با ورود روبات‌ها به بازار کار

کدام مشاغل در سال 2016 در معرض خطر بیشتری قرار دارند؟

کدخبر: ۱۳۴۱۳۷
با ایجاد بیش از  2.6 میلیون شغل در 12 ماه گذشته در آمریکا، اقتصاد این کشور باید در سال 2016 حرکتی رو به جلو داشته باشد. اما بسیاری از شغل‌ها به تغییر خود ادامه می‌دهند. اتفاقی که دلیل آن چیزی نیست جز انقلاب دیجیتالی.
کدام مشاغل در سال 2016 در معرض خطر بیشتری قرار دارند؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل بخش مالی یاهو، گروه مک‌کینزی و همکاران برآورد کرده‌ که 45 درصد از مشاغلی که در محل‌کار انجام می‌گیرد می‌تواند توسط ماشین‌ها یا نرم‌افزارهایی موجود جایگزین شود. این نسبت به احتمال بسیار زیاد در آینده افزایش خواهد یافت. حتی فعالیت‌های مدیران اجرایی نیز در معرض خطر اتوماسیون قرار گرفته است.

در بسیاری از صنایع، روبات‌ها در کنار انسان‌ها به کار مشغولند و حتی در بسیاری از صنایع جای انسان‌ها را به طور کامل گرفته‌اند. ولی کارگران برخی از صنایع به شکل ویژه‌ای نسبت به تکنولوژی آسیب‌پذیر هستند. بر اساس برآورد مک‌کینزی 5 دسته از مشاغل وجود دارند که به احتمال 85 تا 100 درصد نیروی کار آنها با ماشین‌آلات جایگزین خواهد شد.

کارکنان بخش تولید در صنایعی نظیر نساجی، بسته‌بندی، پوشش، نقاشی و گوشت‌بری
تعداد کارکنان: حدود 3.2 میلیون نفر

اینها مشاغل کم مهارتی هستند که می‌توانند توسط ماشین‌آلات پیچیده انجام گیرند. روندی که چندین سال است که در جریان بوده و نشانه‌هایی از فروکش کردن آن وجود ندارد. 

کتابداری، حسابداری، حسابرسی و دفترداران
تعداد کارکنان: 2.1 میلیون نفر
نرم‌افزارها در حال حاضر به کمک افراد و کسب‌وکارهای کوچک آمده‌اند تا به جای کارمندان دفتری، صورتحساب، فاکتورها، هزینه‌ها و مالیات را مورد بررسی قرار دهند. با این حال همچنان تقاضای زیادی برای حسابرسان و حسابداران بیشتر وجود دارد تا با موقعیت‌های مالی و مالیاتی پیچیده دست و پنجه نرم کنند. 
 
 
تکنیسن‌های اتوماسیون و مکانیک
تعداد کارکنان: 750 هزار نفر
وسایل نقلیه در این روزها پر از نرم‌افزارهای مختلف هستند و برطرف کردن مشکلات و به‌روزرسانی دیجیتال بیش از حل مشکلات مکانیکی موردنیاز است. در حالی که وسایل نقلیه‌بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند، به روز رسانی نرم‌افزاری با اتصال مستقیم به وسیله نقلیه انجام شده و دیگر نیازی به مراجعه به نمایندگی نخواهد بود.

اپراتورهای ساخت‌وساز
تعداد کارکنان :‌340 هزار نفر
روند افزایشی ماشین‌های ساخت‌وساز منجر به کاهش نیروی کار انسانی شده است. علاوه بر این گریدر و بولدوزرهای رباتیک در حال ورود به عرصه هستند.

قنادها و قصاب‌ها
تعداد کارکنان : 300 هزار نفر
این مشاغل که به نظر حرفه‌های دستی به حساب می‌آیند، در حال حاضر با ماشین‌آلات کم ولی حرفه‌ای سروکار دارند.

بسیاری از مشاغل از دست رفته در این زمینه‌ها و زمینه‌های دیگر توسط ایجاد مشاغل جدید جبران شده‌اند که بسیاری از آنها مربوط به تبدیل محل کار به فناوری دیجیتال است. ولی برخی از مشاغل که برای مدتی در حاشیه بودند هنوز امن به نظر می‌رسند. در ادامه به 5 دسته از مشاغل که تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی نشده‌اند اشاره شده است.

حمل‌ونقل و انتقال دهندگان مواد
تعداد کارکنان:‌2.3 میلیون نفر
بسیاری از کارهای حمل‌ونقل توسط تسمه نقاله و دیگر ماشین‌ها انجام می‌پذیرد، ولی کارکنان حمل‌ونقل همچنان برای دستیابی به سهولت حمل‌ونقل محموله‌ها، برطرف کردن مشکلات ناگهانی، حفظ تجهیزات و سرپرستی همه این وظایف مورد نیاز هستند.

دستیار سلامت خانواده
تعداد کارکنان: 800 هزار نفر
این شغل نیاز به لمس فردی و توانایی پاسخ به نیاز بیمار را دارد.

تحلیلگر مدیریتی
تعداد کارکنان:‌570 هزار نفر
این حرفه بر اساس آمار و اطلاعات، عملکرد مالی و اولویت‌های شرکت تصمیم راهبردی می‌گیرد.

مدیران فروش
تعداد کارکنان: 375 هزار نفر
این شغل نیز همچنان نیاز به ارتباط حضوری برای رابطه با مردم و درآمد زایی و ایجاد کسب‌وکار جدید دارد.

راهب و کشیش
تعداد کارکنان: 45 هزار نفر
یک روبات کشیش؟ فکرش هم خنده‌دار است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید