دویچه‌بانک آلمان تحلیل کرد

چین چگونه در 10 سال نقشه تجارت جهان را تغییر داد؟

کدخبر: ۱۳۱۸۲۶
سرعت رشد چین به عنوان یک اقتصاد اصلی در تجارت جهانی طی 30 سال گذشته رخدادی بی‌سابقه در تاریخ اقتصاد است. اتفاقی که باعث شده بازارهای جهانی مقصد تجاذت خود ذا از آمریکا به سمت چین تغییر دهند.
به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از بیزنس‌اینسایدر، حتی کشورهایی که رشد با چنین سرعتی را قبلا تجربه کرده‌اند، هیچگاه نتوانسته‌اند سهم بزرگی از اقتصاد جهانی را در اختیار بگیرند.

یادداشت پژوهشی تحلیل‌گران دویچه بانک آلمان نشان می‌دهد که چگونه «نیروی جاذبه» تجارت جهانی طی 10 سال تحت تاثیر چین قرار گرفته است. به‌جای استفاده از آمارهای صادرات و واردات ارائه شده توسط دفتر گمرک چین، این یادداشت معاملات پردازشی را از مطالعه خارج کرده است (برای مثال، اجزای کامپیوتری که به چین صادر می‌شود، در تولید استفاده شده و مجددا صادر می‌شوند.) از این طریق،‌ نمودارها تنها تقاضای نهایی را نشان می‌دهد. یعنی واردات از دیگر نقاط دنیا که در چین به مصرف می‌رسد.)

این نقشه‌ها،‌ کشورهایی که برای صادرات خود به آمریکا متکی هستند و کشورهایی که به چین وابسته هستند را در سال‌های 2005 و 2014 نمایش می‌دهد:

در سال 2014، چین نه تنها رد پایی از خود در آمریکا به جای گذاشت، بلکه میزان واردات این کشور از برزیل، بیش از آمریکا بود. صادرات از آفریقا به چین نیز در حال حاضر از آمریکا سبقت گرفته است. در سال 2005، بسیاری از کشورهای اروپایی برای صادرات به آمریکا تکیه کرده بودند ولی در حال حاضر این موضوع در حال تعادل است. از نظر نویسندگان دویچه‌بانک، این یک تغییر شگفت‌آور است: «تغییر رنگ مشهودی در تمامی قاره‌ها مشهود است-‌ به جز آمریکای شمالی و مرکزی- و کنتراست در حال افزایش است‌:‌ در حالی که نقشه سال 2014 یک تعادل جغرافیایی بین آبی (کشورهای بیشتر وابسته به آمریکا) و قرمز( کشورهای بیشتر وابسته به چین) را نشان می‌دهد، در سال 2005 رنگ آبی در نقشه غالب بوده است.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید