2145 دستگاه ماشین، رکورد تولید در سال‌های حضور در بازار سرمایه را بشکند و بدترین وضعیت شرکت در سال 1393 که با تولید 80 دستگاه انواع ماشین‌آلات، رکورد ضعیف‌ترین سال تولیدی خود را ثبت کرد. البته شرکت در سال 93 با افزایش نزدیک به صد درصدی فروش محصولات نسبت به سال 92 روبه‌رو شد.

شرکت هپکو در سال 1390 به دلیل افزایش مشکلات، تداوم تحریم‌ها و قطع همکاری شرکت‌های خارجی طرف قرارداد، نتوانست که مجموعه کاملی از تولیدات و سبد کالاهای مورد نیاز بازار را به صورت یکپارچه تولید نماید و لذا با کاهش 49 درصدی در فروش نسبت به سال 89 به فروش 1240 میلیارد ریال دست یافت. اما در سال 1391 به دلیل تغییرات به وجود آمده در مدیریت شرکت، عملیات تولید و فروش به شرکت هپکو اراک واگذار گردید و تنها موجودی پایان سال 1390 در اختیار شرکت هپکو تهران جهت فروش قرار گرفت که توانست به فروش 595 میلیارد ریالی دست یابد و در سال 92 نیز در ادامه فروش باقیمانده موجودی انبار مبلغ 191 میلیارد ریال آن نیز به فروش رفت. همچنین در سال 93 نیز مبلغ 158 میلیارد ریال به فروش رفت که نهایتا منجر به 554 میلیارد ریال زیان خالص در پایان سال گردید.

از آنجا که در سال 1391 نیز مانند سال 1390 همچنان به دلیل تقریبا قطع کامل خریدهای اعتباری، مدت‌دار و عدم دریافت اعتبارات اسنادی از طریق سیستم بانکی، شرکت چاره‌ای جز خرید نقدی یا پرداخت کامل پیش‌پرداخت نداشت، نقدینگی شرکت تحت تاثیر قرار گرفت. در عین حال شرکت توانست در فروش تلفیقی با کاهش 5 درصدی در فروش به رقم 1422 میلیارد ریال دست یابد که نهایتا منجر به کاهش زیان از مبلغ 353 میلیارد ریال در سال 90 به رقم 215 میلیارد ریال در سال 91 بر اساس صورت‌های مالی تلفیقی گردد. در سال 92 نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی فروش شرکت 32 درصد کاهش، به مبلغ 977 میلیارد ریال رسید و در سال 93 توانست 1171 میلیارد ریال فروش را به ثبت برساند که نهایتا به زیان 540 میلیارد ریالی دست یافت.

شرکت در سال 1392، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دستور کار خود قرار داد که سرمایه شرکت از مبلغ 397.800 هزار ریالی به 2.336.653 هزار ریال افزایش پیدا کرد.

عمده دلایل توجه بازار به سهم:
1- شرکت در گزارش شش‌ماهه سال جاری با شناسایی 1.937.601 میلیون ریال زیان، مشمول ماده 141 قانون تجارت گردید و بدین منظور مجمع فوق‌العاده، در تاریخ 10 آبان ماه سال جاری تشکیل شد. از آنجا که از مبلغ فوق، 1.485.361 میلیون ریال مربوط به تسهیلات مالی دریافتی است، شرکت مترصد تهاتر بدهی فوق با بانک تجارت است. بدین منظور زمینی به مساحت تقریبی 10 هکتار آماده تهاتر است. برآوردهای شرکت و قیمت‌گذاری سازمان املاک و دادگستری، نشان از ارزش بیش از 140 میلیارد تومانی زمین فوق دارد. در صورت تهاتر زمین به قیمت 140 میلیارد تومان، بدهی‌های تسهیلات مالی شرکت، تسویه می‌گردد و عملا شرکت هپکو از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج می‌شود. از طرف دیگر درصورت عدم تهاتر فوق، شرکت مجبور به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. این افزایش سرمایه در سال 92، با استفاده از زمین‌های شرکت صورت پذیرفت که هم‌اکنون تجدید ارزیابی از محل تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت صورت می‌پذیرد که اکثر این دارایی‌ها با دلار 7 تومانی قبل و اوایل انقلاب خریداری گردیده است.

2- از طرف دیگر، عمده دلیل زیان چند سال اخیر شرکت، تحریم‌های بین‌المللی کشور ارزیابی می‌گردد که براساس اطلاعات به دست آمده، شرکای خارجی قدیمی و شرکای جدید، در حال مذاکره با هپکو هستند که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات مذکور، پیش‌بینی می‌شود این شرکت به دوران شکوفایی خود بازگردد.

3- همچنین شرکت مس طارم در مرحله احداث است که براساس اخبار واصله، تا انتهای سال 1394، شاهد بهره‌برداری از شرکت فوق خواهیم بود که تاثیر بسزایی در روند سودآوری شرکت خواهد داشت. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران خارجی، درخواست خرید سهم 25 درصدی هپکو را از معدن فوق داشته‌اند که سیاست‌های شرکت، فروش شرکت را تا کنون جایز ندانسته است.

4- معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه 400 هزار دستگاه راهداری فرسوده در کشور وجود دارد و تاکید بر نوسازی این ماشین‌آلات، انتظارات سهامداران مبنی بر افزایش تولید و فروش کارخانه هپکو را افزایش داد. این درحالیست که شرکت هپکو در بهترین عملکرد خود در سال 86 توانست 2156 دستگاه ماشین‌آلات سنگین را تولید کند.

5- قرارداد جدید شرکت با وزارت نفت مبنی بر نمک زدایی نفتی منعقد گردیده است که برآورد دقیقی از سودسازی طرح فوق در دست نیست.

6- شایعاتی مبنی بر قراردادهای جدید شهرداری‌ها مبنی بر خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات از شرکت هپکو اراک

7- با پایان یافتن دوران رکود، افزایش طرح‌های عمرانی و پایان یافتن درگیری‌های کشورهای غرب کشور، امیدها به افزایش فروش داخلی و صادرات ماشین‌آلات سنگین و فروش خارجی شرکت هپکو افزایش یافته و این نیز به روند سودسازی شرکت کمک خواهد کرد.

در نهایت با مطالب فوق، قیمت‌های فعلی سهام شرکت هپکو اراک،  آینده‌ای خاکستری برای شرکت متصور هستیم.

منبع: شرکت مشاور سرمایه گذاری راهنمای سرمایه گذاران

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید