ابهام‌زدایی از کالاهای خارجی طرح فروش اعتباری/ مونتاژی‌ها وام می‌گیرند، نه وارداتی‌ها

کدخبر: ۱۳۳۲۵۴
عضو انجمن لوازم صوتی و تصویری می‌گوید: وجود کالای خارجی در کنار کالای ایرانی در طرح کارت اعتباری خرید لوازم خانگی، همان کالاهایی است که در داخل کشور مونتاژ می شوند نه کالاهای ساخته شده در خارج از کشور.
ابهام‌زدایی از کالاهای خارجی طرح فروش اعتباری/ مونتاژی‌ها وام می‌گیرند، نه وارداتی‌ها

علیرضا خزاعی در گفت و گو با اقتصادنیوز، با اشاره به اینکه در یک هفته اخیر تغییراتی در زمینه زمان و شرایط اعطای کارت اعتباری خرید لوازم خانگی از سوی بانک مرکزی مطرح شد، اظهار کرد: منظور از وجود کالای خارجی، کالاهایی است که در داخل کشور مونتاژ می‌شوند و از سوی وزارت صنعت پروانه بهره‌برداری دارند. از این رو کالاهایی که به صورت ساخته شده وارد کشور می‌شوند به هیچ عنوان در این طرح وجود ندارند.
  
وی افزود: کالاهای خارجی دو نوع هستند،‌ ‌یک نوع کالای خارجی که به صورت ساخته شده وارد می‌شود که قطعا در این طرح نیست و دیگری کالاهایی که با مجوز وزارت صنعت در داخل کشور مونتاژ می‌شوند که منظور همین کالاها است.

خزاعی با اشاره به تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر افزودن کالای خارجی در کنار کالای ایرانی در این طرح تاکید کرد: قطعا کالاهایی که به صورت ساخته شده در خارج از کشور هستند، در این طرح گنجانده نمی‌شود. نوعی دیگر از کالاهای خارجی هستنند که در داخل کشور نمایندگی دارند و به صورت مونتاژ در ایران ساخته می‌شود و پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت دارند.

به گفته مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به نظر می‌رسد آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است دو مسیر دارد؛ یکی در قالب سود 12درصدی که در مرحله اول برای یک تا یک و نیم میلیون کارت و حداکثر 10 میلیون کارت عملیاتی می‌شود.

وی افزود: دیگر اینکه مقرر شده است بانک‌ها می‌توانند با سود بیشتر از 12 درصد با واحدهای تولیدی که پروانه بهره برداری از وزارت صنعت دارند، عقد قرارداد کنند و با مکانیزم تعیین شده محصولات خود را بفروشند. اما به نظر می‌رسد تولید کنندگان بیشتر تمایل دارند از واریز مستقیم وجه استفاده کنند که برای تولیدکننده هم ریسک است. اما آنچه مسلم است، امیدواری بر به راه افتادن بازار است.

به گفته عضو انجمن تولید کنندگان لوازم صوتی تصویری، قطعا این شروعی برای رونق بخشیدن به بازار خواهد بود. چرا که به نظر می‌رسد با اتمام محرم و صفر و به نتیجه رسیدن برجام، بازار رونق گیرد.
  
وی گفت: به نظر من کالاهای ساخته شده که دارای برند خارجی هستند، در طرح اولیه قرار نخواهند گرفت. به دلیل اینکه بازار متقاضی کالاهای مونتاژ شده است، این کالاها در این طرح گنجانده می‌شود، از این رو باید کالایی که مشتری بیشتری دارد، به بازار ارائه شود و مشتریان نیز علاقمند هستند که کالاهای با کیفیت بیشتر را خریداری کنند.
  
به گزارش اقتصادنیوز، این در حالی است که در مدت یک‌ماه اخیر بارها اجرای این طرح به تعویق افتاد که در نهایت سه شنبه هفته‌گذشته بود که در جلسه بانک مرکزی زمان اجرای این طرح 25 آذرماه اعلام شد. البته در این جلسه بسیاری از شرایط تغییر یافت، به گونه‌ای که ابتدا مقرر شده بود این کارت‌ها در مرحله اول به بازنشستگان دولتی و فرهنگیان تعلق گیرد و تنها کالای ایرانی فروخته شود، اما در این جلسه اعطای کارت 10 میلیون تومانی خرید برای عموم آزاد شد و همچنین کالای ایرانی و خارجی در این طرح در کنار یکدیگر به فروش می‌روند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک