فنون کاریابی در 10 سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟

کدخبر: ۱۳۲۸۹۸
جست‌وجوی شغل در 10 سال اخیر به طرز خارق‌العاده‌ای تغییر کرده است؛ اگر شما چندین سال قبل آخرین شغل خود را یافته‌اید، و اکنون مجددا به دنبال کار هستید، باید خود را با تغییرات امروز وفق دهید.
فنون کاریابی در 10 سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟
به گزارش اقتصادنیوز، واقعیت این است که اینترنت موجب تغییر تمامی رویه‌ها شده است. با در دسترس بودن رزومه و پروفایل آنلاین، کارفرمایان به راحتی با شما قرار می‌گذارند و اگر پروفایل و رزومه شما به‌روز نباشد و یا  واجد شرایط اولیه نباشید وارد مرحله قرار حضوری نخواهید شد. این موضوع باعث می‌شود تا خطر رد شدن شما قبل از مصاحبه حضوری افزایش یابد. یو‌اس‌نیوز در گزارشی به مواردی که امروزه شما برای آغاز جستجوی شغلی به آن نیاز دارید اشاره کرده است:‌

رزومه
 در زمان کنونی، کارفرمایان زمان کمی را صرف بررسی رزومه‌ها می‌کنند. از آنجا که بسیاری از شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به کاهش پرسنل روی آورده‌اند، دفاتر مدیریت استخدامی و منابع انسانی وقت کمتری دارند. این موضوع موجب افزایش فشار کاری آنها می‌شود که برخی اوقات فرایند استخدام را در اولویت‌های بعدی قرار می‌دهد. به همین دلیل، شما 30 ثانیه برای تاثیرگذاری رزومه خود زمان دارید.

خلاصه‌ای از مهارت‌های کاری
چکیده و خلاصه‌ای از مهارت‌ها و دستاوردهای اصلی کاری خود ارائه دهید. در مورد کارهایی که انجام داده‌اید، فکر کنید. شما را به عنوان یک حرفه‌ای در چه زمینه‌ای به رسمیت می‌شناسند؟

شرح کار 
در گذشته، شما وظایف خود را در رزومه در هر جایگاه کاری لیست می‌کردید که در واقع نمایانگر و توضیح کار واقعی شما بود. ولی در حال حاضر دیگر این نوع رزومه به درد نمی خورد. به جای اینکه بر گذشته خود تاکید کنید، نیاز دارید تا نقطه نظر کارفرمایان را به دست آورید. تمرکز روی چشم‌انداز شرکت به شما اجازه می‌دهد که آنچه را برای آنها می‌توانید انجام دهید، به نمایش بگذارید.

کلمات کلیدی
این کلمات در برگیرنده ‌عبارات و اسامی‌ای هستند که شما در موقعیت کاری و تحت عنوان «مدارک موردنیاز» تکرار کرده‌اید. از نظر شما مهارت‌هایتان در رزومه واضح و مشخص است، ولی شما نیاز به ارجاع دقیق آن دارید. هر زمان که شما برای شغلی درخواست می‌دهید، نیاز دارید که کلمات کلیدی را چک کنید. از ارائه رزومه یکسان برای مشاغل مختلف بپرهیزید؛ چرا که به کسب شغل کمکی نمی‌کند.

دسته‌بندی‌ها
علاوه بر خلاصه مهارت‌های شغلی، اطلاعات کلی، نظیر سوابق تحصیلی و شغلی نیز بسیار مهم هستند. با این وجود، ارائه اطلاعات نظیر مهارت‌های ساده رایانه‌ای و «موجود بودن منابع در صورت درخواست» موجب تسریع قرار ملاقات با شما خواهد شد. 

فضاهای خالی و دوره‌های شغلی کوتاه
در حالی که این موارد دیگر رایج نیستند، شما نیاز دارید که شفاف عمل کنید. شما برای ایجاد فضای خالی بزرگ در بین فواصل کاری‌تان باید دلیل قانع کننده‌ای داشته باشید؛ چرا که کارفرما آن‌را به عنوان فرار از کار تلقی خواهد کرد. شما نیازی به بیان جزئیات شخصی غیرضروری ندارید ولی اگر از این فضاهای خالی در رزومه خود زیاد دارید، فکر خوبی است که دلایل خروج خود را به صورت خلاصه بیان کنید.

اینترنت
اگر یک کارفرما از رزومه شما خوشش بیاید، در گوگل جستجویی خواهد کرد تا از فعالیت و حرفه‌ای بودن شما به صورت آنلاین اطمینان حاصل کند. به منظور جلوگیری از مشکلات بالقوه، نام خود را در گوگل سرچ کرده و نتایج را مشاهده کنید. مطمئن شوید که برای مثال پروفایل «لینکدین» شما در بالای نتایج جستجوی نام شما باشد. اگر این‌طور نیست، به پروفایل خود رفته و اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مورد استفاده شما در مورد زمینه کاری شما درست باشد.

شبکه
سال‌ها قبل، اغلب جویندگان کار به صورت غیرآگاهانه درخواست کار می‌دادند. در حال حاضر، شما باید جستجوی شغلی خود را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کنید. اگر شما تنها با رویکرد سابق خود رفتار کنید، احتمالا فرصت‌های بسیاری را از دست خواهید داد. شما به هر دو مورد نیاز دارید. شبکه‌های اجتماعی در دسترس همه نیست.

لینکدین
اگر شما از جمله کسانی هستید که از «لینکدین» استفاده نمی‌کنید، الان زمان استفاده از آن فرا رسیده است. ایجاد پروفایل در این سایت زمان زیادی طول نخواهد کشید. پروفایل خود را تکمیل کنید چرا که افراد وقتی نام شما را سرچ کنند از آن مطلع خواهند شد. این محیط به شما در ایجاد برند شخصی کمک کرده و شامل اطلاعات اضافی‌است که در رزومه شما وجود ندارد. یک خلاصه از موفقیت‌های حرفه‌ای خود تهیه کرده و جنبه‌های شخصی خود را نشان دهید.

اطلاعات اضافی
این مورد در حال حاضر زیاد رایج نیست. ولی هنوز در بسیاری از زمینه‌ها و توسط بسیاری از شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مورد اغلب برای ورود به مشاغل استفاده می‌شود، در حالی که برخی اوقات نیز برای مشاغل سطح میانی نیز استفاده می‌شود. اگر شما به یک سازمان به شدت محافظه‌کار درخواست کار می‌دهید، در کمتر از یک صفحه به مهارت‌ها و ارزش خود، اشاره کنید.

طی سالها و با رشد تکنولوژی، بسیاری چیزها در مورد جست‌وجوی شغلی تغییر کرده است. اگر شما به دنبال شغلی جدید هستید، نیاز دارید تا از ابزار و رزومه جدید استفاده کنید. با دنبال کردن موارد ذکر شده شما در احتمالا در مسیر درست برای دعوت به مصاحبه و پیشنهاد شغل قرار خواهید گرفت.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید