اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

رشد قیمت پلیمرها در بازار داخلی متوقف خواهد شد؟

کدخبر: ۱۳۳۹۸۷
کاهش قیمت های پایه اعلامی در بورس کالا می تواند سیگنال مهمی برای افزایش حجم معاملات در بورس و بازار به شمار بیاید که در نهایت در کنار کاهش قیمت ها در بازار آزاد ، شاید حجم تولید در صنایع پایین دستی را نیز تقویت کند.
رشد قیمت پلیمرها در بازار داخلی متوقف خواهد شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، کاهش قیمت های پایه اعلامی در بورس کالا می تواند سیگنال مهمی برای افزایش حجم معاملات در بورس و بازار به شمار بیاید که در نهایت در کنار کاهش قیمت ها در بازار آزاد ، شاید حجم تولید در صنایع پایین دستی را نیز تقویت کند. این در حالی است که در سال های اخیر روزهای سرد سال زمانی برای کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی بوده است.

در بازار داخلی برای دومین هفته پیاپی متوسط قیمت ها در مسیر رشد قرار داشته ولی در هفته جاری از شتاب قیمت ها به نحو محسوسی کاسته شده است. این وضعیت تا جایی پیش رفته که قیمت بسیاری از کالاها وارد یک فاز کاهشی شده ولی هنوز هم می توان جهت گیری بسیاری از گریدها را افزایشی دانست. کاهش قیمت های پایه شاید همچون آبی بر روی آتش رشد قیمت ها باشد تا رشد اغلب قیمت ها را متوقف سازد.

در روز گذشته  و همزمان با اعلام قیمت های پایه جدید با جهت گیری کاهشی ، 0035 ، F7000 پتروشیمی مهر ، 020 ، 2420h ، 52518 ، Hi500 و 548R افزایش قیمت داشته ولی شاهد افت نرخ ها در گریدهایی همچون X5 پتروشیمی مارون ، 5110 ، BL3 ، 0075 ، 0190 و برخی دیگر از مواد اولیه پلیمری بودیم.

با توجه به کاهش حجم معاملات در بورس کالا که در نهایت باعث شد تا حجم معامله هفتگی پلیمرها به کمترین حد در 6 ماه گذشته کاهش یابد ، هم اکنون عرضه ها از سمت بورس به بازار به شدت محدود شده که در کنار پایین بودن موجودی انبارها ، شرایط شکننده ای را در بازار حاکم گرداند. با توجه به این موارد و حتی در کنار کاهش قیمت های پایه ، شاید فضای چندانی برای افت قیمت ها ایجاد نشده بنابراین انتظار کاهش شدید قیمت ها در کوتاه مدت چندان هم منطقی به نظر نمی رسد.

قیمت های پایه جدید
در روز گذشته، قیمت های پایه جدید از طرف شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شد که البته جهت گیری کاهشی محسوسی داشت. افت قیمت تمامی پلیمرهای پرکاربرد به استثنای SBR ( استایرن بوتادین رابر ) در کنار رشد 0.2 درصدی قیمت دلار مورد محاسبه در این نرخ ها و همچنین کاهش قیمت اغلب محصولات شیمیایی را می توان مهمترین ویژگی های قیمت های اعلامی به شمار آورد.

با توجه به عدم تغییر قیمت دلار در این محاسبات ، شاهد آن هستیم که نوسان قیمت های جهانی کاملاً بر نرخ های پایه تأثیرگذار بوده که سیگنال مهم و مشخصی برای بازار به شمار می آید. در خصوص محصولات شیمیایی سود کاستیک ، منومر وینیل استات ، کربنات سدیم سبک و سنگین ، کریستال ملامین ، نرمال بوتانول ، دی اتیلن گلایکول و منواتیلن گلایکول معدود کالاهایی بودند که رشد نرخ را تجربه کرده و سایر انواع مهم و پرمخاطب افت نرخ داشتند.

با توجه به کاهش قیمت های پایه در بورس کالا در کنار پایین بودن موجودی انبارها به احتمال قوی شاهد بازگشت خریداران و خودنمایی مجدد تقاضا در روزهای پیش رو خواهیم بود که می تواند حجم معاملات در بورس کالا را تقویت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید