رویترز ارائه کرد

کارنامه بازارهای جهانی در سال 2015 به‌روایت 4 نمودار

کدخبر: ۱۳۴۱۶۴
بازار نفت و کالاهای اساسی در سال 2015 بدترین عملکرد خود را برای دومین سال پی‌درپی به ثبت رساندند. این موضوع عمدتا ناشی از کندی اقتصاد چین و عرضه مازاد جهانی بوده است.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، نفت خام در سال جاری در حدود 36 درصد افت قیمت را تجربه کرده است. این در حالی است که عرضه مازاد، قیمت نفت را به پایین‌ترین سطح 11 سال اخیر خود نیز رسانده بود. چشم انداز قیمت نفت برای سال 2016 همچنان تیره و تار باقی مانده است.

شاخص کالای CRB توماس رویترز با سقوط 24 درصدی در سال جاری به کمترین سطح 6 سال اخیر خود رسید.
در میان واحدهای پولی، دلار آمریکا بعد از افزایش نرخ بهره آمریکا برای اولین بار در نزدیک به یک دهه اخیر به شدت تقویت شده است. در پی کاهش قیمت کالاها و تقویت دلار، دارایی‌های بازارهای در حال ظهور نیز به شدت ضربه خورده‌اند. در میان دیگر ارزهای معاملاتی، پزو آرژانتین و رئال برزیل با افتی بیش از 30 درصد در برابر دلار، راند آفریقای جنوبی، لیره ترکیه و روبل روسیه با کاهش ارزش 18 درصدی، 5 واحدپولی بودند که بدترین عملکرد را در سال جاری داشته‌اند.
در بازارهای سهام، دانمارک با رشد 30 درصدی در شاخص MSCI، بهترین عملکرد را در بازارهای توسعه یافته به نام خود ثبت کرد. این در حالی بود که شاخص‌های آمریکا رشد ناچیزی را تجربه کردند. شاخص جهانی MSCI افتی 2 درصدی را در سال 2015 به ثبت رساند.
در میان بازار سهام کشورهای در حال ظهور، مجارستان با رشد 35 درصدی بهترین عملکرد را داشت و این در حالی بود که اکثر کشورها سال را با سرخ‌پوشی به اتمام رساندند.
در آسیا، شاخص نیکی ژاپن با رشد 9.1 درصدی بیشترین تاثیر روی شاخص MSCI داشته است و این در حالی است که شاخص سهام آسیا-پاسیفیک خارج ژاپن سال را با کاهش 12 درصدی به پایان رساند.

علی رغم تابستانی وحشتناک که بازارهای جهانی را تارومار کرد، چین بهترین عملکرد شاخص بازارهای در حال ظهور منطقه را در سال 2015 به ثبت رساند، شاخص کمپوزیت شانگهای و شاخص CSI300  به ترتیب رشد 10.5 درصدی و 6.6 درصدی را تجربه کردند. نیوزلند نیز با صعود 13.5 درصدی، بهترین عملکرد را در بازار توسعه یافته آسیا-پاسیفیک داشته است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید