بانک جهانی با ارائه 12 نمودار گزارش داد

12 تحول توسعه‌ای جهان در سال 2015

کدخبر: ۱۳۳۸۲۲
بانک جهانی در گزارشی از مهم‌ترین تحولات توسعه‌ای سال 2015 جهان در قالب 12 نمودار، کاهش میزان فقر در جهان، توافق در زمینه تغییرات اقلیمی و کاهش شدید نرخ مرگ‌ومیر کودکان را از مهم‌ترین این رخدادها برشمرده است.
به گزارش اقتصادنیوز، سال  2015 به پایان رسیدن است. از منظر توسعه اقتصادی و انسانی، این سال نقاط عطف بسیاری را در برداشته است. در این سال جاری میزان فقر به شدت کاهش یافت، توافق بزرگی در زمینه شرایط اقلیمی صورت گرفت و رکوردی در زمینه کاهش نرخ مرگ‌ومیر نوزادان و مادران به ثبت رسید. بانک جهانی با نمودارهایی مهم‌ترین اتفافات سال 2015 از این منظر را شرح داده است.
 
سقوط نرخ فقر جهانی به زیر 10 درصد
سهم جمعیت درگیر با فقر شدید در جهان از 37.1 درصد در سال 1990 به تنها 9.6 درصد در سال 2015 رسیده است. براوردهای جدید نشان می‌دهد 702 میلیون نفر از مردم در حال حاضر زیر خط فقر جهانی (1.90 دلار در روز) زندگی می‌کنند که اکثریت آنها در جنوب آسیا و کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند. این موضوع توسط جیم یونگ کیم، رئیس گروه بانک جهانی به عنوان بهترین خبر برای دنیای امروز نام گرفت و نشانه‌ای واقعی از پیشرفت در راه پایان دادن به فقر حاد تا سال 2030 بود. 
 توافق جهان در مورد تغییرات اقلیمی
نمایندگان 195 کشور در نشست اقلیمی در 12 دسامبر 2015 در مورد تغییرات اقلیمی توافق‌نامه‌ای را به امضا رساندند. تمامی کشورها متعهد شدند تا به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کند که این موضوع می‌تواند نقطه عطفی در تلاش عمومی برای کاهش تغییرات اقلیمی باشد. به عنوان بخشی از توافق پاریس، بیش از 90 کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه قرار است از رویکردهایی شامل قیمت‌گذاری کربن در برنامه‌های خود استفاده کنند. تغییرات اقلیمی می‌تواند اثرات قابل‌توجهی روی سطح فقر داشته باشد. گروه بانک جهانی با 130 کشور برای کمک به پیاده‌سازی توسعه  «اقلیم هوشمند» و افزایش سرمایه‌گذارای در تامین مالی اقلیمی در حدود 29 میلیارد دلار تا سال 2020 در حال همکاری است.
رکودزنی تعداد آوارگان
تعداد مردم آواره در سراسر دنیا از مرز 60 میلیون نفر نیز گذشته که بیشترین مقدار بعد از جنگ‌جهانی دوم بوده است. بیش از نیمی از 20 میلیون پناهنده در سراسر دنیا از کشورهای سوریه،‌ افغانستان و سومالی بوده‌اند و اغلب به کشورهای همسایه خود پناه برده‌اند. گروه بانک جهانی، سازمان ملل و بانک توسعه اسلامی در ماه اکتبر اعلام کردند که با صدور اوراق قرضه جدید به منظور افزایش میلیاردها دلار برای کمک به مردم بی‌خانمان و حمایت از بازسازی مناطق جنگ‌زده، مانع از شدت‌گیری بحران پناهندگان در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهند شد. در ماه جاری، برنامه جهانی روی آوارگی اجباری با درخواست ایده‌هایی به منظور بهبود مسئولیت پناهندگان و افراد آواره راه‌اندازی شد.
اهداف بلندپروازانه توسعه پایدار برای سال 2030
در ماه سپتامبر، کشورهای جهان گردهم آمدند تا در مورد اهداف توسعه پایدار (تنظیم کننده 17 هدف برای جهان) به توافق برسند. کمک‌های وسیع آنها به منظور پایان‌دادن به فقر، مبارزه با ناعدالتی و نابرابری و تغیرات اقلیمی انجام گرفت. اهداف شامل تعدادی هدف و شاخص جدید بود. مطالعه بانک جهانی در اوایل سال جاری دریافت که بسیاری از کشورهای دنیاز از کمبود اطلاعات برای براورد روند فقر رنج می‌برند. سال جاری همچنین شاهد راه‌اندازی همکاری جهانی برای آمار توسعه پایدار بود که به منظور کمک برای گردهم آوردن طیف‌های مختلف موسسات و  افراد برای استفاده بهتر از آمار و تکنولوژی برای رصد و دستیابی به اهداف توسعه پایدار صورت گرفت.
تامین مالی برای نیازهای توسعه به منظور حرکت از میلیارد به هزاران میلیارد
سطوح کمک‌های رسمی توسعه (ODA) یا «کمک‌های خارجی» برای کشورهای درحال توسعه توسط منابع خصوصی (‌نظیر حواله‌ها)  و سرمایه‌گذاری تجاری خارجی به مراتب بیشتر شده است. بودجه‌های اضافی نیز از دو منبع اصلی تامین می‌شود: منابع داخلی عمومی (نظیر درامد مالیاتی) و سرمایه گذاری و تامین بودجه تجاری که بزرگ‌ترین منبع بالقوه تامین بودجه اضافی خواهد بود.
 
سقوط شدید قیمت کالاهای اساسی
 کاهش در قیمت کالا که با افت قیمت محصولات کشاورزی و  فلزات از چهار سال پیش آغاز شده بود در سال 2014 گریبانگیر نفت نیز شد و در سال 2015 ادامه داشت. بر اساس چشم‌انداز بازارهای کالایی، قیمت انرژی، فلزات و محصولات کشاورزی در سال جاری کاهش یافته که ناشی از عرضه در حال افزایش، محصول بسیار بالا، تقاضای ضعیف و دلار بسیار قدرتمند بوده است. این پایان «چرخه فوق‌العاده کالا» شاهد خواهد بود که صادرکنندگان در خاورمیانه، آفریقا،‌آمریکای لاتین و اروپا به شرایط استاندارد جدیدی روی آورند در حالی که واردکنندگانی نظیر هند از کاهش قیمت‌ها سود ببرند.
 
از بین رفتن اثرات ابولا
 گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که از دست رفتن کارگران بهداشت از طریق ابولا احتمالا روی مرگ و میر ناشی از غیر ابولا تاثیر گذار خواهد بود حتی بعد از اینکه کشورها از ویروس ابولا پاک شده‌اند. برای مثال،‌ مرگ و میر مادران در گینه،‌38 درصد، در سیرالئون 74 درصد و در لیبریا 111 درصد می‌تواند افزایش پیدا کند. این گزارش دریافته که ابولا سیستم سلامت را در این کشورها به شدت تضعیف کرده و کشورهای لیبریا،‌ سیرالئون و گینه 8، 7 و 2 درصد از کارگران بهداشت خود را از دست داده‌اند.
 
بیش از 60 درصد از اقتصادهای جهان قوانین کسب‌وکار خود را بهبود داده‌اند
نسخه 2016 کسب‌وکار دنیا دربرگیرنده 231 فعالیت کسب‌وکار اصلاح شده در 122 کشور در سراسر جهان خواهد بود. برای مثال، آمار 12 سال گذشته نشان می‌دهد که در سال 2003، به طور متوسط 51 روز طول می‌کشید تا یک کسب‌وکار جدید آغاز شود. اما آمار کنونی این زمان را 20 روز نشان می‌دهد. در سال 2003، برای یک کارآفرین 168 روز زمان نیاز بود تا ایجاد کسب وکار کند ولی در حال حاضر این زمان به 19 روز کاهش پیدا کرده است.
تغییر جمعیتی در حال شکل‌دهی آینده است
در حالی که جمعیت سن کار جهانی به اوج خود (66درصد) در سال 2012 رسیده بود،‌ بخش‌هایی از آفریقا و آسیا در حال مشاهده جمعیت سن کاری خود بودند و کشورهای این منطقه فرصتی را برای بهبود استانداردهای رفاه و زندگی خود پیدا کرده‌ بودند. بر اساس گزارش جهانی سال 2015، کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیش از نیمی از رشد جمعیت کاری را تا سال 2050 تشکیل می‌دهند. جمعیت جهان در سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر خواهد رسید و تقریبا نیمی از رشد این جمعیت در تنها 9 کشور اتفاق خواهد افتاد. 
نرخ مرگ‌ومیر نوزاد و مادر به کمترین مقدار خود رسید
بین سال‌های 1990 و 2015، مرگ کودکان زیر 5 سال و مادران به ترتیب 53 درصد و 44 درصد کاهش یافت. این بدان معناست که تعداد کودکانی که قبل از 5 سالگی از دنیا می‌رفتند از 12.7 میلیون نفر در سال 1990 به 5.9 میلیون نفر در سال 2015 کاهش یافته است. میلیون‌ها نفر به دلیل استفاده از مداخله مبتنی بر شواهد در برابر بیماری‌های عفونی و گزیدگی حشرات، درمان آبرسانی برای اسهال،‌ مکمل‌های غذایی و درمانی از مرگ نجات پیدا کرده‌اند. با وجود این پیشرفت قابل‌توجه، روزانه در حدود 16 هزار کودک زیر 5 سال می‌میرند که نزدیک به نیمی از آنها به دلیل سوءتغذیه بوده است.
قشر 40 درصدی کم‌درآمد وضع بهتری پیدا کردند
افزایش دستمزد در دهه گذشته به قشر 40 درصدی کم درآمد در بسیاری از کشورها کمک کرده است. یک بازه 5 ساله بین سال‌های 2007 تا 2012 را در نظر بگیرید، درآمد قشر 40 درصدی در 65 کشور از 94 کشوری که آمار مناسب و قابل مقایسه‌ای داشتند افزایش یافته است. 
 
موانع قانونی تاثیرگذار روی زنان شاغل
گزارش قانون کسب و کار و زنان سال 2016 نشان می‌دهد که 155 اقتصاد از 173 اقتصاد دنیا دارای حداقل یک قانون تبعیضی هستند که زنان را از رسیدن به فرصت‌های اقتصادی منع می‌کند.  در 100 اقتصاد، زنان به دلیل وجود محدودیت‌های جنسیتی در مشاغل با موانعی روبرو شدند. در این اقتصادها، زنان در انجام فعالیت‌های اقتصادی مشابه با مردان محدود شده‌اند. 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید